deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Schuif-kanteldak schakelaar

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de schakelaar van het elektrische dakje van een Honda CRX schoon te maken.

Omdat het vaak voorkomt dat het elektrische dakje niet meer goed open en dicht wil, en dit vaak het gevolg is van lichtelijk verbrande contactpuntjes van de schakelaar. Aangezien ook dit bij mij het geval was, heb ik een handleiding gemaakt over hoe dit te verhelpen.
  • Verwijder de schakelaar. (zie foto alt)

Het beste is dit te doen door het klepje van de zekeringkast te verwijderen. Hierdoor kan je tegen de achterkant van de schakelaar drukken en zo de schakelaar verwijderen. Mocht het zo wezen dat het met alleen drukken niet lukt, steek dan voorzichtig een zo groot mogelijke schroevendraaier aan de voorkant van de schakelaar tussen de schakelaar zelf en het dashboard, en wrik dan de schakelaar eruit door ook aan de achterkant van de schakelaar te drukken.

De schakelaar in het dashboard, foto is eigenlijk overbodig lijkt mij, maar toch
De schakelaar in het dashboard, foto is eigenlijk overbodig lijkt mij, maar toch.

Als de schakelaar uit het dashboard is kan de stekker losgehaald worden (lipje aan zijkant optillen en dan aan de stekker trekken) (zie foto).

De schakelaar uit het dashboard.
De schakelaar uit het dashboard.

De schakelaar bestaat uit 2 helften, welke met elkaar verbonden zijn door middel van 4 haakjes. Door deze haakjes met een schroevendraaier in te drukken (voorzichtig) komen de 2 helften los van elkaar. En kunnen de contactpunten schoon gemaakt worden. Denk erom: er kunnen dingetjes vallen als je hem openmaakt.

Hier is te zien dat het rechter contactpuntje (het rondje onder de koperkleurige tuimelaar) zwart is.
Hier is te zien dat het rechter contactpuntje (het rondje onder de koperkleurige tuimelaar) zwart is.

De contactpuntjes kan je weer schoonmaken door met een schuursponsje (of als het echt ingebrand is met wat fijn schuurpapier) opschuren tot ze weer glimmen (zie foto). De contractpuntjes bedienen het omhoog en omlaag gaande beweging van het dakje.

Het contactpuntje is weer schoon.
Het contactpuntje is weer schoon.

  • Aan beide kanten van de schakelaar zit een ringetje (zie pijl op bovenstaande foto) dat twee contacten verbindt en zo het dakje naar voor enĀ  acht laat schuiven (open en dicht). Ze zijn makkelijk los te halen door twee haakjes los te maken aan de achterkant van de schakelaar.

Heb je dus problemen met het dakje omhoog en omlaag doen, dan zijn het de tuimelaartjes, het je problemen met naar voren en achter schuiven van het dakje dan zijn het de ringetjes.

  • Maak de schakelaar schoon (vrij van metaaldeeltjes) en smeer eventueel een beetje vet in het kuiltje van de tuimelaars.
  • Bekijk de schakelknop (zie foto) en smeer ook eventueel hier een beetje vet aan. Kijk of de zwarte pinnetjes ingedrukt kunnen worden en weer terug veren (zit klein veertje onder) en dus goed gemonteerd zitten.

De 2 zwarte pinnetjes die de tuimelaars bedienen.
De 2 zwarte pinnetjes die de tuimelaars bedienen.

  • Druk de bovenste helft (schakelknop) op de onderste helft (hou dus de onderste helft rechtop).
  • Monteer de stekker weer en test of hij goed werkt.
  • Druk de schakelaar weer in het dashboard.

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Exterieur Schuif-kanteldak schakelaar