Grote beurt / APK voorkeuring

Afdrukken

Hier volgt een handleiding voor het uitvoeren van een grote beurt. Deze handleiding is bedoeld om uit te voeren voordat de auto naar de APK keuring moet. Hij bevat links en uitleg over de dingen die dienen te worden uitgevoerd bij een grote beurt en als extra aanvulling punten die worden bekeken bij de APK. Zo is de kans dat je na een APK keuring voor verassingen komt te staan een stuk kleiner.
Klik hier voor een schema van de diverse onderhoudsintervallen.
Blijkt er na een controle een defect of mankement, repareer deze dan op een juiste manier. Kijk eventueel voor meer informatie de betreffende handleiding. In de schuine letters staat extra info met tips, toevoegingen of de betreffende APK eis. Voor alle APK eisen kan gekeken worden op www.tdekkers.nl.Er is ook een APK boek in Windows help formaat. Deze is hier te downloaden.
Het Steeksleutel steeksleutel symbool betekend dat er een handleiding over is. Door er met de cursor op te wijzen zie je waar de handleiding over gaat, klik erop om de handleiding te openen.


Exterieur
Interieur
Motorisch
Onderstel
Diversen


Exterieur

Ruiten

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen, en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Bij het ontbreken van een rechter buitenspiegel, mag de achterruit geen beschadigingen of verkleuringen vertonen, en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. Is er wel een rechter buitenspiegel gemonteerd dan mogen de achterste zijruiten en de achterruit onbeperkt voorzien worden van folie.
Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder glas nooit meer bedragen dan 25%. Aangezien veel auto's al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een heel eind in de richting van de 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.
APK regelgeving en de regelgeving die de politie handhaaft zijn 2 verschillende. Volgens de laatste regelgeving van de politie mag de voorruit en portierruiten alleen zijn voorzien van blindering als deze fabrieks-af al aanwezig is. Het zelf aanbrengen van folie of coating kan je dus een bekeuring opleveren.
Raambanden mogen niet breder zijn dan een uitgeklapte zonneklep.

Ruitenwissers

Ruitensproeiers

Verplicht voor auto's na september 1971.

Verlichting

Controleer de werking van de verlichting:

Ook de stand van de koplampen is van belang, het lichtbeeld moet gecontroleerd worden door een koplamptest-apparaat. Omdat er weinig mensen zijn die een dergelijk testapparaat thuis hebben zal dit overgelaten moeten worden aan een garage.

Schuif- kanteldak

Spiegels

Bij auto's met een bouwjaar van na 1 januari 1975 moet de spiegel aan de bestuurderszijde van buitenspiegel van binnenuit (met geopend raam of stelmechaniek aan de binnenkant) bij verstelbaar zijn. De spiegels moeten als ze door een duw omgeklapt zijn, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag niet beschadigd of verweerd zijn. Auto's met een bouwjaar van voor 26 januari 2011, moeten zijn voorzien van een linker buitenspiegel en een binnenspiegel. Is het zicht naar achteren belemmert dan is ook een rechter buitenspiegel verplicht.

Achterklep

Portieren

Interieur

Gordels

Auto's met een bouwjaar na 31 december 1989 moeten voor alle naar voren gerichte zitplaatsen gordels hebben, auto's na 30 september 2000 moeten ook gordels hebben op naar achter gerichte plaatsen. Auto's met een bouwjaar van na 30 september 2000, moeten zijn voorzien van autogordels met een goedkeuringsmerk (E-keur). De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. 3-4 punts gordels mogen alleen als deze op de originele bevestigingspunten gemonteerd zitten. Gebruik maken van een haak/oog bevestiging is niet toegestaan.

Ontwaseming

Auto's met een bouwjaar van na 30 september 1971, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.

Snelheidsmeter

Auto's met een bouwjaar na 30 juni 1967, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Motorisch

Olie verversen Motorolie verversen

De motorolie verzorgt de smering van de motor, deze voorkomt slijtage. Met de juiste regelmaat de motorolie verversen, komt de levensduur van de motor ten goede.

Bougies Bougies

Bougiekabels Bougiekabels

Ontsteking Ontstekingsunit

Uitlaat

Naast de gasdichtheid van de uitlaat worden er afhankelijk van het bouwjaar en het soort auto nog een aantal zaken gecontroleerd.

