Tectyleren

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de onderkant van de auto te beschermen tegen roest.
Er zijn veel middelen en mogelijkheden om de onderkant te tectyleren. De hieronder beschreven methode en middelen is een van de mogelijkheden.

Deze handleiding werd mede mogelijk gemaakt door MyPearl, bedankt hiervoor.

Er zijn vele soorten tectyleer middelen op de markt. De beste resultaten worden echter niet geboekt door het standaard tectyleer middel van de automaterialen zaak, zoals Tectyl zelf. Dit spul blijft plakkerig en uit eerdere ervaringen is gebleken dat dit misschien een half jaar netjes blijft voordat wat eronder zat weer zichtbaar wordt.

Naast het zelf tectyleren bestaat er ook de mogelijkheid om het professioneel te laten doen. Dit is de ultieme oplossing om je auto te beschermen tegen roest. Een dergelijke behandeling kost tussen de 200 en 1000 euro en is afhankelijk van het soort behandeling. Meer info hierover vind je hier.
Maak voordat de tectyl wordt aangebracht de ondergrond goed vuil vrij en verwijder loszittende tectyl met een staalborstel.

Onder de achterbumper

Ook onder de achterbumper is het metaal erg gevoelig voor roestvorming, dit komt omdat de afwatering van het schuif- kanteldak daar naar buiten komt. Door verstoppingen en omdat het er dus vaak vochtig is is dit een extra roest gevoelige plek.

Onder de achterbumper.
Onder de achterbumper.

Hiervoor is Tenco Topcoat Bootverf een goed bruikbaar middel.

Tenco Topcoat Bootverf.
Tenco Topcoat Bootverf.

Wielkasten buitenzijde

Als je ziet hoeveel bescherming Honda gebruikt, dan zie je waarom de spatbordranden zo roest gevoelig zijn.

Een standaard dunne laag tectyl.
Een standaard dunne laag tectyl.

Daarom Is het verstandig om hier extra aandacht aan te besteden. Breng een laag Topcoat Bootverf aan en laat het goed uitharden. Spuit daarna een dikke laag 3M Bodyschutz eroverheen. Let op dat het spul ook goed tussen de naad komt waar de buiten en binnenplaat op elkaar gelast is.

De laag Topcoat bootvef aan de binnenkant van de wielkast.
De laag Topcoat bootvef aan de binnenkant van de wielkast.

Uiteindelijk is er gekozen voor 3M Bodyschutz 08868. Dit zit in een bus welke aangesloten moet worden op een persluchtpistool om het te kunnen vernevelen.

Het 3M 08868 met een spuitpistool.
Het 3M 08868 met een spuitpistool.

Na ongeveer een half uur is het tectyl al stofdroog, heeft het een mooie structuur en ziet het eruit alsof het zo uit de fabriek komt. Na uitharding is het erg hard en taai.

Close up.
Close up.

Wielkasten binnenzijde

Gebruik Tectyle ML voor de binnenkant van de kokerbalken (met de handige bijbehorende spuitslang die bij de spuitbus zit).
En vergeet de binnenkanten achter ook niet, vaak komt de roest daar vandaan door lekkage.

De binnenkanten van de wielkasten behandeld met tectyl ML.
De binnenkanten van de wielkasten behandeld met tectyl ML.

Dorpels

De dorpels zijn goed te behandelen met een flinke laag Tectyl ML.

Tectyl ML op de dorpels.
Tectyl ML op de dorpels.

Breng ook tectyl aan in de dorpel door de bijbehorende spuitslang in de daarvoor aanwezige gaten te steken.