Dynamo

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de dynamo te demonteren van een Honda CRX.
De werking van de dynamo kan simpel gecontroleerd worden door de laadspanning te meten. Meet met een multimeter de spanning met draaiende motor. Dit moet ongeveer rond de 14,3 Volt liggen.
In de dynamo zit ook de spanningsregelaar. Deze zorgt ervoor dat de boordspanning constant blijft. Word deze minder dan is dit goed te zien aan dat de koplampen bij een stationair draaiende motor een stuk minder fel branden dan bij een hoger toerental.

Een nieuwe dynamo kost rond de € 150. Ook kan hij meestal nog gereviseerd worden, dit kost rond de € 60. Echter zijn vaak de lamellen van de rotor zover afgesleten dat ze niet meer vlak afgedraaid kunnen worden en verval je dus op een nieuwe. De meeste bedrijven hebben een soort ruilsysteem als je een nieuwe of een gereviseerde dynamo koopt dan moet je je oude inleveren. Verder kan het nog voorkomen dat de koolborstels op zijn, deze kosten nieuw € 5.

Er zijn diverse merken maar ik had een Denso van het type CHA51.
De CRX ED9 heeft een multiriem ('V-snaar') met nummer 38346 en kost rond de € 15 en dient vervangen te worden als de huidige riem uitgedroogd of gerafeld is.

alt
 

Om de dynamo uit de motorruimte te krijgen zijn er globaal genomen 4 manieren, waarvan 2 (die met de link) hieronder beschreven zijn.;

  1. De aandrijfas loshalen.
  2. De hoofdremcilinder loshalen.
  3. De koelslangen aan de achterkant van het blok loshalen.
  4. Motorsteun loshalen en blok iets wegkantelen.

Ik persoonlijk vind de 1e manier de makkelijkste. Dit omdat bij de 2e manier (zie foto's onderaan) de remleidingen in de verdrukking kunnen komen en bij de 3e manier je er erg lastig bij kan. Maar Kies zelf de manier die jou het makkelijkst lijkt, of misschien kun je dingen combineren. Als je bijvoorbeeld ook je homokineet wil vervangen kies je dus voor manier 1.

Let er bij het monteren van de riem nog even op dat hij op de juiste spanning staat, te strak geeft extra lagerbelasting en te los gaat hij slippen.

alt


De aandrijfas loshalen

Deze handleiding beschrijft dus één manier waarop dit kan gebeuren maar wil dus niet zeggen dat het de enige manier is, het is net wat jij makkelijk vind. De laatste optie hoorde ik later pas en heb ik dus niet geprobeerd maar schijnt goed te werken.

Het losdraaien van de asmoer is makkelijker met het wiel eraan.
Het losdraaien van de asmoer is makkelijker met het wiel eraan.

De bovenste bout van de dynamo.
De bovenste bout van de dynamo.

De kabelboom en de stekker.
De kabelboom en de stekker.

Schematische weergave van de dynamo bedrading.
Schematische weergave van de dynamo bedrading.

De onderste bout van de dynamo.
De onderste bout van de dynamo.

Schematische weergave van de dynamo bevestiging.
Schematische weergave van de dynamo bevestiging.

De achterste bout van de dynamosteun.
De achterste bout van de dynamosteun.

De splitpen van de fuseekogel verwijderen.
De splitpen van de fuseekogel verwijderen.

Heb je geen geschikte trekker tot je beschikking, sla dan voorzichtig een wigvormig stuk staal tussen de onderste draagarm en het daarboven stalen gedeelte van het ‘huis’ van de fusee. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de fuseekogel loskomt door 2 flinke klappen op de onderste draagarm te geven, maar dit is mij nooit gelukt, en geeft ook beschadigingen die niet nodig zijn.

Er zijn 2 soorten fuseekogeltrekkers (zie foto). Een tweedelige (schaar) trekker en een ééndelige. Voordeel van de tweedelige is dat hij ook haaks op de draagarm gezet kan worden en dus het hele remmen gebeuren kan blijven zitten. Nadeel van de tweedelige is dat hij een stuk duurder is dan de ééndelige. Omdat je hem niet vaak gebruikt (en dus zonde van mijn geld vind) en de remschijf en schild loshalen niet super veel werk is heb ik de ééndelige gekocht.

De wigvormige fuseetrekker.
De wigvormige fuseetrekker.

Hieronder volgt een kleine uitleg over de bijkomende werkzaamheden als je gebruik maakt van een ééndelige trekker.


Voor meer uitleg zie de handleiding over de remschijf voorzijde.

Het remschild loshalen.
Het remschild loshalen.

Dit is omdat er een kruiskop in zit maar er geen normale schroevendraaier gebruikt kan worden omdat de wielnaaf ervoor zit. Vervang bij het weer in elkaar zetten de schroeven voor boutjes en de volgende keer heb je er geen last meer van.

De enkelvoudige trekker.
De enkelvoudige trekker.


Het fuseestuk wegkantelen.
Het fuseestuk wegkantelen.

Let er op dat de koppeling weer exact op dezelfde manier in elkaar komt te zitten (dus lagerrollen op dezelfde plaats om de tripode en op dezelfde plaats in het huis). Dit is beter omdat de onderdelen van de homokineet op elkaar ingesleten zijn.
Plaats ook de rollen weer op de juiste manier terug (met kraag naar buiten toe).

De voorste bout van de dynamo beugel.
De voorste bout van de dynamo beugel.

De dynamo past nu na wat draaiwerk door het ontstane gat.
De dynamo past nu na wat draaiwerk door het ontstane gat.

De oude en nieuwe dynamo.
De oude en nieuwe dynamo.

Breng de nieuwe dynamo weer aan in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven staat.


De hoofdremcilinder loshalen.

Hieronder staat beschreven hoe de dynamo uit het motorruim gehaald kan worden door de hoofdremcilinder los te halen. Het eerste gedeelte van de onderstaande stappen is gelijk aan de manier hierboven.

De bovenste bout van de dynamo.
De bovenste bout van de dynamo.

De kabelboom en de stekker.
De kabelboom en de stekker.

Schematische weergave van de dynamo bedrading.
Schematische weergave van de dynamo bedrading.

De onderste bout van de dynamo.
De onderste bout van de dynamo.

Schematische weergave van de dynamo bevestiging.
Schematische weergave van de dynamo bevestiging.

De achterste bout van de dynamosteun.
De achterste bout van de dynamosteun.

De HRC gedemonteerd.
De HRC gedemonteerd. *

De dynamo past er nu precies langs.
De dynamo past er nu precies langs. *

* Met dank aan Burning Tyre voor de foto's.