deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Favorieten Email Afdrukken

Lege accu

Auteur:
roblom
Datum toegevoegd:
woensdag, 05 november 2008
Laatst bijgewerkt:
zaterdag, 06 maart 2010
Hits:
16491
Beoordeling:
 
Beoordeel dit item:
Goed - Slecht
In favorieten:
0 Favoriet

Antwoord

Accu spanning meten

Gebruik een multimeter om de accu spanning te meten. Plaats hierbij de meetpennen op de polen van de accu zonder dat de motor draait. De gemeten accu spanning moet rond de 12 volt liggen.

Als de accuspanning te laag is dan is je accu aan vervanging toe. Echter wil het niet altijd zeggen dat wanneer de spanning rond de 12 volt is de accu ook nog goed is. Dit komt omdat de klemspanning (spanning op de polen van een accu) bij een onbelaste accu best 12 volt kan zijn terwijl de accu niet goed meer is. De spanning stort bij een slechte accu meteen in elkaar zodra er een verbruiker aan de accu geschakeld is. Daarom is er eigenlijk maar één betrouwbare manier om de accu te testen en dat is met een weerstandmeter. Dit is een apparaat welke een grote weerstand heeft en daarmee naast meet ook dienst doet als grote verbruiker.
Vrijwel alle autogarages hebben een dergelijke weerstandmeter en omdat het uitvoeren van een meting relatief eenvoudig is word dit vaak als een gratis service aangeboden.

Dynamo spanning meten

Gebruik een multimeter om de dynamo spanning te meten. Plaats hierbij de meetpennen op de polen van de accu terwijl de motor stationair draait. De gemeten accu spanning moet rond de 14,2 volt liggen.

Is de laadspanning lager dan de 14,2 volt dan is waarschijnlijk de dynamo aan revisie/vervanging toe. De dynamo kan je laten reviseren bij een gespecialiseerd bedrijf en kost tussen de €100 en €200.

Verbruikers meten

Loopt de accu vanzelf leeg, is de laadspanning en de accu zelf in orde dan zijn er mogelijk zogenaamde sluimer verbruikers aanwezig. Deze zijn ook met een multimeter met stroom meet mogelijkheden (stand op Ampère) te meten.

  • Zorg ervoor dat het contact uit is en alle verdere elektrische verbruikers uitgeschakelt zijn.
  • Haal een pool van de accu los en sluit de ene meetpen van de multimeter aan op de pool van de accu
  • Sluit de andere meetpen aan op de eerder losgehaalde accuklem

Gebruik een slangenklem om de meetpen op de accu vast te klemmen. Gebruik iets ronds dat redelijk krap in de accuklem past en steek de meetpen tussen de speling tussen die twee. Hierdoor hoef je de meetpennen niet steeds vast te houden en heb je je handen vrij.

Het totaal aan stroom verbuik mag niet meer zijn dan ongeveer 0,25 A. Er zijn altijd wel wat verbruikers aanwezig, denk aan de voeding voor radio, ECU, alarm enz.. Is het verbruik veel hoger dan is er waarschijnlijk iets mis.

Om te beginnen kun je dan een voor een de hoofdzekeringen loshalen. Daalt het verbruik bij het loshalen van een bepaalde verzekering dan zit de verbruiker in die groep. Weet je de groep dan kun je eventueel nog de sub-zekeringen er een voor een uithalen om vast te kunnen stellen in welke subgroep de verbruiker zit.

Om de verbruikers per groep te kunnen vaststellen kun je het beste in het betreffende werkplaatshandboek kijken. Deze zijn te vinden in de download sectie.

 

Categorie

Trefwoorden voor dit item

Gerelateerde items

Je bent hier: FAQ Elektrisch Lege accu