Hier volgt een handleiding over hoe Angel eyes aan te sluiten op een Honda CRX.
Let er bij de aanschaf goed op dat er verschillende modellen zijn:
- ED9 MKI '88
- ED9 MKII '89-92
Voor de EE8 zijn er vooralsnog geen angeleyes op de markt.
De losse Angel-Eyes (foto: showoffimports )
Het verwisselen van de standaard koplampen naar de Angel eye units is gelijk aan het verwisselen van een gewone koplamp en dus kan er gebruik worden gemaakt van de koplamp handleiding.
De MKI koplampunit bestaat uit 2 delen met in elk deel een lamp.
Het buitenste gedeelte van de unit bevat een lamp met 2 gloeidraden (H4), en het binnenste gedeelte bevat een lamp met 1 gloeidraad (H1).
De eerste gloeidraad van de H4 lamp gaat branden als het dimlicht word ingeschakeld. Bij het inschakelen van het grootlicht gaat het 2e gloeidraadje hiervan branden EN gaat ook tevens de H1 lamp van de binnenste deel van de lampunit branden.
De MKII (incl EE8) koplampunit bestaat maar uit 1 deel en heeft ook alleen maar een lamp met 2 gloeidraden (H4). Hierbij is dus 1 gloeidraad voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
Elektrisch licht schema van de MKI
Bij de angel eyes bestaat 1 lampunit net als de MKI ook uit 2 delen en dus zijn er 2 lampen aanwezig (4 in totaal dus).
Elektrisch licht schema van de MKII
Links | Rechts | |
Dimlicht | Rood/Geel | Rood/Wit |
Grootlicht | Rood/Blauw | Rood/Groen |
Massa | Zwart | Zwart |
Links | Rechts | |
Dimlicht | Rood/Groen | Rood/Wit |
Grootlicht | Rood/Geel | Rood/Blauw |
Massa | Zwart | Zwart |
De kleuren van links en rechts zijn dus gewoon omgedraaid, vraag me niet waarom. Sterker nog, bij de MKII is het ook mogelijk dat er nog met de dim- en grootlicht bedrading is gewisseld. Als alternatief kan het dus ook de volgende combinatie zijn.
Links | Rechts | |
Dimlicht | Rood/Geel | Rood/Wit |
Grootlicht | Rood/Groen | Rood/Blauw |
Massa | Zwart | Zwart |
Het is dus zaak de bedrading goed na te meten welke nou waarvan is.
De lampen kunnen natuurlijk geheel naar eigen wens geschakeld worden. Het makkelijkste is om het gelijk te houden met de originele situatie. Wil je echter dat net als bij de MKI situatie beide 'eyes' branden in de grootlicht stand dan zal er een relais (origineel (uit de MKI dus) of universeel) geplaatst moeten worden. Hoe dit aangesloten moet worden is te zien in het elektrisch schema van de MKI. Er dient dan wel een andere lamp in de buitenste reflector geplaatst te worden (een met 2 gloeidraden).
Ook de angel eyes (blauwe ringen) kunnen naar eigen wens geschakeld worden. Het makkelijkste is om ze aan de stadslichten te verbinden. De ringen gaan dan branden als de stadslichten aan staan. Maar natuurlijk kan het ook met een aparte schakelaar.
- Knip de stekkers van de originele koplampen.
Zorg er hierbij voor dat de draden aan de auto zo lang mogelijk blijven, dit zorgt ervoor dat het solderen van de draden makkelijker gaat.
Om het solderen te vergemakkelijken dien je eerst wat soldeertin aan te brengen op de te solderen draden (zie foto). Je hoeft de draden dan alleen nog maar bij elkaar te houden en te verwarmen met de soldeerbout. Om sluiting te voorkomen en de soldering te beschermen dient gebruik te worden gemaakt van krimpkous. Dit is een plastic slang welke krimpt als het verwarmt word, hierdoor ontstaat een goede en dichte bescherming.
Hieronder word de MKII situatie beschreven waarbij de angel eye ringen aan de stadslichten verbonden zijn.
- Soldeer de draden van het rechter dimlicht aan elkaar. Zwart aan zwart en rood aan rood/wit (zie foto).
Het dimlicht van de rechter lamp.
- Soldeer de draden voor het grootlicht aan elkaar. Zwart aan zwart en rood aan rood/blauw (zie foto).
Grootlicht aan de rechterlamp.
- Maak met tiewraps de bekabeling vast aan het chassis of koplampframe (zie foto), dit om te voorkomen dat het kan gaan trillen en dergelijke.
De bedrading vastgemaakt aan het koplampframe.
- Verbind de LED lampjes van de angel-eye met de bedrading van de stadslicht (zie foto).
Aan te raden is om er een weerstandje van ongeveer 560 Ohm tussen te zetten, dit is omdat de LED's zonder deze weerstand vrij snel stuk gaan. Bij de meeste leveranciers van de angel eyes word dit weerstandje meegeleverd, zit het er niet bij dan kan deze bij een hobby elektronica winkel gehaald worden.
Hier een korte uitleg waarom de LED lampjes van de ringen vaak stuk gaan.
Er wordt meestal gerekend met 12V, dit is echter alleen wanneer de dynamo niet draait. Wanneer de motor loopt laad de dynamo de accu op. Hiervoor is een voltage nodig van ongeveer 14V. De normaal stroom door een LED is 20mA. Een LED heeft ook een bepaalde spanning nodig, voor een witte LED is dat tussen de 3,0V en 3,5V. Om aan de veilig kant te zitten gaan we uit van 3,0V
Als men dus één witte LED op 12V wilt laten branden kom je op:
(12 - 3)/0,02 = 450 ohm
Voor twee LED's op 12V geldt dan:
(12 - 3 - 3)/0,02 = 300 ohm
Echter gaat het zoals eerder verteld niet om 12V maar om 14V.
Dat betekent dus: (14 - 3 - 3)/0,02 = 400 ohm
Dat is dus een stuk hoger dan de eerder berekende 300 ohm.
Bij terug rekenen naar de situatie met 300 ohm op 14V
300 / (14 - 3 - 3) = 37,5 mA
Dit zou dus rond de 20 mA moeten zijn. Ze krijgen dus bijna de dubbele stroom voor hun kiezen. Dit is dus de reden dat ze vaak stuk gaan.
Niet elke weerstand waarde is zomaar te koop. Gaan we naar de standaard (E24) waarden kijken dan komen we uit op een weerstand van 390ohm (oranje-wit-bruin) of op 430 ohm (geel-oranje-bruin), deze laatste is veiliger en dus de aanrader.
(met dank aan Orthello voor de elektrotechnische ondersteuning).
De bedrading van het standslicht (links) en de bedrading van de angel eye (incl weerstand).
De verbinding aangebracht.
- Voer bovenstaande nogmaals uit maar dan voor de linker koplamp (en uiteraard de juiste kleuren toepassen).
Het uiteindelijke resultaat.
Deze handleiding is uitgevoerd op de CRX van Lummy.
Doe-het-zelf angel eyes link: