TW-sensor

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de TW-sensor door te meten (storing zoeken). De TW-sensor bevind zit aan de bakzijde van de motor net onder de ontsteking.

De TW-sensor geeft een code 6 als deze buiten de door de ECU gestelde toleranties valt (weerstand van de sensor te hoog of te laag). Omdat de TW-sensor de temperatuur van de koelvloeistof doorgeeft aan de ECU weet deze of de motor warm of koud is. Een koude motor heeft een 'rijker' mengsel nodig om goed te kunnen starten. Is de motor koud dan zal daarom de ECU extra brandstof inspuiten.
In een auto met carburateurs en met handchoke gebeurt dit zelfde principe dus met de hand. Echter word bij de carburateurs de luchttoevoer afgeknepen waardoor de brandstof/zuurstof verhouding hoger word (dit heeft dus een rijker mengsel tot gevolg). Bij de injectie motoren word er extra brandstof ingespoten om het brandstof mengsel rijker te maken.
Is de TW-sensor nu defect dan bestaat de mogelijkheid dat de ECU bij een warme mortor dus denkt dat de motor nog koud is door verkeerde gegevens van de TW-sensor, en hierdoor dus teveel brandstof inspuit waardoor de motor gaat stotteren of zelfs op 3 of minder cilinders gaat lopen.
Om er nu zeker van te zijn dat de TW-sensor defect is kan deze (en zijn bedrading) doorgemeten worden. Hoe dit in zijn werk gaat word hieronder beschreven.

 

De ronde stekker naast de zekeringenkast met omhoog getrokken lipje.
De ronde stekker naast de zekeringenkast met omhoog getrokken lipje.

De stekker los.
De stekker los.

De pinnen van de TW-sensor.
De pinnen van de TW-sensor.

De TW-sensor aan de motor.
De TW-sensor aan de motor.

De goudkleurige beschermingsplaat van de ECU.
De goudkleurige beschermingsplaat van de ECU.

De pin nummers van de ECU stekker.
De pin nummers van de ECU stekker.

Is het voltage overal wel goed maar valt de weerstand van de sensor niet binnen de de 200 Ω en de 400 Ω dan is de kans groot dat de TW-sensor stuk is en vervangen moet worden. Reset de ECU (accupool even loshalen), komt de storing terug dan is het vrijwel zeker de TW-sensor.

Het komt soms ook voor dat bij de stekker van de TW-sensor de isolatie is verweert (door warmte-koude invloeden) en daardoor gescheurd. Hierdoor kan het koperdraad gaan oxideren waardoor de weerstand van de kabel toe kan nemen. Controleer dit en vervang eventueel de kabel.

De nieuwe TW-Sensor.
De nieuwe TW-Sensor (gratis geschonken door Daniboy).

Let er bij het losdraaien van de sensor op dat de sleutel recht blijft. Dit omdat de kunststof stekkerbehuizing gemakkelijk afbreekt, en daardoor onbruikbaar wordt.

De oude TW-sensor.
De oude TW-sensor.