deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Favorieten Email Afdrukken

Stationair toerental schommelt

Auteur:
roblom
Datum toegevoegd:
woensdag, 24 maart 2010
Laatst bijgewerkt:
dinsdag, 06 april 2010
Hits:
11296
Beoordeling:
 
Beoordeel dit item:
Goed - Slecht
In favorieten:
0 Favoriet

Antwoord

Het afstellen van het stationair gaat op de volgende manier.

  • Motor warm rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
  • Haal de stekker van de EACV klep los.
  • Het stationair toerental MOET nu 500 á 600rpm zijn. Zo niet, zorg daarvoor! (zie volgende alinea's).
  • Wanneer het stationair toerental 500 á 600rpm is plaats de stekker van de EACV weer terug.
  • Start de motor opnieuw en kijk of het stationair toerental nu rond de 750rpm is.
  • Zet de motor uit en reset de ECU.

Dit kan door de accu polen los te halen en 5 minuten te wachten.

  •  Start de motor opnieuw zonder extra gas te geven en laat de motor ongeveer 5 minuten draaien. De ECU "leert" dan opnieuw het stationair toerental.

Mogelijke oorzaken waarom de motor niet 500 á 600rpm wil draaien wanneer de EACV is losgekoppelt

Bij een te hoog toerental:

  • Luchtlek door bijvoorbeeld een verkeerde of lekkende pakking, lekkende injector ringen, los slangetje.
  • Te ver openstaande stationair schroef op de gasklep (zie afbeelding).

Stationair stelschroef.
Stationair stelschroef.

  • Te grote lucht opening van de gasklep zelf, vaak met aftermarket gaskleppen.
  • Niet sluitende PCV klep.

Dit is het rode of grijze kunstof "knietje" wat tussen de runners van het inlaatspruitstuk zit. Er zitten 2 slangetjes op. 1 gaat naar het inlaatspruitstuk en 1 gaat naar beneden naar het carterdamp opvang potje. Knijp met een tang de 1e slang dicht om te zien of dan je stationair zakt. Zakt deze, dan is je PCV klep verstopt.

  • Defecte FITV klep. Dit is een koelvloeistof aangestuurde klep die bij sommige motoren onder de gasklep hangt. Er gaan dus geen snoertjes naar toe. Vaak is deze klep niet nodig en als hij toch kapot is kan hij eventueel vervallen. Het makkelijkste is om de klep los te schroeven en een plak rubber (stuk binnenband ofzo) tussen de klep en het gasklep huis te leggen en de klep weer vast te schroeven. Alle kanalen zijn dan dicht en kan er geen valse lucht meer getrokken worden.

Wanneer de motor uitvalt bij los het halen stekkertje:

  • Lucht verstopping door verkeerde pakking tussen gasklep en spruitstuk.
  • Te dicht afgestelde stationair schroef op de gasklep.
  • Te kleine lucht spleet in de gasklep waardoor het afstellen van het stationair met de stationair schroef niet gehaalt kan worden (vooral bij Skunk2 gaskleppen).
  • Vervuild zeefje in de EACV klep. Kijk voor het schoonmaken hiervan in de EACV klep handleiding.

Kleine extra toevoeging:
De stationair regeling bij een OBD1 auto haalt bij stationair ongeveer 50% lucht van de stationair schroef, 20% lucht via de gasklep speling en maar 30% van de EACV klep regeling. Met andere woorden, de EACV heeft maar weinig invloed op de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft om stationair te draaien. Zorg dus dat de basis goed is, dan kan de ECU de rest regelen.

Met dank aan Gaskleppie

Categorie

Trefwoorden voor dit item

Gerelateerde items

Je bent hier: FAQ ECU & Sensoren Stationair toerental schommelt