deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ontsteking reviseren

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de ontsteking te reviseren. De onderstaande handleiding is uitgevoerd op een ontsteking van een B16A1 echter is deze handleiding ook bruikbaar bij een andere Honda ontsteking.

In de ontsteking zit een kogellager welke versleten is als er een naar slepend geluid te horen is. Dit geluid is het beste hoorbaar bij het stationaire toerental. Voor een exactere diagnose kan er nog gebruik gemaakt worden van de stethoscoop. Of als je die niet hebt kun je een grote schroevendraaier gebruiken. Zet dan het handvat tegen het oor en de punt op de plaats waar je wil luisteren. Wordt er langer mee doorgereden dan vind je na verloop van tijd een bruin/oranje kleurige stof in de verdelerkap. Als het probleem niet verholpen wordt bestaat de kans dat het lager vastloopt waardoor de distributie riem enkele tandjes kan verspringen. Raadzaam is dus om het probleem te verhelpen.

Daarnaast komt het erg vaak voor dat de ontstekingsmodule kapot gaat, nu de ontsteking toch uit elkaar ligt is het misschien verstandig om ook deze module te vervangen. Zie hier een handleiding over de ontstekingsmodule.

Exploded view van de ontsteking.
Exploded view van de ontsteking.

De ontsteking.
De ontsteking.

De benodigde onderdelen:

Lager
Is een standaard 6001 lager en verkrijgbaar bij een lagerleverancier en kost ongeveer € 4,-.
Waarschijnlijk is het lager van een ontsteking van een D-serie motor hetzelfde maar het kan ook voorkomen dat het lager 0,5 mm scheelt in de buitendiameter.

Keerring
Deze is verdroogt en de kans bestaat dat deze gaat lekken als de as demonteert wordt. De keerring voor in de achterzijde van het ontstekingshuis is alleen te verkrijgen bij www.autopartswarehouse.com en kost $ 9,10. Dit is het exacte originele onderdeel. Een uitgebreide zoektocht in Nederland bij diverse leveranciers van afdichtingen leverde niets op.

O-ring (tussen ontstekingshuis en cilinderkop).
Origineel Honda Best.nr. 30110-PA1-732 kost ongeveer € 4,-.

Pakking Verdelerkap
Origineel Honda Best. nr. 30132-PM5-A02 kost ongeveer € 7,-

De bout op onderstaande afbeelding was nodig omdat de één van de bouten (aan de bovenkant) niet los wilde. De kop kan er dan voorzichtig afgeslepen worden en het restant worden verwijdert als de ontsteking er af is.

De onderdelen.
De onderdelen.

Ontsteking zonder kap.
Ontsteking zonder kap.

  • Verwijder het plastic kapje (met de geel/oranje voetjes) welke over de krukasstandenspoel zit, door hem naar voren eruit te nemen.
  • Demonteer de ontsteking met een 7 mm dopje (zie foto). Een schroevendraaier is niet aan te raden omdat deze schroefjes erg vast zitten met Loctite.

Het loshalen van het binnenwerk.
Het loshalen van het binnenwerk.

  •  Demonteer de krukasstandenspoel door de twee 2 mm Torx schroefjes te demonteren. Deze twee boutjes zitten ook met Loctite verzegeld en kunnen dus wat vast zitten. Raken ze bij demontage beschadigd, dan kunnen ze vervangen worden door een M3×6 inbus boutje met veerring.
  • Daarna met een poelietrekker (of door gebruik te maken van een klauwhamer) de krukasstandenrotor van de as schuiven. Een beetje WD40 kan het demonteren vergemakkelijken.

De krukasstandenrotor loshalen.
De krukasstandenrotor loshalen.

  • Markeer de positie van de tussenplaat (zie foto).

Ook deze kunnen vast zitten doordat deze geborgd zijn Loctite. Maak dus gebruik van een goed passend 'safety' Torx bitje met een gaatje in het midden. Ook schijnt het met een Torx bitje zonder gaatje te lukken als je het bitje er met een hamer in slaat. Het pennetje in het midden wordt dan plat gedrukt.

Als de plaat in een andere stand word gemonteerd dan dat hij oorspronkelijk zat, dan verschuift het krukasstand signaal iets en krijgt de ECU verkeerde gegevens door.

Markeer de stand van de tussenplaat door een cirkel om de kop van het Torx schroefje te zetten.
Markeer de stand van de tussenplaat door een cirkel om de kop van het Torx schroefje te zetten.

  • Demoteer de tussenplaat door de drie 2 mm Torx schroeven te demonteren
  • Demonteer de koppeling aan de rotor-as door de borgveer te verwijderen (zie foto) en de borgpen los te halen (zie foto). De positie hoeft niet gemarkeerd te worden.

