deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Lekkage problemen

E-mail Afdrukken
Dit is een handleiding om de meest voorkomende lekkages op te sporen en tips om deze te verhelpen.

Deze handleiding bestaat uit twee delen. Hieronder staat een opsomming van de mogelijke oorzaken.

Achterzijde

Voorzijde


Achterzijde

Achterklep scharnieren

Als er water op het achterbankje terecht komt kan dit het gevolg zijn van een lekkage bij de achterklep scharnieren. Vaak komen de druppels dan naar beneden aan de zijkant van het paneel waar de interieur verlichting in zit, Of bij de onderste bout van de achterklepdempers. Om dit te verhelpen volgt er een kleine handleiding.

  • Demonteer het glaasje van de binnenverlichting.
  • Demonteer de unit dmv de schroef los te draaien (zie foto)

De binnenverlichting loshalen.
De binnenverlichting loshalen.

  • Demonteer het plastic paneel door de klemmen aan de achterzijde hiervan voorzichtig los te trekken (zie foto)

De kap demonteren beginnend bij een uiteinde.
De kap demonteren beginnend bij een uiteinde.

  • De draden aan de binnenverlichting kunnen blijven zitten voor het gemak want de lampunit kan door het gat heen (zie foto).

Unit door het gat in het paneel.
Unit door het gat in het paneel.

  • Demonteer de kapjes van de achterklep dempers (zie foto).

De kapjes van de achterklepdempers verwijdert.
De kapjes van de achterklepdempers verwijdert.

  • Draai de bouten van de achterklep los.

Let Op dat de achterklep niet op je hoofd valt. Het is natuurlijk ook mogelijk om de bovenste bouten los te draaien, maar daar beschadig je de verf van de klep gemakkelijk, dus vandaar dat ik gekozen heb voor de onderste.

  • Doe de klep nu goed dicht (in het slot dus) (zie foto).

De achterklep dicht, let op de dempers.
De achterklep dicht, let op de dempers (en niet op de hoedenplank :-) )

  • Draai de 4 moeren van de achterklepscharnieren los (2 aan elke kant) (zie foto).

De moeren van de achterklep scharnieren.
De moeren van de achterklep scharnieren.

  • Til nu voorzichtig de klep op aan de scharnier zijde en plaats doekjes onder de rand van de klep (zie foto).

Doekjes onder de klep.
Doekjes onder de klep.

Deze manier voorkomt dat je de hele draadboom uit de klep moet halen en je kan er toch redelijk goed bij.
  • Maak beide oppervlakken (scharnier en montagevlak) goed schoon van vuil en roest.

De scharnier en zijn montagevlak.
De scharnier en zijn montagevlak.

  • Breng eventueel een beschermende verflaag aan (bijvoorbeeld grondverf of primer) en als dat droog is een laagje kit (Bijvoorbeeld siliconen of nadenkit).

Schoongemaakt en behandeld.
Schoongemaakt en behandeld.

Doorzichtige kit op de scharnieren aangebracht.
Doorzichtige kit op de scharnieren aangebracht.

  • Monteer de klep weer in omgekeerde volgorde.

Achter ruitensproeier

Als er water op het achterbankje terecht komt kan dit het gevolg zijn van een lekkage bij de achterruiten sproeier. Vaak komen de druppels dan naar beneden aan de zijkant van het paneel waar de interieur verlichting in zit, of bij de onderste bout van de achterklepdempers. Om dit te verhelpen dient de sproeier gedemonteerd en afgekit te worden. De sproeier zit geklemd met 2 lipjes. Deze bevinden zich aan de voorkant en achterkant van de sproeier (zie foto). Door de lipjes naar binnen te drukken met een dun stevig voorwerp (bijvoorbeeld een (oud) bankpasje of een plastic deegkrabber is hier zeer geschikt voor). De sproeier komt na het indrukken van de lipjes los en kan nu naar boven toe gedemonteerd worden.

De achterruitensproeier gedemonteerd.
De achterruitensproeier gedemonteerd.

Dakgoot

Als er water op het achterbankje terecht komt kan dit het gevolg zijn van een lekkage in de dakgoot. Dit komt doordat er aan het uiteinde van deze goot plaatdelen bij elkaar komen. Deze zijn afgekit om lekkage te voorkomen. Door uitdroging van deze oude kit ontstaan er haarfijne scheurtjes in de kit, en geloof het of niet maar hierdoor kan er een behoorlijke hoeveelheid water naar binnen sijpelen. Vaak komen de druppels dan naar beneden aan bij de onderste bout van de achterklepdempers. Om dit te verhelpen volgt hier een kleine handleiding.
 

De dakgoot.
De dakgoot.

  • Til de strip voorzichtig uit de dakgoot (let op: hij mag niet knikken) (zie foto)

De strip uit de dakgoot halen.
De strip uit de dakgoot halen.

De goot zonder strip.
De goot zonder strip.

  • Maak de goot schoon.
  • Breng een kleine hoeveelheid kit aan op de hoek van de goot.

Doorzichtige kit in de goot en aan het uiteinde ervan.
Doorzichtige kit in de goot en aan het uiteinde ervan.

Neem doorzichtige of overschilderbare kit zodat het niet zichtbaar blijft.
  • Plaats de strip weer terug op zijn plaats als de kit droog is.

