EACV klep

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de EACV klep van een Honda CRX te reinigen.

EACV Staat voor Electronic and Air Controlled Valve en deze zorgt ervoor dat het stationair toerental altijd gelijk is onafhankelijk van de belasting van de motor, bijvoorbeeld bij het aandoen van je lichten gaat dynamo zwaarder draaien dus motor meer belast.
De EACV klep wil wel eens vervuild zijn waardoor de klep blijft hangen. Dit veroorzaakt bij stationair een in toeren op en neergaande motor. Hij gaat dan met gelijke intervallen van 750 naar ongeveer 2500 toeren. Door de klep schoon te maken is vaak het probleem opgelost.

De EACV klep losdraaien.
De EACV klep losdraaien.

Hou er een doek onder want er loopt een klein beetje koelvloeistof uit als de slangen los zijn (zie foto).

De EACV klep los van het inlaatspruitstuk.
De EACV klep los van het inlaatspruitstuk.

De EACV klep los van de auto.
De EACV klep los van de auto.

Veel nut heeft het niet maar omdat de klep nu toch los is kan hij meteen maar helemaal goed schoongemaakt worden.

Het dekseltje van de koelvloeistof kamer.
Het dekseltje van de koelvloeistof kamer.

De koelvloeistof kamer open.
De koelvloeistof kamer open.

Gebruik geen remmenreiniger want het schijnt dat het balgmembraampje daar niet tegen kan.

Wasbenzine in de 2 openingen.
Wasbenzine in de 2 openingen.

Door het gat is het membraan te zien.
Door het gat is het membraan te zien.

Het meten van de weerstand van de EACV klep.
Het meten van de weerstand van de EACV klep.

Helaas gaat de EACV klep niet verder open, ik heb geprobeerd om de achterkant los te maken maar na het verwijderen van de borgingen (zie foto) zit het witte gedeelte nogsteeds muurvast.

Ook na het verwijderen van de borgingen ging de klep niet open.
Ook na het verwijderen van de borgingen ging de klep niet open.

De inbus bout aan de voorkant is om de veerspanning van de klep in te stellen. vaak zit deze vast maar eraan draaien is ook niet nodig want de klep kan toch niet uit elkaar.

Lekt er na het monteren van de EACV klep koelvloeistof, controleer dan de twee slang aansluitingen. Als de slangen niet te kort worden is het het beste om er van het uiteinde een stukje af te knippen. Helpt dit niet koop dan een nieuwe pakking van het dekseltje van de EACV-klep of gebruik wat vloeibare pakking.

Is het schommelen van het toerental na het schoonmaken van de EACV klep nogsteeds niet verholpen, doe dan het volgende.

De stationair stelschroef.
De stationair stelschroef.