Kachelmotor & Kachelweerstand

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de kachelmotor van een Honda CRX te de- en te monteren.
Dit was bij mij noodzakelijk omdat de motor niet meer draaide, dit bleek later te zitten in het feit dat de koolborstels van de motor zo ver versleten waren dat een van de twee borstels gewoon helemaal op was.

Omdat de unit er toch uit moest en ik toch een tweedehands motor had gekocht had ik er ook meteen een andere kachelweerstand bij gedaan. Een van de 3 weerstanden was namelijk stuk waardoor de kachel het in stand 1 niet meer deed.


 

 

Een schets van de kachelmotorunit.
Een schets van de kachelmotorunit.

Een van de twee schroefjes van het dashboardkastje.
Een van de twee schroefjes van het dashboardkastje.

Repareren van de kachelweerstand.

Wanneer de blower in stand 1, 2 of 3 het niet doet en wel in stand 4 dan is de kans groot dat de kachelweerstand kapot is.

De kachelweerstanden zijn nu ook te demonteren zonder de hele kachelunit eruit te halen, hieronder volgt een korte uitleg.

De twee schroefjes van de kachelweerstanden.
De twee schroefjes van de kachelweerstanden.

De gebroken weerstand.
De gebroken weerstand.

Het solderen van de gebroken weerstand gaat door het hoge koolstof gehalte van het weerstandsdraad erg moeilijk. Wel zouden ze vervangen kunnen worden voor een hoogvermogen weerstand met dezelfde specificaties. Deze hoogvermogen weerstanden zijn echter duurder dan een nieuwe kachelweerstand bij de Honda Dealer.

Demonteren van de kachelunit.

De tussenbuis.
De tussenbuis.

Het meest lastige boutje van de bevestiging van de blowerunit.
Het meest lastige boutje van de bevestiging van de blowerunit.

Revisie van de motor.

De blowerunit zonder motor.
De blowerunit zonder motor.

De blowermotor gedemonteerd.
De blowermotor gedemonteerd.

Versleten koolborstels.
Versleten koolborstels.

De koolborstels weer aan de motor.
De koolborstels weer aan de motor.

Het kan voorkomen dat de kachel zelfs op zijn warmste stand niet goed warm wordt. Dit kan komen doordat de buitenkabel van de regelklep is verschoven. Deze zit namelijk geklemt. Dit is dus vrij simpel te verhelpen door de kabelklem in te drukken en de buitenkabel zo te verplaatsen dat de klep nu wel volledig in zijn uiterste stand beweegt. Om te bepalen welke kant dat is dient men even aan de knop te draaien en naar de arm van het mechanisme te kijken. Deze arm bevind zich achter de middenconsole (zie foto).

De arm van de temperatuur regelklep.
De arm van de temperatuur regelklep.

Ook kan dit probleem veroorzaakt worden doordat de koelvloeistof toevoerkraan niet geheel open gaat. Deze bevind zich onder de motorkap. Volg de kabels van de kachelbediening om de kraan te vinden. Draai de temperatuur regelaar op zijn warmst en kijk of de kogelkraan helemaal open staat. Zo niet verstel de kabel dan.