deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Favorieten Email Afdrukken

D-serie motorblok wissel naar B-serie

Auteur:
roblom
Datum toegevoegd:
donderdag, 07 januari 2010
Laatst bijgewerkt:
maandag, 01 februari 2010
Hits:
15080
Beoordeling:
 
Beoordeel dit item:
Goed - Slecht
In favorieten:
0 Favoriet

Antwoord

Welke B blok kun je dan kopen en hoe weet je zeker dat deze nog goed is, niet iedereen is namelijk altijd even eerlijk in verkoop van spullen?

Aan de buitenkant van een motorblok kun je vrijwel niet zien hoe 'goed' het blok nog is. Er zijn een aantal tests waaronder de compressietest die een indicatie kunnen geven (zie de handleiding Compressie test). Wanneer je een motorblok bij een gerenomeerd bedrijf koopt weet je zeker dat het eerlijk is. Zij hebben vaak voldoende kennis in huis om een goede indicatie te geven over de staat van het motorblok. Vaak kunnen zij ook helpen met andere producten of zelfs de gehele inbouw verzorgen, en mocht er onverhoopt toch een probleem mee zijn dan verlenen ze vaak ook nog wel wat service.

Wat is er anders aan een B-serie motorblok?

Wat niet? Het blok is anders opgebouwd, de internals (zuigers, drijfstangen, lagers) kunnen wat meer hebben dan D-series, en heeft het VTEC systeem. Waardoor je dus eigenlijk 2 nokkenasgebieden hebt, onderin heb je 'tamme' nokken, bovenin heb je 'scherpe' nokken waardoor je het beste van 2 werelden, namelijk 2 vermogenskrommen, samenvoegt in één motor. Bovendien is het makkelijker en zijn er meer onderdelen voor te krijgen, de mogelijkheden om later nog wat meer vermogen eruit te halen zijn veel groter.

Hoeveel meer vermogen krijg je?

Even afhankelijk van welk type B-serie motorblok je neemt, dit hangt samen met de kosten voor het blok. Je kunt het zo gek en zo duur maken als je zelf wilt.

  • B16A +/- 170pk (Sir 1 +/- 160pk en OBD0) (Sir 2 +/- 170pk en OBD1)
  • B16A1 +/- 150pk
  • B16B +/- 185pk
  • B18C +/- 200pk (hiervan zijn twee versies, de (jdm type-r) en B18C (JDM GSR). klik hier voor meer informatie over de verschillen tussen die twee.)
  • B18C6 +/- 190pk
  • B18C4

Voor meer informatie over alle motoren en de modellen waar ze uit komen kijk op deze Wikipedia.

Wat kost een D-serie naar een B-serie swap?

De goedkoopste en de meest uitgevoerde swap (motor ombouw) bij een A9 is de B16A1, hierbij kan je op het OBD0 systeem blijven rijden en wanneer je een compleet motorblok neemt zijn alleen conversie motorsteunen benodigd. Wat betreeft de prijs ligt het er natuurlijk ook aan of je de ombouw zelf uitvoert of dat je het laat doen. Heb je niet veel kennis en ruimte dan kun je het het beste laten doen.

Let op dit zijn slechts indicatie prijzen (medio 2009/2010)

  • Een goede tweedehands b16A1 swap kost ongeveer €1000
  • Conversie motorsteunen kosten ongeveer €400 (bijvoorbeeld van Hasport)
  • Eventuele kleine bijkomstigheden (zoals olie, filter e.d.)

Totaal komt een swap van een D-serie naar een B16A1 dus op ongeveer €1700.
Wanneer je de swap laat doen dan kost dat meestal zo'n €250 tot €750 extra.

Voor een B16A2/B16B/B18C is ligt dit iets ingewikkelder, er komt meer bij kijken om een swap als deze te realiseren, kosten kunnen oplopen van €4000,- tot €6000,-.

Waarom is een B16A2/B16B/B18C moeilijker / duurder?