Roetmeting
Voor auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later geldt dat er een verplichte roetmeting uitgevoerd moet worden. Ook auto’s met een automatische transmissie moeten de roetmeting ondergaan.

Viergasmeting
Auto’s met een benzine- of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Auto's van na 1-1-1993 krijgen een viergasmeting en dus moet ook het lambdagetal/HC (koolwaterstoffen) goed zijn.

CO meting
Alle auto's moeten voldoen aan de gestelde maximale CO uitstoot. De toegestane hoeveelheid is afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Het makkelijkste is om te kijken op het kentekenbewijs welke code erop staat.

Volgens de wet moet elke auto na 31-12-1992 een katalysator onder de auto hebben. Auto`s die voor die datum zijn geproduceerd zijn dus niet verplicht een katalysator te hebben maar moeten echter wel aan de maximale CO uitstoot voldoen. Het kan dus echter wel voorkomen dat er bij een auto van voor 31-12-1992 een katalysator onder de auto zit, deze hoeft dan officieel niet aanwezig te zijn en zal ook gewoon goedgekeurd worden als de uitstoot niet boven de toegestane hoeveelheid komt.
Blijkt de CO uitstoot te hoog, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Zit het net iets boven de toegestane hoeveelheid, dan kan dit meestal opgelost worden door de inhoud van een flesje injectorreiniger in de tank te gooien. Is de motor goed op temperatuur rij dan een tijdje in hoge toerentallen om de doorstroming van de in- en uitlaat gassen te bevorderen.
Is de CO uitstoot extreem hoog, kijk dan of er een foutcode gegeven wordt door de ECU, vaak is word dit veroorzaakt door een Lambda storing. In de APK normering staan geen geluidseisen vermeldt. Echter is bij de politie een eis gesteld van maximaal 90 dB met een marge van +3 dB.

Brandstoffilter Brandstoffilter

Brandstof-tank en leidingen

Dynamo Dynamo


De riemspanningen.

Klepspeling Kleppenstellen

Motorsteunen

Versnellingsbakolie Versnellingsbak olie verversen

Koppeling


De afstelling van de koppeling.

Koelvloeistof Koelvoeistof

Koelvloeistof leidingen

Luchtfilter Luchtfilter Y-stuk

Carterventilatie systeem

De slangverbinding tussen de lucht-aanzuigbuis en de aansluiting op het kleppendeksel is er voor om er voor te zorgen dat de oliedampen die in het blok ontstaan, door de motor aangezogen lucht word meegenomen, om uiteindelijk te verbranden in de cilinders.

Carterfilter

Carterventilatie is om milieu technische redenen. Het nadeel hiervan is echter dat de carterdampen op de lage duur een zwarte smurrie achterlaten in het inlaat spruitstuk (zie foto). Daarom wordt er vaak een los filter op de aansluiting op het kleppendeksel geplaatst en wordt de aansluiting aan het luchtfilter afgedopt.

De binnenzijde van het inlaatspruitstuk.
De binnenzijde van het inlaatspruitstuk.

Onderstel

Draagarmrubbers Draagarmbussen

Homokineten Homokineet - Binnenste Homokineet - Buitenste

Stuurhuis

Stuurstangen

De speling op de stuurstangen controleren.
De speling op de stuurstangen controleren.

Spoorstangkogels

Bandenspanning (in 2005 ook een APK punt)

Een juiste bandenspanning geeft een verbeterde wegligging, werkt brandstofbesparend en voorkomt onnodige slijtage.

Bandenprofiel

Wielmoeren

Wieluitlijning

Voorremmen Remmen

Het schoonmaken van de geboorde gaatjes in de remschijf.
Het schoonmaken van de geboorde gaatjes in de remschijf.

Achterremmen Remmen

Handrem

Het afstel mechanisme van de handrem.
Het afstel mechanisme van de handrem.

Remleidingen

Remvloeistof Remmen

Schokdempers

Wiellagers

Fuseekogels

Diversen

Accu en bedrading

Claxon

Auto's moeten zijn voorzien van een goed werkende claxon met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.