Elektrische ramen

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe het handmatige raam bedieningsmechanisme van een ED9 te vervangen voor het elektrische mechanisme van een EE8 (CRX VTEC). De hier beschreven volgorde is volgens mij een logische maar mag natuurlijk ook in een andere.

Het officiële elektrische schema is hier te downloaden.

De set die ik heb gekocht was niet helemaal compleet, maar daardoor was de prijs ook niet zo hoog als normaal. De set die ik heb gekocht (zie foto) bestond uit de volgende onderdelen:

De gekochte onderdelen.
De gekochte onderdelen.

Verder heb ik er dus bijgekocht:

Het universele relais.
Het universele relais.

De deurmechanismen van een VTEC met Extra bevestiging voor de schakelaars.
De deurmechanismen van een VTEC met Extra bevestiging voor de schakelaars.

De 2e hands gekochte onderdelen.
De 2e hands gekochte onderdelen.
 

Het is ook mogelijk om de deurpanelen van een VTEC over te zetten. Dit heeft als nadeel dat de bekleding van leer is en dan niet meer overeenkomt met de rest van de bekleding van onder andere het dashboard. Dit kan echter wel verwisseld worden, dus onderste deel VTEC en bovenste ED9.
De panelen moeten dan bij de smeltbouten los gesneden worden, het bovenste en het onderste gedeelte komen nu los van elkaar. Vervolgens kan nu de gewenste combinatie gemaakt worden (VTEC onderpaneel met ED9 bovenpaneel) dit geheel kan weer met elkaar verbonden worden door de smeltbouten weer aan elkaar te smelten met een soldeerbout. Het voordeel van de VTEC panelen is dus dat er geen gat voor de raamslinger in zit. Ik heb echter gekozen voor het behouden van mijn huidige panelen en het gat te dichten met een dop. Als ik nog goedkoop aan VTEC panelen kan komen dan zal ik dit onderste deel van het paneel misschien nog eens verwisselen.
Klik hier voor de handleiding over de deurpaneelbekleding.
 

De klemmetjes kan je hergebruiken door ze te verwijderen door met een schroevendraaiertje het weerhaakje in te drukken.
De klemmetjes kan je hergebruiken door ze te verwijderen door met een schroevendraaiertje het weerhaakje in te drukken.

Als eerste heb ik de stukjes kabelboom ontdaan van de oude plakband om zo de overbodige draden (van de CV, die ook in de VTEC aanwezig is, maar omdat deze bij mij ook al ingebouwd is zijn de benodigde kabels al aanwezig en dus die in de kabelboom van de elektrische ramen overbodigen en de bedrading van de elektrische spiegels gebruik ik ook niet) (zie foto's)
Verder wilde ik een stekker tussen de deur en de auto dit omdat ALS de deur er dan uit moet ik niet de draden door hoef te knippen. Origineel zit deze stekker verwerkt in de draaddoorvoer. Deze zat echter niet bij mijn set en heb dus een universele stekker gekocht die ik dus aan de binnenzijde van de auto heb geplaatst (ivm het niet waterdicht zijn van deze stekker)

De kabelboom van de rechterkant in zijn originele staat.
De kabelboom van de rechterkant in zijn originele staat.

De kabelboom zonder plakband en stekker.
De kabelboom zonder plakband en stekker.

De kabelboom zoals hij er uiteindelijk uit zag.
De kabelboom zoals hij er uiteindelijk uit zag.

Gebruik het stukje draadeind waarmee het frame van de zekeringenkast mee vast zit, als het goed is dan past het relais daar precies tussen. (helaas geen foto's van deze plek, dit ivm het aanwezige alarm in mijn auto en de mogelijkheid om cruciale informatie te verschaffen aan de mensen die niet van andermans spullen af kunnen blijven.)

Hieronder staat het door mij zelf vereenvoudigde elektrische schema.

Elektrisch schema.

Het relais met de klemmen en draden.
Het relais met de klemmen en draden.

De draad aan de zekeringhouders.
De draad aan de zekeringhouders.

De schroeven van de deurpaneel zijn met de groene pijlen aangegeven.
De schroeven van de deurpaneel zijn met de groene pijlen aangegeven.

3 stappen plan hoe het kapje te verwijderen.
3 stappen plan hoe het kapje te verwijderen.

Het speakerpaneel verwijderen.
Het speakerpaneel verwijderen.

De schroeven achter het speakerpaneel.
De schroeven achter het speakerpaneel.

Het verwijderen van de raamslinger.

Het verwijderen van de raamslinger.
Het verwijderen van de raamslinger.

De deurpaneel lostrekken van de klempennen.
De deurpaneel lostrekken van de klempennen.

Det deurpaneel demonteren.
Det deurpaneel demonteren.

De deurgreep verwijderen.
De deurgreep verwijderen.
 

Het gedemonteerde deurpaneel.
Het gedemonteerde deurpaneel.

Het raam naar beneden gedraaid.
Het raam naar beneden gedraaid.

De 2 bouten van de korte geleiderails.
De 2 bouten van de korte geleiderails.

Draai ze los, dus niet helemaal eruit.

De voorste bout van de lange geleiderrails.
De voorste bout van de lange geleiderrails.

Achterste bout van de lange geleiderrails.
Achterste bout van de lange geleiderrails.

De 4 boutjes van het mechanisme.
De 4 boutjes van het mechanisme.