Ten eerste worden deze motorblokken standaard allemaal geleverd met een compleet ander management systeem en versnellingsbak type. Hierdoor zal er meer aangepast moeten worden om dit goed werkend te krijgen in een EE8/EE9/ED9/ED7. De meest gebruikte oplossing is overstappen naar het OBD1 systeem, hiervoor zijn diverse conversieharnassen te koop (bijvoorbeeld van boomslang) voor de kabelboom. Niettemin moeten er wel aanpassingen gedaan worden aan de kabelboom om dit werkend te krijgen.

Aanpassingen voor een B16B/B18C in EE8/EE9/ED9/ED7:

  • OBD0 naar OBD1 conversieharnas voor kabelboom.
    OBD1 is het meest gebruikte, deze biedt de beste en meest betaalbaare afstelmogelijkheden.
  • OBD1 ECU
    Je hebt een OBD1 ECU nodig, bijvoorbeeld de P06, P28, P30 of P73. Deze ECU's zullen ook gechipt moeten worden tenzij de ecu bij de motor hoort.

OBD conversie voor meer informatie over ODB conversies.

  • B16A1 motorkabelboom
    Gebuik bij voorkeur een B16A1 kabelboom. Een andere zou mogelijk ook kunnen, maar helaas is hier nog geen informatie over.
  • Chippen
    Je doet er verstandig aan om na de swap je ECU te laten afstellen door een erkende tuner. Zorg dat je minimaal op de juiste fuel maps rijdt welke bedoel is voor jou motor!
  • Versnellingsbak
    Een B16B/B18C swap komt met hydraulische versnellingsbak, onze CRX-en werken met kabelversnellingsbak. Hiervoor zijn wel conversiekits te krijgen (bijvoorbeeld van Hasport).
    Ook kun je een B-serie kabelversnellingsbak kunnen gebruiken (bak code: Y1 / YS1 / S1 / Y2). Hierdoor hoeft er niets aangepast te worden, wel moet hiervoor een koppelingsset van/voor een B16A1 gebruikt worden in verband met het verschil in offsets.
    Er zijn niet veel mensen die een hydraulische versnellingsbak toepassen bij een dergelijke swap, dit geeft al aan dat een kabelbak makkelijker is en goed werkt.

Neem de tussenas van het te plaatsen blok (in verband met het montage punt hiervan achter op het blok). Pak een Y(S)1/2 bak en de buitenste assen van een B16A1. Dit is het makkelijkste en past altijd goed.

  • Motorsteunen
    EE8/EE9: Indien je een auto gebruikt waar af-fabriek een B16A1 in is geleverd kan je de originele motorsteunen van de B16A1 gebruiken.
    ED9/ED7: Als de auto af-fabriek met D-serie is geleverd heb je conversie motorsteunen nodig, bijvoorbeeld van Hasport.
  • Dynamo
    Indien er een OBD2a of OBD2b dynamo op het motorblok zat moet deze gepint / gesoldeerd worden naar de OBD1 pinouts.
  • Ontsteking
    Er is een OBD1 ECU nodig of er kan gebruik worden gemaakt van een aangepaste OBD2a of OBD2b ECU, deze dient dan gerepint of gesoldeerd te worden naar OBD1 (stekkers aanpassen voor originele kabelboom (OBD0))
  • Weerstandskastje injectoren (resistorbox)
    Wanneer de originele injectoren van een B16B/B18C gebruikt worden dient het weerstandkastje verwijderd te worden. Knip hiervoor de draden af, en verbind deze allemaal met elkaar (solderen).
    Bij gebruik van een B16A1 moet het weerstandskastje blijven zitten.
    Een B16A2 heeft HOOG impedante injectoren, dus heeft geen weerstandsbox nodig. Stekkers van hoog impedante injectoren hebben een iets andere vorm. Vandaar mogelijk omsolderen.
  • Injectoren
    Bij gebruik van de originele injectoren van een B16B/B18C moeten deze aansluitingen omgesoldeerd worden.
    Bij gebruik van een B16A1 hoeft dit niet.
  • VTEC solonoid (VTS)
    12 volt gestuurde klep rechtstreeks vanuit ECU. OBD0 en OBD1 zijn kwa aansturing hetzelfde.
  • Knock sensor
    Is meestal niet aangesloten. Hier is een Japanse OBD1 ECU voor nodig, en deze hebben ALLEMAAL een 180km/h snelheid begrenser, maar niet eens allemaal het 'knockboard'. Ook heeft een knocksensor geen toegevoegde waarde en is daarom de moeite niet waard.
  • VTEC oil pressure sensor (VTP)
    12 volt schakelaar rechtstreeks naar ECU. Alleen van belang voor OBD0. Is te 'foppen' door VTP en VTS samen te knopen. (Wanneer een B16A2 of B18x met een OBD0 (PW0/PR3) ECU wordt gestuurd).
  • Schakelstangen
    Wanneer de kabelversnellingsbak word gebruikt zijn de schakelstangen van de B16A1 nodig.
  • Aandrijfassen
    Als er een kabel versnellingsbak word gebruikt zijn de aandrijfassen (inclusief tussen-as) van een B16A1 nodig.
  • Motorkap
    Een B16B/B18C motor heeft een hogere cilinderkop waardoor de motor hoger in de motorruimte komt te liggen, dit kan problemen opleveren met het sluiten of aanlopen van de motorkap.
    Voor een EE8/EE9 moet de isolatie welke aan de onderkant van de motorkap zit verwijderd worden om ruimte te maken voor een B16B/B18C, voor een B16A2 is dit niet nodig.
    Voor een ED9/ED7 met B16A1/B16A2 moet ook de isolatie worden verwijderd.
    Bij een ED9/ED7 met B16B/B18C zal er een meer ingrijpende aanpassing aan de motorkap gedaan moeten worden, door bijvoorbeeld het wegslijpen van het 'frame'.

