Hier volgt een stuk info over de verschillende airco's van de Honda CRX. Verder bevat het ook tips voor de montage en het correct laten werken van de airco.
Als eerste worden de verschillen en overeenkomsten tussen de 2 soorten airco’s beschreven.
Een totaal overzicht van de 2 verschillende airco’s.
De complete ED9 airco:
Het grootste verschil zit in de brackets en compressoren van de verschillende airco's.
Brackets.
Bevestigingspunten van een B-serie blok staan verder uit elkaar. Hierdoor is de bracket van de EE8 groter als die van de ED9.
De brackets (links van de EE8, rechts van de ED9).
De brackets op elkaar waarbij de onderste het EE8 bracket is.
Het spanmechanisme
Het span mechanisme van de twee verschillende brackets is anders (op de foto is die van de ee8 niet compleet).
De compressor
De compressor van een B-serie airco is groter niet alleen in volume maar ook de poelie. (EE8 : 148 mm in doorsnede tegenover 111 mm van een ed9). Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze van verschillende merken zijn. De EE8 heeft een Denso compressor en de compressor van een ED9 is van het merk Sanden.
Links: Denso compressor, rechts: Sanden compressor.
Het verschil tussen de van de poelie's goed te zien (Links: ED9, rechts: EE8).
De condensor
De condensors lijken erg op elkaar, de afmetingen zijn dan ook gelijk. Toch zijn er kleine verschillen
De condensors (boven: EE8, onder: ED9).
De EE8 (rechts) heeft een extra ophangbeugeltje voor een leiding.
De airco-fan + kabelboom
Ook de afmetingen van de airco-fan's zijn gelijk aan elkaar maar ook hier zijn er weer kleine verschillen. Er is een versie met een relais naast de fan geplaatst (zie foto). Dit heeft tot gevolg dat er ook verschillende kabelbomen zijn:
- Met 3 relais bij de slotplaat.
- Met 2 relais bij de slotplaat en 1 relais bij de fan.
Verder is de rest van de kabelboom identiek aan elkaar
De verschillende airco-fan's.
De kabelboom.
De verdamper
De verdamper achter het dashboard kastje. Als je het dashboardkastje eruit haalt zie je een buis zitten. Deze buis wordt vervangen door de verdamper (een grote zwarte box (zie eerste foto)) en wordt vastgezet met de bijbehorende klemmen (die er ook voor zorgen dat er minder lucht “ontsnapt’).
De verdamper wordt, afhankelijk van de temperatuur instelling, door het verdamper proces koud. De lucht die de blower de auto in blaast loopt door de verdamper en koelt daardoor ook af. Hierdoor blijft het lekker koel in de auto ookal is het buiten snikheet.
De verdamper zonder kunststof kappen.
De leidingen
De leidingen van de condensor naar de compressor, is de hoge-drukleiding. De hoge-drukleiding van de EE8 bestaat uit 2 delen en heeft een vulnippel (zie foto).
De hoge-drukleidingen (links: EE8, recht: ED9).
De lage-drukleidingen (van compressor naar verdamper).
Te zien is dat de leidingen net een beetje verschillen qua bochten, maar ook qua montage op de compressor (veroorzaakt door de verschillende compressoren).
De lage-drukleidingen op elkaar gelegd.
De leiding die van de verdamper naar de het filter/droger toe loopt bevat de druksensor. Deze zorgt ervoor dat de airco niet aanspringt als er te weinig druk in het systeem aanwezig is. Dit is om te voorkomen dat de de compressor stuk gaat.
De leiding van de verdamper naar het filter/droger (boven: EE8, onder: ED9).
De leiding op de bovenstaande foto van de EE8 is iets korter. Het lengte verschil wordt gecompenseerd doordat de leiding, die helemaal vooraan achter de bumper langs de condensor loopt (zie foto), iets langer is dan bij de ED9.
De leiding welke onder de condensor loopt (boven: EE8, onder: ED9).
Via bovenstaande leiding, welke van de passagierskant naar de bestuurders kant loopt, gaat de leiding de motor ruimte weer in. Vervolgens gaat deze leiding via de onderstaande leiding naar de filterdroger.
De leiding naar de filterdroger.
Aan de koppelingspunten van de bovenstaande leiding is al te zien dat er een verschil zit in het filter droger.
De retour leidingen.
De laatste leiding gaat vanaf het filterdroger naar de condensor, hier heb ik geen foto van.
