deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Veerpootbrug

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe een veerpootbrug op een Honda CRX aan te brengen.

Er is een grote verscheidenheid aan veerpootbruggen dus is de kans groot dat het dor jou gekochte model afwijkt van de hier getoonde, maar het montage principe zal ongeveer gelijk blijven.
Het doel van een veerpootbrug is om de torsiestijfheid van de auto te verbeteren. Dit heeft tot gevolg dat de auto directer op het stuur reageert welke vooral bij het insturen van een 'snelle bocht' een verbeterde wegligging geeft. Ook vind ik dat de auto rustiger (stabieler) op de weg ligt wat goed merkbaar is als er met 1 wiel over een hobbel of door een kuil in de weg gereden word.

 

  • Demonteer de zekeringenkast om zo ruimte te maken voor het aanbrengen van de rechter voet van de veerpootbrug (zie foto).

De zekeringenkast is los te halen door middel van de 2 boutjes te verwijderen.
De zekeringenkast is los te halen door middel van de 2 boutjes te verwijderen.

Om er wat makkelijker bij te kunnen is het handig om de witte ronde stekker los te maken van de beugel waar hij aan vast geklikt zit. Deze komt los door het lipje met je nagel in te drukken (zie foto) en de stekker naar je toe te trekken.

Voor het gemak is het makkelijk om de stekker los te maken.
Voor het gemak is het makkelijk om de stekker los te maken.

  • Draai de 4 moeren (2 aan elke kant) bij de veerpoten los (zie foto).

De moeren van de veerpootbrug.
De moeren van de veerpootbrug.

  • Demonteer de voetplaten van de brug (zie foto).

Demonteer de voetplaten.
Demonteer de voetplaten.

  • Breng beide voetplaten aan op de juiste plaats.

De voetplaat aan de bestuurders zijde.
De voetplaat aan de bestuurders zijde.

Omdat het montage vlak waar de voet op rust op de plaats van de 2 tapeinden een stukje dieper ligt dan het stuk eromheen heb ik ervoor gekozen om de originele ringetjes onder de voetplaat te laten zitten en om het lostrillen van de moeren te voorkomen heb ik 2 veerrringen (zie foto) aangebracht onder de moer.

Twee veerringen.
Twee veerringen.

  • Breng de 4 moeren en de eventuele veerringen aan.
  • Plaats de brug op zijn voetstukken.

Door de ogen aan het uiteinde van de brug in of uit te draaien kan de brug op de gewenste lengte gebracht worden. Het is niet nodig om een voorspanning op de brug aan te brengen dus eerst de auto opkrikken oid. is niet nodig.

  • Monteer de brug aan de voeten door de 2 bouten en moeren aan te brengen.

Het eindresultaat.
Het eindresultaat.

Vaak komt het voor dat het 'vacuümpotje' bij de gasklep tegen de brug aankomt bij het kantelen van het motorblok, in mijn geval lijkt de aanwezige ruimte echter net voldoende. Bekijk deze handleiding voor het verwijderen van dit 'vacuümpotje'

De kleine ruimte tussen brug en 'vacuümpotje'.
De kleine ruimte tussen brug en 'vacuümpotje'.

De kleine ruimte tussen brug en 'vacuümpotje'.
De kleine ruimte tussen brug en 'vacuümpotje'.

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Onderstel Veerpootbrug