Er worden 'VTEC style' motorkappen voor ED9/ED7 verkocht waardoor de zetting in het midden van de kap niet omlaag valt maar juist omhoog waardoor er meer ruimte ontstaat onder de motorkap.
Een EE8/EE9 front kan overgezet worden op ED9/ED7, hiervoor is het volgende benodigd: motorkap, koplampen, voorbumper, zijschermen, knipperlichten.

  • Radiateur
    Een B-serie motor heeft dikke koelslangen, gebruik hiervoor de juiste radiateur voor een B-serie motor. Een ED9 radiateur gebruiken is mogelijk maar kan koelproblemen met zich meebrengen.
  • Thermostaatschakelaar
    B16A2 en B18x motoren hebben de thermostaatschakelaar voor de fan allemaal in het thermostaat huis ipv achter op het blok. Hier zal de B16A1 boom een beetje voor aangepast moeten worden.
  • Katalysator
    B16B/B18C motoren worden vaak geleverd inclusief uitlaatspruitstuk, dit spruitstuk heeft een diameter van 2,5”, dit zal niet aansluiten op de originele katalysator, hiervoor kan bijvoorbeeld een 2,5” testpipe/katvervanger gebruikt worden.

Zonder katalysator op de openbare weg rijden terwijl er wel een katalysator onder de auto zou moeten zitten (staat op kentekenpapieren) is niet legaal.
Er kan ook een 2,5” flens op originele katalysator gelast worden.

  • Autopapieren & verzekering
    Voor +/- €50,- kan er een technische keuring bij een willekeurig RDW station gedaan worden waarbij de gegevens op de autopapieren aangepast worden naar de nieuwe motor met bijbehorend vermogen.
    Vergeet ook niet je verzekeringsmaatschappij hier over in te lichten.

Wat moet je nog meer aanpassen om het B-serie blok erin te krijgen?

Mits er gebruik word gemaakt van het bestaande OBD0 zijn er nog de volgende onderdelen nodig van een CRX EE8;

  • Schakelstangen
  • Aandrijfassen
  • Fusees
  • ECU

En hooguit nog een paar draadjes bijtrekken naar de ECU. Maar dit kan inbegrepen zijn bij een complete swap.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Burning Tyre.

Categorie

Gerelateerde items

Je bent hier: FAQ Motorisch D-serie motorblok wissel naar B-serie