Het filterdroger
TIP: Bij de aanschaf van het filterdroger bij de dealer ontstaan vaak een hoop problemen. Vaak kan alleen het filterdroger voor de EE8 geleverd worden, deze is iets kleiner en heeft het kijkglaasje in de leiding zitten, deze kost ongeveer €16. Echter past deze niet op een ED9. De filterdroger welke wel in de ED9 past is van het merk Hella en kan worden besteld bij de locale aircoservice. Dit imitatie filter koste rond de 93 euro, en komt uit een Porsche 911.
Imitatie filterdrogers zijn sowieso aan te raden omdat de originele Honda filterdrogers extreem duur zijn. Let er dus goed op dat er niet het verkeerde droogfilter besteld wordt en dat je niet meteen akkoord gaat dat het via de computerdatabase bestelde filter besteld wordt. Dergelijke bestellingen kunnen niet worden geruild en zullen dus gewoon betaald moeten worden. Het beste is om de oude filterdroger mee te nemen en vraag of ze je daar een nieuwe voor kunnen leveren. Op die manier leg je het risico bij de dealer en kunnen ze op hun gemak uitzoeken welke ze moeten hebben.
De verschillende aansluitingen van de filterdrogers (Links: EE8, rechts: ED9).
De twee filterdrogers van de zijkant gezien.
Alle benodigde boutgaatjes om de filterdroger te kunnen monteren zijn al reeds aanwezig in het chassis van de auto.
Airco gemonteerd in een ED9.
Airco gemonteerd in een EE8.
Enkele tips voorde montage:
- Haal de radiateur van de auto af, zo kan je gemakkelijk de compressor monteren.
- Maak voor het monteren van het bracket, de boutgaten die in het blok zitten, heel goed schoon van vuil.
- Alles is voorbereid het frame / kabelboom. Onder de vloermat zit een losse stekker. Dit is de stekker waar de airco kabelboom op aangesloten word. Ook het kapje bij de bediening van de kachel er zo uit te drukken, en te vervangen door het a/c knopje. Sluit het gele stekkertje aan, en klaar.
- Al met al zal het monteren een middag werk zijn. Doe alles rustig en forceer niets, het is en blijft tenslotte aluminium.
- Vergis je niet in het vullen van de airco. Omdat er in de oude airco's het koudemiddel R12 zat en dit vanwege milieu eisen nu niet meer gebruikt mag worden moet de airco gevuld worden met R134a. Hier komt ook nog eens bij dat de vulnippels vaak niet kloppen. En de airco olie die in het systeem gaat is ook niet echt goedkoop. Reken voor het vullen van de airco ongeveer op 250 euro. Bijvoorbeeld bij Airco service Westland op de veilingweg 12 in Honselersdijk tel.06-55343738
- Ook een airco heeft onderhoud nodig. Zet de airco minstens 1x per maand aan. Dit voorkomt het vastlopen van de compressor en word het systeem tevens gesmeerd. Door eens in de 16 a 20 maanden het airco-systeem periodiek te controleren voorkom je een slecht werkend airco-systeem en onnodig slijtage aan de compressor.
- Zet ongeveer 10 min voordat je de auto uitzet de airco ook uit. Zo kan deze het bevroren vocht kwijt. Dit voorkomt muffe lucht uit het ventilatiesysteem door schimmelvorming in de condensor. Doordat de eerst volgende keer het vocht afgeblazen beslaan de ramen snel, eerder uitzetten voorkomt dut dus.
- Gebruik de binnenventilatie zo min mogelijk. Door 'de gewone stand' te gebruiken wordt er steeds frisse/verse lucht aangevoerd. Dit voorkomt weer schimmelvorming.
- Vervang om lekkage te voorkomen alle O-ringen en pakkingen. Koop deze ook bij een airco bedrijf, deze is aanzienlijk goedkoper dan de dealer.
- Sommige transportkoeling-bedrijven (bijvoorbeeld Carrier of Thermoking) Vullen soms als 'tussendoortje' ook kleinere airco's en zijn dan vaak een stuk goedkoper.
- Demonteer de kunststof kap van de verdamper en blaas de verdamper voorzichtig schoon met perslucht. Dit omdat er vaak een hoop vuil in zit.
- Laat de dopjes van de filterdroger er zolang mogelijk op zitten. Dit omdat de inhoud van het filter hygroscopisch is en dus vocht opzuigt. Haal je de dopjes er al af dan neemt het dus vocht uit de omgeving op en raakt het filter snel verzadigd.
Deze handleiding is geschreven door Remko, bedankt hiervoor.