deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Kachelmotor & Kachelweerstand

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de kachelmotor van een Honda CRX te de- en te monteren.
Dit was bij mij noodzakelijk omdat de motor niet meer draaide, dit bleek later te zitten in het feit dat de koolborstels van de motor zo ver versleten waren dat een van de twee borstels gewoon helemaal op was.

Omdat de unit er toch uit moest en ik toch een tweedehands motor had gekocht had ik er ook meteen een andere kachelweerstand bij gedaan. Een van de 3 weerstanden was namelijk stuk waardoor de kachel het in stand 1 niet meer deed.


 

 

Een schets van de kachelmotorunit.
Een schets van de kachelmotorunit.

  • Draai de 2 schroefjes aan de onderkant van het dashboardkastje los (zie foto).

Een van de twee schroefjes van het dashboardkastje.
Een van de twee schroefjes van het dashboardkastje.

  • Demonteer het dashboard kastje door het slot in te knijpen (gewoon open doen dus).
  • Demonteer de strip achter het dashboardkastje door de 4 boutjes los te draaien.

Repareren van de kachelweerstand.

Wanneer de blower in stand 1, 2 of 3 het niet doet en wel in stand 4 dan is de kans groot dat de kachelweerstand kapot is.

De kachelweerstanden zijn nu ook te demonteren zonder de hele kachelunit eruit te halen, hieronder volgt een korte uitleg.

  • Draai met een korte schroevendraaier de 2 schroefjes van de weestanden los (zie foto).

De twee schroefjes van de kachelweerstanden.
De twee schroefjes van de kachelweerstanden.

  • Vervang de weerstand als deze stuk blijkt te zijn (zie foto).

De gebroken weerstand.
De gebroken weerstand.

Het solderen van de gebroken weerstand gaat door het hoge koolstof gehalte van het weerstandsdraad erg moeilijk. Wel zouden ze vervangen kunnen worden voor een hoogvermogen weerstand met dezelfde specificaties. Deze hoogvermogen weerstanden zijn echter duurder dan een nieuwe kachelweerstand bij de Honda Dealer.

Demonteren van de kachelunit.

  • Draai de schroeven los (op foto nummer 1 en 2) van de tussenbuis tussen blowermotorunit (rechts) en verwarmingsunit (links).
  • Demonteer de tussenbuis door hem eerst iets te draaien en dan naar je toe te trekken.

De tussenbuis.
De tussenbuis.

  • Demonteer de blowerunit door de 3 boutjes los te draaien (nummer 3 op foto hierboven, nummer 4 op foto hieronder en eentje aan de onderkant van de unit (niet op foto aangegeven)).

Het meest lastige boutje van de bevestiging van de blowerunit.
Het meest lastige boutje van de bevestiging van de blowerunit.

  • Demonteer de blowerunit door hem iets linksom te draaien en dan naar beneden te laten zakken.

Revisie van de motor.

  • Demonteer de motor door de 3 schroeven los te draaien.

De blowerunit zonder motor.
De blowerunit zonder motor.

  • Demonteer het beschermkapje (3 parkertjes).
  • Demonteer de achterkant van de motor (2 boutjes).
  • Demonteer de koolborstels en maak alles goed schoon.

De blowermotor gedemonteerd.
De blowermotor gedemonteerd.

  • Breng waar nodig nieuwe of vervangende onderdelen aan (bijv koolborstels).

Versleten koolborstels.
Versleten koolborstels.

  • Schuif de koolborstels in hun houder (incl. veertjes) en hou ze in de houder met je nagels. Plaats vervolgens het geheel weer op de rotor (zie foto).

De koolborstels weer aan de motor.
De koolborstels weer aan de motor.

  • Monteer nu alles weer in omgekeerde volgorde zoals hierboven is beschreven.

Het kan voorkomen dat de kachel zelfs op zijn warmste stand niet goed warm wordt. Dit kan komen doordat de buitenkabel van de regelklep is verschoven. Deze zit namelijk geklemt. Dit is dus vrij simpel te verhelpen door de kabelklem in te drukken en de buitenkabel zo te verplaatsen dat de klep nu wel volledig in zijn uiterste stand beweegt. Om te bepalen welke kant dat is dient men even aan de knop te draaien en naar de arm van het mechanisme te kijken. Deze arm bevind zich achter de middenconsole (zie foto).

De arm van de temperatuur regelklep.
De arm van de temperatuur regelklep.

Ook kan dit probleem veroorzaakt worden doordat de koelvloeistof toevoerkraan niet geheel open gaat. Deze bevind zich onder de motorkap. Volg de kabels van de kachelbediening om de kraan te vinden. Draai de temperatuur regelaar op zijn warmst en kijk of de kogelkraan helemaal open staat. Zo niet verstel de kabel dan.

Je bent hier: Startpagina