deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Spoiler

E-mail Afdrukken

Hieronder staat een beschrijving van hoe de originele spoiler te demonteren en monteren om zo een extra spoiler te plaatsen.

Let op, de getoonde foto's kunnen iets afwijken maar dit komt omdat door een diefstal mijn achterraam is ingeslagen en de klep is verbogen waardoor ik genoodzaakt was een andere klep op de auto te zetten. De rode klep is de nieuwe (2e hands gekocht voor € 50) en de grijze degene die er al op zat (is verkeerde kleur ja maar deze zat er al op toen ik de auto kocht.) De spoiler was verder onbeschadigd en kon daarom overgezet worden op de nieuwe spoiler.

  • Klik het afdekkapje van de ruitenwisser omhoog en draai de daaronder gelegen moer los. (zie foto)

Het kapje op de ruitenwisserarm met daaronder de moer.
Het kapje op de ruitenwisserarm met daaronder de moer.

  • Verwijder nu de wisserarm door de wisser arm in zijn geheel omhoog te bewegen.
  • Open de achterklep.
  • Verwijder de bovenste plastic afdekkap aan de binnenkant van de klep. Dit geschied door middel van 4 (spreid) schroefjes los te draaien (zie foto).
  • Verwijder de plastic kap.

Het losdraaien van de spreidschroeven om de plastic kap te kunnen verwijderen.
Het losdraaien van de spreidschroeven om de plastic kap te kunnen verwijderen.

Als de schroeven los zijn is het even wat wrikken en trekken (trekken in de richting van de scharnieren) maar als je hem aan de bovenkant (dus niet aan de kant van het kleine ruitje) als eerste los haalt zal het uiteindelijk wel lukken.

  • Draai de 4 moeren van de spoiler bevestiging los (zie foto).

De meest glimmende moer in het midden van de foto is een van de bevestigingsmoeren van de spoiler.
De meest glimmende moer in het midden van de foto is een van de bevestigingsmoeren van de spoiler.

Als deze moeren los zijn zit in principe de spoiler alleen nog vast met de zwarte pennetjes met weerhaakjes eraan. Om deze los te krijgen moeten de weerhaakjes worden ingedrukt. Dit gaat het beste met een gebogen punttang. Het is ff wat wriemelen maar is toch goed los te krijgen.

Omdat ik de spoilers omwisselde moest ik dus eerst de spoilers van de oude klep halen. Dit ging wat lastiger dan bij de nieuwe klep want de vorige eigenaar heeft de extra spoiler er op een vreemde manier opgezet. Deze was namelijk met 2 parkers door het de originele en dwars door het daaronder liggende metaal gedraaid. Om deze dus aan te kunnen draaien was er dus een gat voor de schroevendraaier in het frame van de klep geboord.(zie foto) Beetje raar. Het ergste was dus nog dat mijn schroevendraaiers te kort waren om goed bij de parker te kunnen en was ik dus genoodzaakt wat ruiger te werk te gaan (zie foto), want de klep was toch onbruikbaar dus dat maakte niet uit.

De rare manier van de bevestiging van de extra spoiler.
De rare manier van de bevestiging van de extra spoiler.

Na wat hakwerk komt de spoiler toch los.
Na wat hakwerk komt de spoiler toch los.

Het gaat allemaal niet super makkelijk maar na wat wrik en trekwerk moet de spoiler toch los komen.

De originele spoiler gedemonteerd.
De originele spoiler gedemonteerd.

In het plastic van de spoiler zit ook een stukje metaal. Bij deze spoiler was dit aardig vergaan aan 1 kant, maar gelukkig was de spoiler van mijn oude klep nog goed en kon dus weer gebruikt worden.

Roest aan de originele spoiler.
Roest aan de originele spoiler.

Onder de spoiler van de nieuwe klep zat een klein roestplekje. Aangezien ik er nu mooi bij kon heb ik dit even behandeld. De originele spoiler zit er toch overheen dus een beetje kleurverschil is niet erg. Heb hiertoe eerst al het roest weggeschuurd tot er alleen maar kaal metaal te zien was. Vervolgens ingespoten met zinkspray en daaroverheen een paar laagjes rode lak. Zie foto's voor het resultaat.

Een klein roestplekje aan de nieuwe spoiler.
Een klein roestplekje aan de nieuwe spoiler.

Bijwerken van het roestplekje met zinkspray.
Bijwerken van het roestplekje met zinkspray.

Bijgewerkt roestplekje.
Bijgewerkt roestplekje.

Toen de verf droog was konden de spoilers van de oude klep overgezet worden.

De originele spoiler (boven) en de extra spoiler (onder).
De originele spoiler (boven) en de extra spoiler (onder).

Om te voorkomen dat het metaal van de originele spoiler ook bij deze zou gaan roesten heb ik het flink ingespoten met teclyl (zie foto). Vervolgens heb ik met 3 parkers met verzonken kop de extra spoiler op de originele vast geschroefd (zie foto). Eerst voorgeboord natuurlijk anders gaat het scheuren.

Montage van de extra spoiler op de originele spoiler.
Montage van de extra spoiler op de originele spoiler.

Om te voorkomen dat de koppen van de schroeven gaan schuren op de achterklep heb ik ze afgeplakt met schuim plakband. (zie foto).

De boutkopjes afgeplakt met schuimtape.
De boutkopjes afgeplakt met schuimtape.

Nu kan het geheel van spoilers weer op de klep gemonteerd worden, dit gaat gelukkig een stuk eenvoudiger dan loshalen. Let erop dat je de moeren van de originele spoiler pas vastdraait als je hem goed afgesteld hebt. En zet dan pas de plastic kap er weer op.

Het resultaat.
Het resultaat.

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Exterieur Spoiler