Om het raam omhoog te houden heb ik een lus in een touwtje gemaakt en die om het bevestigingblokje aan het raam gelegd (zie foto). Vervolgens dit touwtje over de raamstijl heen geslagen en aan de buitenkant van de deur weer naar beneden laten lopen.Als het raam met de hand omhoog geduwd word en vervolgens het touwtje aan de onderkant van de deur vastgeknoopt (zie foto) dan blijft het glas uit zichzelf omhoog en heb je alle handen vrij.

De lus van het touwtje over het bevestigingsblokje.
De lus van het touwtje over het bevestigingsblokje.

 

Het touwtje over het raam.
Het touwtje over het raam.

En vervolgens vastgeknoopt aan de onderkant van de deur.
En vervolgens vastgeknoopt aan de onderkant van de deur.

Het raammechanisme uit de deur halen.
Het raammechanisme uit de deur halen.

Zie hier het verschil in de handmatige en de elektrische.
Zie hier het verschil in de handmatige en de elektrische.

 

Het verwijderen van de pen.
Het verwijderen van de pen.

De kabeldoorvoer.
De kabeldoorvoer.

Knip de originele stekker van de draden af.
Knip de originele stekker van de draden af.

De 2 draadbomen zijn verschillend. Degene met de breedste stekker hoort in de bestuurdersdeur.

De draadboom in de deur.
De draadboom in de deur.

De stekker van het elektrische dak.
De stekker van het elektrische dak.

Deze stekker bevind zich aan de achterkant van de zekeringkast. (zie tekening).

De plaats van de stekker van het elektrische dak.
De plaats van de stekker van het elektrische dak.

Dit is de draad die het relais doet bekrachtigen, en is een van de 2 smalle pootjes aan het relais.

De draad van het relais aan de middelste (groen/zwart) gesoldeerd en beschermt met krimpkous.
De draad van het relais aan de middelste (groen/zwart) gesoldeerd en beschermt met krimpkous.

De draden door de klem.
De draden door de klem.

Voor een paar euro heb je speciaal tape om de draden te omwikkelen.

Hou de draden al in de juiste bochten en omwikkel ze dan, hierdoor word het aanbrengen van de klemmen een stuk eenvoudiger.

De draaddoorvoer.
De draaddoorvoer.

Let erop dat als je een stekkerblok koopt deze niet te groot moet wezen want anders past hij niet door het gat in het chassis.

Het universele stekkerblok.
Het universele stekkerblok.

De stekkerpootjes aan de draden.
De stekkerpootjes aan de draden.

De draadboom met stekker.
De draadboom met stekker.

Bedenk goed hoe de draden in het stekkerblok zitten, de draden moeten na aanbrengen van de stekker aan de ene kant wel corresponderen met de juiste draden aan de andere kant.

De stekker aan de binnenzijde.
De stekker aan de binnenzijde.

De 2 bouten aan de onderkant van het dashboardkastje.
De 2 bouten aan de onderkant van het dashboardkastje.


Als alles nu goed aangesloten is kan je de motoren tijdelijk aansluiten om ten eerste te kijken of het goed werkt en ten tweede om te kijken of het mechanisme zelf soepel draait. Is dit niet het geval dan kan je de motor loshalen van het mechanisme om te kijken of er geen vuil o.i.d. tussen zit. Ook kan je door het stelboutje van de motor-as los te draaien het wormwiel smeren door er daar met een tubetje wat vet in te spuiten (zie foto).

Vet in de opening van het wormwielkast gespoten.
Vet in de opening van het wormwielkast gespoten.

Schoon vet bij de tandheugel.
Schoon vet bij de tandheugel.

De stand van de motor moet gelijk zijn aan de stand van het oude mechanisme zoals die gedemonteerd is.
De stand van de motor moet gelijk zijn aan de stand van het oude mechanisme zoals die gedemonteerd is.

Het in de deur plaatsen van het elektrische mechanisme.
Het in de deur plaatsen van het elektrische mechanisme.

De gaten waar de extra plugjes in moeten komen.
De gaten waar de extra plugjes in moeten komen.

Het gat voor het kapje aan de bestuurders zijde is groter dan die aan de passagiers zijde.

Het gat zoals hij was.
Het gat zoals hij was.

Het groter gesneden gat aan de passagiers zijde.
Het groter gesneden gat aan de passagiers zijde.

Het kapje met de schakelaars aangebracht om te passen.
Het kapje met de schakelaars aangebracht om te passen.

Het rechter deurpaneel.
Het rechter deurpaneel.

Het gat voor de schakelaars bestuurderskant.
Het gat voor de schakelaars bestuurderskant.

Schakelaar aan de bestuurderskant.
Schakelaar aan de bestuurderskant.

Het paneel aan de bestuurderszijde.
Het paneel aan de bestuurderszijde.


Om het gat waar oorspronkelijk de raamslinger in zat af te dichten heb ik een mooi dopje gemaakt. In het echt ziet het er mooier uit, want op de foto lijkt het alsof er krassen op zitten maar dit is in het echt niet zo.
Inmiddels heb ik de onderkant van een EE8 paneel weten te bemachtigen, hier zit het gat niet in omdat deze standaard al elektrische ramen heeft. Echter is de bovenkant van het EE8 paneel van leer. Omdat ik dit niet vond passen bij de rest van het interieur heb ik de onderkanten van dit paneel verwisselt met die van mijn huidige deurpaneel.Voor een handleiding zie hier.