deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Rijtesten.nl - laatste testen

Pure rijervaring
  • Mercedes-Benz eSprinter 81 kWh L2H2 Select
    Een premium beleving bieden met een bedrijfswagen, dat is een hele opgave. Toch is dat de missie van Mercedes-Benz Vans en het gaat ze niet onverdienstelijk af. Vele jaren op rij weet Mercedes een heel evenwichtig marktaandeel te behalen en op het gebied van aftersales weet het die belofte van premium zeker waar te maken met ruime openingstijden en haal- en brengservices. Vaste waarde voor de bedrijfswagenafdeling is de Sprinter, die in Nederland (maar ook in de rest van de wereld) een ongekend hoog marktaandeel heeft. Met veel laad- en trekvermogen en stoere looks weet de grootste bedrijfswagen van het merk vele ondernemers te overtuigen. In Nederland zijn dat ondernemers die op korte termijn de overstap naar elektrisch moeten maken, als ze de binnensteden van ons land nog binnen willen komen. En juist op dat vlak had de Sprinter tot voor kort niet veel te bieden. Een beperkt rijbereik en amper trekvermogen zorgde dat de bus alleen voor de zogenaamde last mile delivery interessant was. We schrijven expres in de verleden tijd, want de vernieuwde elektrische Sprinter heeft veel meer te bieden. Al horen er mitsen en maren bij, die meer aan de overheid dan aan technici uit Stuttgart liggen.

  • Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
    Er zijn autofabrikanten die ervoor kiezen om speciale modelreeksen voor EV's in het leven te roepen, zoals Volkswagen met de ID serie en Mercedes-Benz met de EQ reeks. De merken van Stellantis gaan voor een andere aanpak en bieden dezelfde modellen met zowel brandstofmotoren als elektrische aandrijving. Er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen, zoals de Fiat 500, maar zelfs van dat model komen binnenkort brandstofversies. Een auto die al veel eerder over brandstofmotoren mag beschikken, is de Jeep Avenger. In eerste instantie kwam dit model alleen als EV op de markt, maar een benzineversie volgde snel. Dat is een handgeschakelde 1.2 met een B-energielabel, maar liefhebbers van een benzine-Avenger met een energielabel A kunnen nu ook vol overtuiging de compacte Jeep kiezen. Het merk introduceert namelijk de e-Hybrid, die ook nog eens standaard over een automaat beschikt. We nemen de auto mee voor een uitgebreide testrit, die leidt langs verharde én onverharde paden en eindigt op het testcircuit van Stellantis in Balocco.

  • Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition
    Je zou maar een Aziatische autobouwer zijn en niet uit China komen. Dan gaat er een boel aandacht aan je voorbij, want de laatste tijd wordt China als de grootse bedreiging voor Westerse autofabrikanten gezien. Dit terwijl de Chinese fabrikanten toch vooral trendvolgend zijn en nog niet echt met revolutionaire technologie komen. We kennen natuurlijk de blade battery van BYD en de battery swap van NIO, maar daar houdt de revolutie wel op. Het Koreaanse Hyundai Motor Company is veel innovatiever, maar de merken Kia en Hyundai zijn teveel gevestigde orde geworden om dat als bijzonder te bestempelen, zo lijkt het wel. Terwijl supersnel laden en vehicle-to-load toch echt in auto's van deze fabrikanten voor het eerst bereikbaar werd voor een grote groep. En daar stopt het niet mee, want we stappen nu in de eerste EV in massaproductie die daadwerkelijk stroom kan terugleveren aan het elektriciteitsnet, door vehicle-to-grid technologie. De rest van de Kia EV9 is ook allesbehalve trendvolgend, dus hoog tijd om de auto aan een test te onderwerpen.

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
    Autofabrikanten hebben weleens makkelijkere tijden gekend. In Europa komt een verkoopverbod op brandstofauto's steeds dichterbij en op weg daarnaartoe worden de overheidsregels steeds strenger. Een voorbeeld daarvan zijn de emissiebeperkingen, waardoor alle verkochte auto's van een merk gemiddeld gezien niet té vervuilend mogen zijn. Kom je als producent boven een bepaalde grens, dan zijn boetes van de Europese Commissie niet te ontlopen. Automerken met veel verkochte EV's lopen geen risico, maar een merk als Mazda, dat het vooral moet hebben van haar SUV's, krijgt het benauwder. Dat kun je natuurlijk oplossen door een geheel nieuw model met weinig uitstoot uit te brengen, maar voor een relatief kleine autofabrikant als Mazda is het heel duur om dat alleen voor Europa te doen. Dus ging het merk shoppen bij een ander Japans merk en werd ervoor gekozen om de Yaris om te toveren tot Mazda2 Hybrid. Niet spannend, wel verstandig. Is het gelukt om er iets eigens van te maken en waarom zou je deze verkiezen boven het origineel? Wij zoeken het uit in deze autotest.

  • Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition
    Bij Toyota kun je de modellen goed opdelen in twee categorieën: echte wereldauto's als de Corolla (Cross) en RAV4, die over de gehele aardbol aangeboden worden. En aan de andere kant de auto's die voor specifieke markten bedoeld zijn, zo hebben we als Europa de Yaris (Cross) helemaal voor onszelf. En natuurlijk de C-HR, waarmee we in 2016 kennismaakten. Direct bij de introductie dichten we de auto al veel succes toe en het is voor Toyota fijn dat deze Europese cross-over de verwachtingen waarmaakte. En misschien wel overtrof, want alleen in Nederland rijden er al 22.000 van rond. Hoewel je misschien zou denken dat de C-HR te smaakgevoelig is voor de nuchtere Hollanders, vlogen de auto's de showroom uit. Voor de Japanners reden genoeg om nog een tandje bij te zetten, want de nieuwe C-HR is nog gedurfder. Bovendien kun je nu voor het eerst een plug-in hybride C-HR kiezen en dat is precies de versie die we voor deze autotest aan de tand voelden.

  • Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde
    De positieve invloed op de rijeigenschappen van EV's zijn ons nu wel bekend: een stille aandrijflijn, vrij van trillingen en een laag zwaartepunt bijvoorbeeld. Bovendien merk je geen vertraging van schakelmomenten en heb je direct lekker veel vermogen beschikbaar. Waar je die fijne eigenschappen extra gaat waarderen? In een personenvoerder als de Mercedes-Benz V-Klasse, die als elektrische versie EQV heet. Een auto die je het beste ervaart als je achterin gaat zitten. En dat doen we uitgebreid tijdens de eerste rijtest met de vernieuwde EQV, maar natuurlijk kruipen we ook achter het stuur van de ruimste personenauto die je volledig elektrisch kunt krijgen. Mercedes wist flink wat vernieuwingen door te voeren bij deze MPV, waar we je in deze test over bijpraten.

  • Fiat Pandina
    Zeg je Italië, dan zeg je Fiat. En zeg je Fiat, dan zeg je natuurlijk Panda. Die compacte hatchback is al decennialang van onschatbare waarde voor het merk. We vieren inmiddels de 44e verjaardag van de Panda, terwijl er goed beschouwd maar drie modelgeneraties van het model zijn. De eerste versie was een driedeurs, die meer dan twintig jaar in productie bleef. De tweede generatie werd helemaal anders en bood veel ruimte met altijd vijf deuren. In 2012 maakten we kennis met de nieuwste generatie Panda en die auto is in licht gewijzigde vorm nog steeds in productie. Maar de toekomst is elektrisch en daarom wordt de Fiat Panda dat ook. Díe auto deelt zijn techniek met de Citroën ë-C3 en zal daarom flink groeien. De compacte A-segmenter van weleer schuift door naar het B-segment, wat betekent dat het kleinste segment nog verder uitdunt. Maar Fiat heeft een tweede leven voor de oorspronkelijke Panda in petto. Of una seconda vita, want in het Italiaans klinkt alles nu eenmaal stukken beter.

  • BYD Dolphin Design
    Als je voor een compacte elektrische auto wilt gaan, is het aanbod nog beperkt. Je kunt opteren voor een Peugeot e-208 en Opel Corsa-e of de MG 4. Kleiner kan wel met de Dacia Spring en nieuws van Renault en Citroën is onderweg, maar voorlopig is het gros van de verkrijgbare EV's nog een dikke SUV met bijbehorend prijskaartje. Dat moet anders, vindt BYD. Het merk is nu iets meer dan een jaar op de markt in Nederland en verraste ons eerder met de Atto 3. De Dolphin die we nu aan een test onderwerpen is een stukje kleiner en rijd je al vanaf 29.990 euro. Afgaand op de afmetingen valt de auto in het B-segment, al heeft de auto qua binnenruimte best wat verrassingen in petto. Krijg je met deze Chinees waar voor je geld en hoe bevalt de auto eigenlijk in de praktijk? Dat lees je in deze autotest!

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
    Het B-segment is in Europa ongelooflijk belangrijk. In dit segment worden de meeste auto's verkocht, dus logisch dat fabrikanten hierin goed vertegenwoordigd willen zijn. Het overgrote deel van de verkochte B-segmenters is alleen voorzien van een brandstofmotor, maar de hybride-aandrijving staat op een overtuigende tweede plaats. En zeg je hybride, dan zeg je Toyota. De Japanners verkopen namelijk de meeste exemplaren met zo'n aandrijflijn. De Yaris en Yaris Cross zorgen al jarenlang voor mooie resultaten en dat houdt het merk graag zo. Er wordt geen kans onbenut gelaten om verbeteringen door te voeren en dat is de reden dat we met de Yaris van modeljaar 2024 op pad gaan. Deze auto profiteert van een krachtige oppepper, nieuwe kleuren en dito wielen. Volgens Toyota is daarmee het nieuws nog niet op, want er werden veel meer aanpassingen gedaan. Daar komen we achter tijdens de eerste kennismaking op de bochtige wegen rondom Barcelona.

  • Mercedes-Benz eCitan 45 kWh Pro L1
    Het is zeker geen toeval dat je inmiddels van bijna iedere bestelauto een volledig elektrische versie kunt krijgen. De vraag naar bedrijfsauto's zonder lokale uitstoot neemt enorm toe, zeker in Nederland. 2025 nadert rap en daarmee de invoering van zero emissie zones voor de stadslogistiek. Hoewel er nog een overgangsregeling is voor bestelauto's met een brandstofmotor die uiterlijk dit jaar op kenteken worden gezet, komen diesel- of benzinebussen die je volgend jaar bestelt veel stadscentra niet meer in. In aanloop daartoe merken we al een flinke groei in de verkoop van elektrische bestellers en de verwachting is dat dit alleen maar toeneemt. Niet in de laatste plaats omdat het aanbod flink uitgroeit en de techniek afgelopen jaren sterk is verbeterd. Voor Mercedes-Benz reden genoeg om in ieder segment een elektrische optie te bieden en van de compacte bestelauto's is dat de eCitan. Het segment waar deze Benz in opereert, heeft te maken met een dilemma: zware batterijen hebben namelijk een flinke invloed op het laadvermogen en het praktisch gemak. Voor de Citan selecteren de Duitsers daarom een bescheiden batterijpakket. Is de auto daarmee goed bruikbaar in de praktijk? Dat lees je in deze autotest!

Gerelateerde items

Je bent hier: Technische informatie Auto-nieuwsberichten Rijtesten.nl