motor swappen of niet....

Nuttige informatie (zoals de EPC)
Plaats reactie
goelette
1e monteur
1e monteur

motor swappen of niet....

Bericht door goelette » 17-10-13 22:55

Ik zit al een paar maanden met een ernstig dilemma en heb dus toch maar eens besloten om jullie raad te vragen :)

Mijn 1986 CRX Spyder (cabrio) heeft momenteel de zeer zuinige EW2 motor (1.5) met maar liefst 70 PK. Met momenteel een OEM airco ingebouwd, maar het ziet er uit dat dit niet af fabriek op deze auto zat. Het is een bruikbare airco want gevuld met R134a. Weet niet of hij het ook daadwerkelijk doet (niet geprobeerd). De motor loopt te hoog stationair bij koud en ik weet nog niet waar dat aan ligt.

Ik heb een blok uit een CRX AS liggen (1.6). Die heeft standaard 125 PK. Behoorlijk meer dus.
Motorsteunen zijn als het goed is exact identiek. Enige dat geswapt moet worden, zijn de kabelboom en de benzineleidingen en wellicht tank (retourleiding FI, is momenteel carb). Of de airopomp dan nog past, weet ik niet.

Het oem blok heeft net een nieuwe distributie, verdeler, bougiekabels en algehele grote beurt gehad.
ik zou oem willen houden omdat dit toch wel een zeldzame auto is, maar 70 pk mensen.... dat is wel héél erg weinig. Als het nou 90 was, dan had ik hem wel laten zitten sowieso.

Vraag: swappen of niet?

Ik wil namelijk zsm een kenteken gaan aanvragen bij de RDW, en het is natuurlijk wel handiger als het blok er dan al in ligt dat ik ook definitief er in wil hebben...

Ik waardeer jullie meningen! thx
Honda: CRX AS, CRX Af Spyder, CRX ED9 H22, Civic ED6 Roadster, AF-aanhanger, PC800, Accord CG9
Renault: 2x Goelette
Ford: Galaxy '02

CRXed
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: motor swappen of niet....

Bericht door CRXed » 17-10-13 23:38

Ik zou 'm origineel houden....
http://www.crxed.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

robin veldwijk
1e monteur
1e monteur

Bericht door robin veldwijk » 18-10-13 00:06

Lekker laten zoals het is!
Bovendien rijdt je toch niet hard met een cabrio. Dit is een auto om lekker mee te toeren, niet om mee te scheuren in mijn ogen.
Honda CRX VTEC EE8
Jeep CJ7 AMC V8

kamelenjager
1e monteur
1e monteur

Bericht door kamelenjager » 18-10-13 07:42

Geniet JIJ er meer van als je swapt? :) that's what matters.

Maxim-CRX
1e monteur
1e monteur

Bericht door Maxim-CRX » 18-10-13 08:50

Maak een schatting van de kosten en tijd om de auto met de originele motor op kenteken te krijgen en doe hetzelfde voor een swap.

Zijn de kosten/tijd om de auto nu op kenteken te krijgen relatief laag en dus de besparing t.o.v. de CRX met swap te laten keuren klein, dan zou ik eerst voor het kenteken gaan (aangezien je het kenteken z.s.m. wil hebben).
Je zult naar Lelystad moeten voor de initiële keuring. Je weet nu zelf dat het redelijk eenvoudig is om later een andere motor op papier te krijgen bij de 'lokale' RDW.

Als je eerst gaat swappen zal dat een behoorlijke tijd kunnen gaan duren, maar het Swap-Team staat weer klaar :)
Als je eerst gaat keuren, kun je de weg ermee op en kun je echt voelen hoe het is om met de originele motor te rijden en misschien hoeft de swap dan niet meer zo.
Op die manier hou je de CRX wel origineel. Als je dan nog steeds de AS 1.6 erin wil, kan dat altijd nog.

Ik zou de beslissing op kosten en tijd baseren.
"Objects in mirror appear to be losing"

goelette
1e monteur
1e monteur

Bericht door goelette » 18-10-13 19:46

swap hoeft niet veel te kosten. Blok en kabelboom heb ik liggen.
Auto hoeft niet naar lelystad gelukkig, kan gewoon regionaal.

hét grote probleem is dat ik niet weet hoe de motor voldoet, want ik heb er nog geen meter mee gereden. En kan ik ook niet, zonder kenteken.
In dat licht bezien: dus later swappen evt.