Als de strip niet meer mooi op zijn plaats blijft zitten, demonteer hem dan helemaal en buig hem voor het terugplaatsen weer mooi in model.

Afvoerslangen schuif- kanteldak (achterste 2)

Bij de aanwezigheid van water in de bak van het reservewiel, is een mogelijke oorzaak dat de afvoerslangen (of één ervan) aan de onderkant of bovenkant los is geraakt of verstopt zit.

Een eventuele verstopping is te verhelpen door de volgende handelingen:

  • Verwijder de buitenste afdekkap van de linker en/of rechter achterlichtunit (zie foto).

De afwateringsslang in beeld.
De afwateringsslang in beeld.

  • Trek de afvoerslang uit de zwarte aansluiting met het chassis (zie foto).

De aansluiting waar de slang in zit.
De aansluiting waar de slang in zit.

  • Verwijder het zwarte puntige dopje uit de slang en verwijder het aanwezige vuil.

Blaas eventueel met perslucht aan het andere uiteinde van de slang of laat er schoon water doorheen lopen. Doe hiervoor het schuif- kanteldak geheel open, in de hoeken bevinden zich de aansluitingen van de afvoerslangen. Maak ook de zwarte aansluiting aan het chassis van binnen schoon (eventueel van buitenaf onder de bumper).

  • Plaats alles weer in omgekeerde volgorde terug.

Om aansluiting aan de bovenkant van de slang te kunnen controleren is de volgende korte handleiding.

  • Demonteer het glaasje van de binnenverlichting.

  • Demonteer de unit dmv de schroef los te draaien (zie foto).

De binnenverlichting loshalen.
De binnenverlichting loshalen.

  • Demonteer het plastic paneel door de klemmen aan de achterzijde hiervan voorzichtig los te trekken (zie foto).

De kap demonteren beginnend bij een uiteinde.
De kap demonteren beginnend bij een uiteinde.

  • De draden aan de binnenverlichting kunnen blijven zitten voor het gemak want de lampunit kan door het gat heen (zie foto).

Unit door het gat in het paneel.
Unit door het gat in het paneel.

Door nu een gedeelte van het hemeltje naar beneden te buigen is de aansluiting van de slang net zichtbaar.
Controleer of de slang nog correct verbonden is met de bak onder het schuif- kanteldak en of deze bak niet aangetast is door roest en daardoor de eventuele lekkage veroorzaakt. Is dit echter wel het geval zal het volledige hemeltje gedemonteerd moeten worden om er goed bij te kunnen.
 

Is lastig te fotograferen vandaar dat de foto ook wazig is maar het gaat om het idee.
Is lastig te fotograferen vandaar dat de foto ook wazig is maar het gaat om het idee. (blauwe pijl geeft aansluiting aan).

Achterlichten

Lekkage bij de achterlichten word vaak veroorzaakt door de rubbers tussen de lampunit en de auto. Deze kunnen vervangen worden door nieuwe, maar zijn echter vrij prijzig en alleen bij de dealer te bestellen (dat gaat helaas vaak samen) ik heb ze echter zelf nagemaakt van een stuk zacht (niet waterdoorlatend) rubber, en werkt nog steeds prima.

Voor het demonteren van de achterlichten is al reeds een aparte handleiding aanwezig en is hier te vinden.


Voorzijde

Draad Doorvoer deuren

Een natte mat onder het voetencompartiment van bestuurder of bijrijder kan veroorzaakt worden door een niet goed afdichtende draaddoorvoer.

De kabeldoorvoer van deur naar chassis.
De kabeldoorvoer van deur naar chassis.

Controleer of het rubber aan de chassis zijde op de juiste manier geplaatst is, verander dit als dit niet het geval is.

Raamrubber

Bij een lekkage veroorzaakt door het raamrubber loopt er water langs de binnenzijde van het raam. Dit is te verhelpen door het raamrubber af te kitten. Beter is nog om het gehele raam te demonteren en te voorzien van een nieuw raamrubber, omdat de kans groot is dat de lekkage roestvorming veroorzaakt op het plaatwerk waar het raam aan vastgelijmd is. Doordat roest uitzet bestaat de kans dat door deze uitzetting spanning op het glas komt te staan waardoor het raam mogelijk kan barsten.

Afvoerslangen schuif- kanteldak (voorste 2).

Bij een lekkage van de 2 afvoerslangen aan de voorzijde van het schuif- kanteldak geldt eigenlijk hetzelfde als die aan de achterzijde. Echter zijn deze 2 nog moeilijker te bereiken. Omdat een lekkage bij deze slangen niet vaak voorkomt word dit verder niet behandeld in deze handleiding.

Deurrubbers

Lekkage aan de voorzijde kan ook veroorzaakt worden door lekkende deurrubbers. Controleer de staat van de rubbers en vervang ze waar nodig. Zijn de rubbers nog in goede staat, controleer dan of de deur goed is 'afgehangen' en dus wel goed sluit. Dit is te controleren door de deur zachtjes dicht te doen, gaat de deur nu voordat hij in het slot valt omhoog dan dient de deur gesteld te worden. Dit gebeurt door de bouten van de scharnier iets los te draaien, de deur op te tillen en vervolgens weer vast te draaien.


Je bent hier: Handleidingen Interieur Lekkage problemen