Het loshalen van de koppeling tussen rotor-as en nokkenas.
Het loshalen van de koppeling tussen rotor-as en nokkenas.

De borgpen van de koppeling.
De borgpen van de koppeling.

  • Verwijder de twee vulringen (zie foto)

De vulringen.
De vulringen.

  • Demonteer de as en de tussenplaat (zie foto).

De as met de tussenplaat.
De as met de tussenplaat.

De as kan er maar op een bepaalde manier uit, de krukasstanden-rotor kan achter de krukasstanden spoel blijven haken. Doe dit dus met beleid.

De as gedemonteerd.
De as gedemonteerd.

  • Demonteer de oude keerring en plaatse de nieuwe. Smeer de keerring in met een klein beetje motorolie en breng hem aan met een passend hulpstuk. Hiervoor kan een dop uit een dopsleutelset gebruikt worden.

De oude keerring.
De oude keerring.

Het plaatsen van de nieuwe keerring met een passende dopsleutel.
Het plaatsen van de nieuwe keerring met een passende dopsleutel.

  •  Demonteer de tussenplaat van de as door de lagerkap los te nemen, welke met drie kruiskop schroefjes vast zit. Trek het oude lager van de as af met behulp van een poelietrekker.

De rotor-as met lager.
De rotor-as met lager.

De rotor-as zonder lager.
De rotor-as zonder lager.

  • Monteer het nieuwe lager op de as aan tot de aanslag (tot deze niet meer verder kan). Dit gaat weer het beste met behulp van een dop uit een doppenset welke precies over de binnenring van het lager valt. Sla met een hamer (stukje hout ertussen) de as door het lager.

De as met het nieuwe lager en de dop voor montage.
De as met het nieuwe lager en de dop voor montage.

  • Plaats de as voorzichtig in het huis, let hierbij op dat de nieuwe keerring niet beschadigd.
  • Breng de plaat terug zoals hij zat, met behulp van de eerder aangebrachte markeringen. En draai hem vast met de Torx schroeven. Gebruik een beetje Loctite op het schroefdraad om de schroeven te borgen. Breng de krukasstandenrotor weer aan op de as met behulp van een passende dop en een hamer.

De krukasstandenrotor.
De krukasstandenrotor.

  • Monteer de krukasstandenspoel weer terug op zijn plaats (gebruik evt. de nieuwe inbus boutjes + 3 mm ringetjes). Gebruik ook hier wat Loctite op het schroefdraad om ze te borgen.
  • Met behulp van een voelermaatje moet de ruimte tussen de krukasstandenspoel en de krukasstandenrotor worden afgesteld op 0,20 mm. De rotor moet precies op gelijke hoogte zitten als het metalen deel van de spoel. Is dit niet het geval, dan zit het lager (of rotor) niet ver genoeg op de as.

De ruimte tussen de krukasstanden-rotor en de -spoel moet 0,20 mm bedragen.
De ruimte tussen de krukasstanden-rotor en de -spoel moet 0,20 mm bedragen.

  • Plaats de koppeling terug.

De merktekens (groef in koppeling in lijn ten opzichte van groef op huis) geven aan wanneer de ontsteking op cilinder 1 staat, dit moet overeenkomen met de positie van de rotor in de verdeelkap (zie foto).

 

De rotor op cilinder 1 positie.
De rotor op cilinder 1 positie.

De rotor weer op zijn plaats.
De rotor weer op zijn plaats.

  • Vervang de O-ring om lekkage tussen ontsteking en cilinderkop te voorkomen. Breng een beetje motorolie aan om de montage te vergemakkelijken en beschadiging tegen te gaan.

Het aanbrengen van de O-ring afdichting.
Het aanbrengen van de O-ring afdichting.

  • Plaats de ontsteking terug. Breng ook hier een beetje Loctite aan op het schroefdraad.

Het terugplaatsen van de ontsteking in zijn huis.
Het terugplaatsen van de ontsteking in zijn huis.

  • Zet de as in de cilinder 1 stand (zie merktekens koppeling) en plaats de rotor terug op zijn plaats.

De rotor op de as van de ontsteking.
De rotor op de as van de ontsteking.

 Controleer of de as soepel draait. Er zit elke 1/4 slag een zwaar punt. Dit is normaal en wordt veroorzaakt door het magnetisch veld van de spoelen ten opzichte van de rotors op de as.
Monteer nu de ontsteking terug op de motor en stel hem af met behulp van een stroboscoop lamp. Zie handleiding ontstekingsunit

Deze handleiding is gemaakt door Mendel (MyPearl), mijn dank hiervoor.

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Ontsteking reviseren