Favorieten Email Afdrukken

Uitwisselbaarheid Remmen

Auteur:
roblom
Datum toegevoegd:
zondag, 04 januari 2009
Laatst bijgewerkt:
maandag, 18 januari 2010
Hits:
7699
Beoordeling:
 
Beoordeel dit item:
Goed - Slecht
In favorieten:
0 Favoriet

Antwoord

1 Van ED9 naar EE8

1.1 HRC

Het overzetten van de HRC (Hoofd Rem Cilinder) is niet noodzakelijk maar wel mogelijk.

1.2 Remschijven & remklauwen

De achterremmen (klauwen en schijven) van een ED9 en een EE8 zijn gelijk.

De voorremmen (klauwen en schijven) zijn uitwisselbaar. Hierbij dienen de complete fusee stukken en spoorstangen overgezet te worden. Let er hierbij wel op dat de stuurkogels van een EE8/9 korter zijn dan die van een ED9. De stuurkogels van de ED9 kunnen ingekort worden maar hierdoor blijft er wel minder 'vlees' van het schroefdraad over.

   Voorzijde  Achterzijde
Type CRX ED9 CRX EE8 CRX ED9 CRX EE8
Steek 4x100 4x100 4x100 4x100
Diameter  242 262 238 238
Offset  45 45 48 48
Dikte  19 21 10
10

2 Van ED9 of EE8 naar ITR

Het is mogelijk om de EE8 remmen te upgraden naar remmen van een Integra Type-R (ITR). Voor de ED9 is dit ook mogelijk maar hiervoor moet eerst de fusee's van de EE8 aangebracht worden.

2.1 HRC

Het overzetten van de HRC is wel aan te raden maar niet noodzakelijk. Het ABS systeem van de Integra remmen kan zonder problemen weggelaten worden.

2.2 ABS

Voor ABS dienen er ABS ringen en sensoren op de fusee's geplaatst te worden. Deze moeten aangesloten worden op een, bij een CRX niet aanwezige, ABS computer. Ook moet er een ABS pomp geplaatst worden in het motorrruim en alle remleidingen dienen aangepast te worden omdat de remleidingen van alle wielen rechtstreeks naar de ABS pomp moeten lopen.
Al met al is dit heel veel werk en zijn er nog weinig mensen (zo niet geen) die het hebben gedaan waardoor hier weinig over bekend is.

2.3 Remschijven & remklauwen

De achterremklauwen van een ED9 en een EE8 zijn gelijk. Beide kunnen zonder aanpassingen uitgewisseld worden met ITR achterremklauwen. De schijven van de ITR kunnen niet toegepast worden omdat deze een wielboutgat patroon hebben van 5x114. Deze 5x114 kan niet worden herboort naar 4x100 (wat nodig is voor het fusee van de CRX). Hierdoor moet er een andere schijf worden toegepast.

De montage van voorkant is dus een beetje afhankelijk van welke schijf gebruikt word. De gewenste schijfdimensies zijn samengevat in de onderstaande tabel.

  Voorzijde Achterzijde
Steek 4x100 4x100
Diameter 282 260
Offset 45 61
Dikte 23 12

Deze schijven bestaan echter niet waardoor er dus naar alternatieven gezocht moet worden.

  Voorzijde Achterzijde
Type
UKDM MG ZS180/ZR160 Prelude 2.3 (BB2) Civic Aerodeck 1.8 VTi (MC2) UKDM MG ZS180/ZR160 Prelude 2.3 (BB2) Civic Aerodeck 1.8 VTi (MC2)
Steek 4x100 4x114 4x114 4x100 4x114 4x114
Diameter 282 282 282 260 260 260
Offset 45 47 47 48 43 49
Dikte 25 23 23 14 10 10
Aanpassing 1 + 2 3 + 4 3 + 4 1 4 4
  1. De inham waar de schijf in de remklauwbracket zit 2mm (1mm aan eleke kant) verbreden (uitslijpen).
  2. Deze schijven zijn alleen in de UK gelevert en daardoor erg lastig te vinden.Er zijn ook niet of nauwelijks aftermarket schijven voor te vinden van bijvoorbeeld Brembo (Maxx) oid. De schijven staan wel vermeld in veel databases zoals bijvoorbeeld die van Hbase echter zijn dit de 262mm uitvoering, omdat de 282mm alleen in de UK is geleverd.
  3. Aanpassen van de offset door het montagevlak van de remklauwbracket EN het montagevlak op het fussee beide 1mm te vlakken.
  4. VLAKKEN!! dus niet slijpen. De klauw moet namelijk weer perfect recht op de fussee komen!

    Beiden 1mm en niet 2mm van een van de twee is om zo veel mogelijk de sterkte van het materiaal te behouden.

  5. Herboren naar 4x100.

Categorie

Trefwoorden voor dit item