Tellerplaten

Afdrukken

Hier volgt een beschrijving over hoe je witte tellerplaten voor een Honda CRX kunt maken.

Scans van de diverse tellerplaten zijn hieronder te downloaden (code & uitvoering). Het nummer is aan de buitenkant op de km tellerplaat te lezen.

Type 2 ED9

- KFZO-96 Origineel
- KFZO-96 Wit - Blauw
- KFZO-96 Goud - Zwart
- HR-68 Wit - Blauw ** (ED9 MKII (vanaf '89 dus))
- HR-115 Origineel* (latere series van de de ED9 MKII)
- HR-115 Wit - Blauw*

* Met dank aan Gaike
** Met dank aan TO3T3R

Type 2 - EE8

De plaatjes voor de tellerbak van een CRX EE8 (VTEC). Deze zijn echter 1 op 1 en dus niet van al te hoge resolutie. Echter kan je deze afbeelding als voorbeeld gebruiken om hem over te trekken in een programma als Adobe Illustrator.

- EE8 - Wit - Blauw**

**met dank aan CRXnl

Type 3 Del Sol

- AL9107 Wit - Zwart(Del Sol VTi)
- TAKE27 Origineel (Del Sol ESi)
- TAKE27 Wit - Rood (Del Sol ESi)

Staat de jouwe er niet tussen, kijk dan of hij hier te vinden is.


Hier volgt een handleiding hoe de tellerplaten van een Honda CRX MKI (uit '88) te vervangen. De tellerbak van een CRX MKII ziet er iets anders uit (bak is onder andere bij de MKII aan de bovenkant rond en bij de MKI plat) maar het vervangen gaat op dezelfde wijze.

Het is inmiddels gebleken dat er bij het verwijderen van de wijzers het vaak voorkomt dat de asjes waar deze wijzers op zitten afbreken. Enige voorzichtigheid is dus geboden.

Wil je de wijzers er niet af halen? Dan moet je de nieuwe tellerplaten over de wijzers heen schuiven, hiertoe dient het gat waar het asje in zit iets groter gemaakt te worden (kijk voor een voorbeeld naar de download EE8 tellerplaten hierboven).

De oude situatie.
De oude situatie.

De op foto papier geprinte tellerplaten.
De op foto papier geprinte tellerplaten.


De tellerplaten heb ik gemaakt met behulp van een scan van de originele (zwarte) tellerplaten. Deze heb ik vervolgens met de computer bewerkt en aangepast naar m'n eigen smaak. Vervolgens heb ik deze afgedrukt op (mat glanzend) fotopapier, uitgesneden en gaatjes erin geponst. Dit is dus niet op een stickervel gedaan zodat je gemakkelijk nog eens kunt wisselen, en de lijmlaag is niet nodig want de schroefjes en de constructie van de tellerbak zelf houden hem op zijn plaats.

Schroef links onder aan de tellerbak.
Schroef links onder aan de tellerbak.

Schroef rechts onder aan de tellerbak.
Schroef rechts onder aan de tellerbak.

Het klepje rechts boven.
Het klepje rechts boven.

Het klepje links boven.
Het klepje links boven.

Schroef links boven.
Schroef links boven.

Schroef rechts boven.
Schroef rechts boven.

De tellerbak verwijdert uit het dashboard.
De tellerbak verwijdert uit het dashboard.

Dit kan je doen door met een schroevendraaier ze eruit te 'wippen' en de stekkers aan de achterkant van de schakelaar eruit te klikken door het lipje in te drukken.

De kilometertellerkabel.
De kilometertellerkabel.

De oude en nieuwe tellerplaten.
De oude en nieuwe tellerplaten.

Deze is te halen door de 3 schroefjes aan de bovenkant, en de twee aan de voorkant los te draaien en onderaan de klemlip in te drukken.

Deze kan worden verwijdert door de klemlipjes in te drukken aan boven en onderzijde.

Omdat de witte platen niet stevig zijn, heb ik deze dus over de oude (zwarte) geplaatst.

De tellerbak zonder tellerplaten.
De tellerbak zonder tellerplaten.

Vervang de platen als de motor koud is en de tank helemaal vol zit. Dit in verband met het loshalen van de wijzers en als je deze dan weer aan brengt weet je waar ze naar toe moeten wijzen. Deze wijzers kan je dus ook het beste aanbrengen als de tellerbak weer in de auto zit en aangesloten is. Dit kan je doen door het plexiglazen venster er bij het weer aanbrengen van de tellerbak in de auto als (een na) laatste te monteren.


Omdat de tellerplaten nu wit zullen worden zijn de (origineel witte (bij ED9 MK I)) wijzers niet meer goed te zien. Vandaar dat ik ze rood geschilderd heb (zie foto).

De originele en de rode wijzer.
De originele en de rode wijzer.

Het originele en de discolampfilter.
Het originele en de discolampfilter.

Het bovenste strookje is een soort filter dat voor de dashboard verlichting zit. Omdat ik graag blauwe verlichting wilde hebben heb ik dit filter vervangen door een stukje van een kleurenfilter voor een "disco"lamp. (te koop bij bijvoorbeeld Conrad Electronics)

Het blauwe filter op zijn plek.
Het blauwe filter op zijn plek.

Op de foto zie je waar het filter zit, het blauwe filter zit hier al op zijn plaats en de lampjes "bak" moet er nog opgeschroefd worden (ligt er nu achter).

Het uiteindelijke resultaat.
Het uiteindelijke resultaat.

Overdag ('s nachts met flitser)
Overdag ('s nachts met flitser alt ).

's Nachts. (zonder flitser).
's Nachts. (zonder flitser).

Dit is niet een realistisch beeld van de werkelijkheid, in werkelijkheid is de lichtopbrengst veel hoger als op de foto te zien is.