Compressie test

Afdrukken

Hier volgt een handleiding om de compressie van een motor te testen.
De test is bedoeld voor de volgende motoren: D16A8/A9, D16Z5 en B16A.

Om een indruk te krijgen van de conditie van een motor kun je een compressietest uitvoeren. Als er weinig slijtage of vervuiling is zal de druk in de cilinders hoog zijn. Naarmate er meer slijtage of vervuiling is zal de druk lager uitvallen. Een compressie meter is onderandere te koop bij Brezan en kost rond de € 25,-


Een compressie meter bij de Brezan voor € 23,30 excl. korting en excl. BTW.


Het motor type vind je links naast het uitlaat spruitstuk.


De compressie meter.

Neem de volgende punten in acht:

 Voer vervolgens de onderstaande stappen uit om de compressie te meten:


Druk de pen in en trek de stekker naar onderen.

Draai hem handvast, meer is niet nodig omdat het rubber zal afdichten, bovendien kun je je tester beschadigen.

 

Als je alle cilinders gehad hebt, heb je een goede indruk van de compressie.

Nominale druk = 12,7 bar (185 psi)
Minimale grens = 9,3 bar (135 psi)
Maximaal onderling verschil = 1,9 bar (28 psi)

Een normale waarde is een waarde rond de 13 bar (ondanks dat de nominale waarde volgens Honda lager ligt). Is de druk te laag dan kun je overwegen de test te herhalen maar dan door eerst een klein druppeltje motorolie in de zuigers te laten vallen. Hierdoor dicht de olie tijdelijk de eventuele ruimte op tussen zuigerwand en zuigerveer. Is bij deze test de druk wel goed dan is de kans dat de zuigerveren versleten zijn. Is de druk nogsteeds te laag dan is de kans groot dat de klepzittingen vervuild zijn waardoor de klep niet goed meer afdicht en zo de lucht uit de cilinder kan ontsnappen.
Wanneer de waarde van 1 cilinder onder de 9,3 bar uitkomt is er sprake van hevige slijtage en is de kans dat de motor gereviseerd of vervangen moet worden erg groot.

Als het testen gereed is;

Deze handleiding werd mogelijk gemaakt door Crx_dude