Verschillen tussen de ED9 MKI en de ED9 MKII
- Datum toegevoegd:
- zaterdag, 15 januari 2011
- Laatst bijgewerkt:
- zaterdag, 15 januari 2011
Antwoord
In het volgende verhaal (opsomming) worden de verschillen tussen de twee ED9 modellen bekeken. Er word hierbij uitgegaan van dat de MKI de D16A9 als motor heeft en de MKII de D16Z5.
Omdat er in de overgangsperiode van MKI naar MKII CRX-en zijn geproduceerd met onderdelen van beide is er ook nog een soort tussenmodel. Het tussenmodel heeft over het algemeen een D16Z5 motor maar geen katalysator en dus ook de D16A9 ECU. Omdat dit tussenmodel afwijkende verschillen heeft word er in het volgende verhaal geen rekening gehouden met de eventuele afwijkingen en uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld ook de USDM versies).
Motorisch
Beide hebben PGMFI (Programmed Fuel Injection) maar de ECU's van beide motoren zijn verschillend. Om aan de strengere CO uitstoot eisen te kunnen voldoen heeft de Z5 een katalysator (en dus een Lambda sonde) en zijn er aanpassingen gedaan aan de fuelmaps. Ook zijn de veiligheidsmarges van de Z5 maps iets ruimer genomen om de betrouwbaarheid nog meer te verbeteren (vraag me af waarom want zo 'onbetrouwbaar' is de A9 niet, het blijft een Honda blok natuurlijk) Als je het simpel bekijkt loopt de A9 dus meer op z'n maximale grenzen (geeft dus wel weer meer vermogen)
Ook verschillen de In en de uitlaat spruitstukken, de uitlaatspruit van de Z5 is een 4-1 spruitstuk en die van de A9 is een 4-2-1 spruit. De inlaatkanalen van de Z5 ten opzichte van de A9 zijn iets aangepast om de flow te verbeteren (en dus efficiënter met de brandstof om te gaan en dus de CO uitstoot te verlagen) Zo is gietmal van de Z5 inlaatspruit iets anders geconstrueerd om zo de flash (gietbramen) van een op een iets gunstigere plaats te krijgen.
Het onderblok van beide motoren zijn verder identiek.
Zo is de Z5 dus vooral aangepast om de schadelijke uitstoot te verlagen en heeft vooral de katalysator een verlaging van het vermogen tot gevolg. Verder is de MKII (>'90 dus) iets zwaarder in gewicht. Alles bij elkaar is de MKI (<'89 dus) iets sneller dan de MKII, of de 0 naar 100 tijden echt kloppen blijft giswerk maar er is wel degelijk verschil tussen de D16A9 (<'89) en de D16Z5 (>'90).
De reden dat de ED9 trager gemaakt zou zijn, is de introductie van de EE8 (CRX VTEC). De EE8 is in vergelijking met de eerste generaties ED9 niet zo veel sneller.... En het prijsverschil was toch behoorlijk groot. Dus maak je de goedkopere iets langzamer, zodat de klant toch liever de duurdere heeft.
- Uitlaatspruitstuk, de MKI heeft een 4-2-1uitlaatspruitstuk en de MKII heeft een 4-1.
- Lambdasonde, MKI heeft die niet, MKII wel.
- ECU
- Draadboom, Als gevolg van de andere ECU en Lambda heeft de MKII een iets andere boom als de MKI.
- Nokkenassen, Die van de MKI schijnen iets wilder te zijn (heb nog geen echte bewijzen hiervoor).
- Koppelingsplaat + Prise-as, MKI heeft 21 spievertandingen aan de as (en gat in koppelingsplaat) en de MKII heeft er 20 (echter zijn er veel uitzonderingen, dus bijv D16Z5 met versnellingsbak met 20 vertandingen).
- Koppeling, MKII koppeling is 212 mm in diameter, de '89er is 200 mm en de '88er is 200 of 190 mm.
Interieur
In het interieur zijn enkele kleine veranderingen aanwezig.
- Tellerbak behuizing, MKI heeft een hoekige uitvoering met een platte bovenkant, MKII een ronde uitvoering met een bolle bovenkant tellerplaten verschillen.
- Stoelen, het rode streepjes patroon verschilt iets van elkaar. Bij de MKI is het CRX logo grijs, bij MKII bestaat hij uit een rode omlijning.
- Gordelbevestiging, MKII heeft een langere kabel aan de 'klik' bevestiging.
- Koolstoffilter, Alleen MKII heeft deze.
- Katalysator, heeft alleen de MKII.
- Gevarenlicht schakelaar, Zit bij MKI op stuurkolom en bij MKII in tellerbak.
- Koppeling veiligheidsschakelaar, '88er heeft geen koppelingsschakelaar. Dit betekent dat de motor start zonder dat de koppeling ingetrapt is.
Exterieur
Aan het exterieur van de auto zijn de volgende verschillen waarneembaar;
- Achterlichten, MKII heeft een donkere rand om de achterlichten en mist en achteruit in één.
- Koplampen, MKI heeft een soort tweedeling van de reflectors en elektrische verstelling (USDM MKI uitvoering heeft het ook).
- Knipperlichten, MKII knipperlichten zijn langer en hoger dan bij de MKI.
- Stadslichten, MKI heeft 2 schroefjes aan de buitenkant deze zijn bij de MKII niet meer aan de buitenkant te zien en verplaatst naar onder de motorkap (maar dan 1 schroefje).
- Zijschermen, MKII heeft geen schroefgaatje voor de stadslichten.
- Voorbumper, MKII heeft extra luchtinlaten.
- Achterbumper, MKII bumper is iets langer aan de zijkanten en heeft een extra ronding aan de onderkant.
- Stootstrippen, MKII stootstrippen zijn smaller en platter.
- Portieren, Portieren zijn identiek maar MKII heeft een extra verstevigingsbalk binnen in de deur (ivm stevigheid bij side-impact).
- Uitlaatophanging, de ophanging van achterste uitlaatdemper heeft bij de MKII een punt meer dan MKI.
Onderstel
- Achtersleeparmen + Veerpoten, MKII heeft een vork bevestiging aan de veerpoot, MKI heeft een oog.
- Passieve achterwiel sturing, de '88er heeft wat Honda noemt "passive rear steering" deze maakt de auto iets wendbaarder, maar omdat sommige eigenaren vonden dat de achterkant wat onstabiel was waardoor dit in de '89er versie weer verwijdert is.
- Voorvering, de voordempers van een MKI hebben een iets andere afmeting.
Elektronica
- Ontstekingsvervroeging uitschakeling, Zit bij MKI rechts onder de motorkap en bij MKII onder het handschoenenkastje.
Algemeen
- Gewicht, MKII weegt 909 kg en de MKI 899 kg
- Kleur, is hij standaard antraciet grijs dan is het een MKII. De MKI is niet geleverd in deze kleur.