In een cabrio hoef je inderdaad wellicht wat minder pk, maar 70 is wel erg weinig. In een S2000 wil je toch ook zoveel mogelijk pk? :) Ik vind het wel lekker om binnendoor rond te scheuren met het dakkie omlaag in ieder geval :)

Het lijkt het verstandigste om op kenteken te zetten en dan te kijken of swap nodig is of dat het wel meevalt. Maar aangezien de huidige motor wel een stationair probleem heeft waarvan ik niet weet waar ik moet beginnen met zoeken, moet ik wellicht veel tijd gaan stoppen een een blok dat ik niet ga houden... blijft lastig.

Mag je met een ongekentekende auto met groene platen rijden of niet? Anders moet ik die maar eens gaan proberen te regelen... :s
Honda: CRX AS, CRX Af Spyder, CRX ED9 H22, Civic ED6 Roadster, AF-aanhanger, PC800, Accord CG9

Nicoanninga
1e monteur
1e monteur

Bericht door Nicoanninga » 18-10-13 22:26

tuurlijk mag je met groene platen rijden zonder apk of kenteken of weet ik veel wat..
groene platen zijn bedoeld voor testritten van auto`s die in ieder geval niet verzekerd zijn en gekeurd.
zou niet weten waarom het niet mag :)

ik zou lekker gaan swappen ik reed zelf altijd in mn crx met 160 pk b16a2 aangezien die nu heel lang stil gaat staan wegens turbo en die shit allemaal, rij ik nu een ed6 met d15b2. die gaat nog geswapt worden omdat het gewoon veelste traag is
Afbeelding

http://www.decrxgarage.nl/index.php/for ... =9&t=12038" onclick="window.open(this.href);return false;

b-fly
1e monteur
1e monteur

Bericht door b-fly » 19-10-13 12:37

Andere optie: kop of munt?

:P
Ik zou wel een D15B 3-stage in mijn CRX willen hebben ipv B16.....als ik nog een d16a9 in mijn ed9 had zitten had ik dat wel willen swappen...vind het het een heel bijzonder blokkie zo een 3-stage.

Ik zou zowiezo even een blokje omgaan om te kijken hoe het rijdt......is toch leuk.

Maar ja, ik reed vroeger ook met mijn crossmotor op de openbare weg en met buitenlandse aangeschafte auto's helemaal naar Nederland :D :-$

Nicoanninga
1e monteur
1e monteur

Bericht door Nicoanninga » 19-10-13 12:42

:up :up: :up: :P :
Afbeelding

http://www.decrxgarage.nl/index.php/for ... =9&t=12038" onclick="window.open(this.href);return false;

Dickiecrx-vt
1e monteur
1e monteur

Bericht door Dickiecrx-vt » 19-10-13 18:30

Lekker zo laten..

Een carb heeft ook een retourleiding... :P
Maar de brandstofleidingen zij  waarschijnlijk dunner. Dit is wel zo bij de 1.3.
1 motorsteun is niet gelijk. Die zou je aan moeten passen. 
Denk ook dat de remmen enkelvoudige schijfjes zijn... dus stoppen doet ie niet.
Natuurlijk heb je ook een brandstofpomp nodig. 

Groene platen kan je alleen aanvragen als je een autobedrijf hebt.
En je mag alleen met groene platen rijden als de auto op bedrijfvoorraadstaat van het betreffende kenteken. Kijk uit, dit is strafbaar..
Je mag NIET met groene platen rijden op Zondag.
Afbeelding

http://www.dickycomingo.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

goelette
1e monteur
1e monteur

Bericht door goelette » 19-10-13 19:25

groene platen gaat dus niet werken, officieel althans in ieder geval niet :)
Remmen heb ik nog niet naar gekeken. Is natuurlijk wel snel geswapt, heb ik nog liggen.
Die motorsteun is wel ff goed uitkijken dan, en de dunnere benzineleidingen ook.... Weet je zo welke steun niet goed is? En gaat het dan om de houder op de auto of de steun aan het blok/bak zelf?

robin veldwijk
1e monteur
1e monteur

Bericht door robin veldwijk » 19-10-13 21:56

Je kunt misschien ook een dagkenteken aanvragen.
Dan kun je in ieder geval een stukje rijden.
Ik weet alleen niet hoe vaak je een dagkenteken mag aanvragen op een zelfde voertuig.
Honda CRX VTEC EE8
Jeep CJ7 AMC V8

goelette
1e monteur
1e monteur

Bericht door goelette » 19-10-13 22:05

het rijden gaat al geregeld worden, met dank aan een medeforumgebruiker :)
Ben zeer benieuwd.... maar de verwachtingen zijn niet heel erg hoog voor de huidige prestaties...:D

Plaats reactie