Hier volgt een handleiding om 3 of 4 punts gordels in een Honda CRX te monteren.
Klik hier voor de keuringseisen van autogordels.
Voor het plaatsen van 3 en 4 punts gordels is er een bevestigingspunt achter de stoelen nodig. Bij een CRX zit er een 'verborgen' gordelbevestigingspunt waarvan prima gebruik gemaakt kan worden voor de montage van 3 of 4 punts gordels. Dit punt is officieel bedoeld voor als de standaard heupgordels achterin vervangen worden voor de gewone 3 punts gordels (welke standaard ook voorin zitten).
Ben je er ten alle tijden van bewust dat de gordel bijdraagt aan de veiligheid van jou en je passagiers. Besteed daarom uiterste zorg aan het plaatsen van een andere gordel. Let erop dat de gordel in goede staat verkeert en dat hij degelijk word bevestigd. Let er ook op dat de gordel is voorzien van een E keurmerk (staat op het label welke onderaan de gordel zit).
De 3 en 4 punts (zogenaamde sportgordels) zijn (mits goed gemonteerd) bij een botsing veiliger dan de gewone gordels. Let er echter wel op dat de gordels goed strak zitten, dit omdat de meeste niet zelfspannend zijn. Ook een goede afstelling is van groot belang.
Het achterste bevestigingspunt van de gordels dient en kleine hoek met de horizontaal te maken (±5°). Daarnaast dient het punt ook niet teveel uit het hart van de stoel te lopen (recht naar achteren dus). Dit betekent dat dit punt dus niet bevestigd kan worden aan de gordelbevestiging van de achterste heupgordels!Dit punt is te laag waardoor de gordel een te grote hoek maakt. Bij een ongeluk betekend dit dat de schouderbanden van de gordel naar beneden getrokken worden. Krachten van 30 G zijn geen uitzondering bij een ongeluk. Des te groter de hoek die de gordel met de horizontaal maakt des te groter de krachten op de rugleuning van de stoel. De stoel lijkt een stevig ding echter bezwijkt deze makkelijk onder de vrijkomende krachten. De rugleuning van de stoel wordt dan in elkaar gedrukt, en het moge duidelijk zijn dat dit geen goede afloop geeft voor de persoon in deze stoel.
De hoek X van de gordel moet niet te groot zijn.
Een 3, 4 en 6-punts gordel.
De kleine put in de kap waar het gat moet komen.
Omdat in het achterste zijpaneel er toch uit had was het een kleine moeite om ook de kap rond het achterraampje los te halen. Het verwijderen van deze kap kan ook zonder dat de zijpanelen verwijdert zijn, maar het gaat wel iets lastiger.
- Haal de achterklep rubber over de hele lengte los (gewoon trekken) (zie foto).
Het achterklep rubber losgehaald.
- Haal het klepje bovenste ophanging van de voorste standaard gordel los (onderkant omhoog kantelen).
- Schroef de bout los.
- Trek voorzichtig de kap rond het raam los (begin onderaan).
De kap rond het achterraam verwijdert.
- Boor ter plaatse van de markering (zie foto) een gat in de kap (zie foto).
Het gat moet groter zijn dan 10 mm. Meestal gaat een standaard boren settje maar tot 10 mm en is dus vijlen noodzakelijk.
De gatmarkering.
Het opgevijlde gat.
De gordel bevestiging in de B-Stijl.
- Plaats de kap weer terug (zie foto).
Haal voor het plaatsen van de kap de rubber strip, welke tegen het raam aan zit, over de gehele lengte iets omhoog. Dit vergemakkelijkt het terug plaatsen van de kap. Dit omdat de kap een soort lipjes heeft welke achter de strip haken.
De kap weer terug op zijn plaats.
- Demonteer de originele gordel aan de onderzijde (zie foto).
Het demonteren van de onderste gordelbevestiging.
Het is bij de meeste 3 en 4 punts gordels zo dat er net genoeg ruimte is om de originele gordels te laten zitten. Let er echter wel goed op dat de over gebleven draadlengte niet minder is dan bij de originele situatie (zie foto). Dit om te voorkomen dat de bevestiging niet goed vast komt te zitten.
De originele situatie.
Maak gebruik van de bijbehorende busjes, deze zorgen ervoor dat de stalen lip aan de gordel kan draaien en niet vastgeklemd wordt bij het aandraaien van de bout.
De bijbehorende bus.
Het kunststof ringetje voorkomt dat de gordel gaat rammelen.
Met wat puzzelen met de beschikbare busjes en ringetjes kunnen allebei de gordels aan de originele.
De gordels in de auto.