Ontsteking reviseren

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de ontsteking te reviseren. De onderstaande handleiding is uitgevoerd op een ontsteking van een B16A1 echter is deze handleiding ook bruikbaar bij een andere Honda ontsteking.

In de ontsteking zit een kogellager welke versleten is als er een naar slepend geluid te horen is. Dit geluid is het beste hoorbaar bij het stationaire toerental. Voor een exactere diagnose kan er nog gebruik gemaakt worden van de stethoscoop. Of als je die niet hebt kun je een grote schroevendraaier gebruiken. Zet dan het handvat tegen het oor en de punt op de plaats waar je wil luisteren. Wordt er langer mee doorgereden dan vind je na verloop van tijd een bruin/oranje kleurige stof in de verdelerkap. Als het probleem niet verholpen wordt bestaat de kans dat het lager vastloopt waardoor de distributie riem enkele tandjes kan verspringen. Raadzaam is dus om het probleem te verhelpen.

Daarnaast komt het erg vaak voor dat de ontstekingsmodule kapot gaat, nu de ontsteking toch uit elkaar ligt is het misschien verstandig om ook deze module te vervangen. Zie hier een handleiding over de ontstekingsmodule.

Exploded view van de ontsteking.
Exploded view van de ontsteking.

De ontsteking.
De ontsteking.

De benodigde onderdelen:

Lager
Is een standaard 6001 lager en verkrijgbaar bij een lagerleverancier en kost ongeveer € 4,-.
Waarschijnlijk is het lager van een ontsteking van een D-serie motor hetzelfde maar het kan ook voorkomen dat het lager 0,5 mm scheelt in de buitendiameter.

Keerring
Deze is verdroogt en de kans bestaat dat deze gaat lekken als de as demonteert wordt. De keerring voor in de achterzijde van het ontstekingshuis is alleen te verkrijgen bij www.autopartswarehouse.com en kost $ 9,10. Dit is het exacte originele onderdeel. Een uitgebreide zoektocht in Nederland bij diverse leveranciers van afdichtingen leverde niets op.

O-ring (tussen ontstekingshuis en cilinderkop).
Origineel Honda Best.nr. 30110-PA1-732 kost ongeveer € 4,-.

Pakking Verdelerkap
Origineel Honda Best. nr. 30132-PM5-A02 kost ongeveer € 7,-

De bout op onderstaande afbeelding was nodig omdat de één van de bouten (aan de bovenkant) niet los wilde. De kop kan er dan voorzichtig afgeslepen worden en het restant worden verwijdert als de ontsteking er af is.

De onderdelen.
De onderdelen.

Ontsteking zonder kap.
Ontsteking zonder kap.

Het loshalen van het binnenwerk.
Het loshalen van het binnenwerk.

De krukasstandenrotor loshalen.
De krukasstandenrotor loshalen.

Ook deze kunnen vast zitten doordat deze geborgd zijn Loctite. Maak dus gebruik van een goed passend 'safety' Torx bitje met een gaatje in het midden. Ook schijnt het met een Torx bitje zonder gaatje te lukken als je het bitje er met een hamer in slaat. Het pennetje in het midden wordt dan plat gedrukt.

Als de plaat in een andere stand word gemonteerd dan dat hij oorspronkelijk zat, dan verschuift het krukasstand signaal iets en krijgt de ECU verkeerde gegevens door.

Markeer de stand van de tussenplaat door een cirkel om de kop van het Torx schroefje te zetten.
Markeer de stand van de tussenplaat door een cirkel om de kop van het Torx schroefje te zetten.

Het loshalen van de koppeling tussen rotor-as en nokkenas.
Het loshalen van de koppeling tussen rotor-as en nokkenas.

De borgpen van de koppeling.
De borgpen van de koppeling.

De vulringen.
De vulringen.

De as met de tussenplaat.
De as met de tussenplaat.

De as kan er maar op een bepaalde manier uit, de krukasstanden-rotor kan achter de krukasstanden spoel blijven haken. Doe dit dus met beleid.

De as gedemonteerd.
De as gedemonteerd.

De oude keerring.
De oude keerring.

Het plaatsen van de nieuwe keerring met een passende dopsleutel.
Het plaatsen van de nieuwe keerring met een passende dopsleutel.

De rotor-as met lager.
De rotor-as met lager.

De rotor-as zonder lager.
De rotor-as zonder lager.

De as met het nieuwe lager en de dop voor montage.
De as met het nieuwe lager en de dop voor montage.

De krukasstandenrotor.
De krukasstandenrotor.

De ruimte tussen de krukasstanden-rotor en de -spoel moet 0,20 mm bedragen.
De ruimte tussen de krukasstanden-rotor en de -spoel moet 0,20 mm bedragen.

De merktekens (groef in koppeling in lijn ten opzichte van groef op huis) geven aan wanneer de ontsteking op cilinder 1 staat, dit moet overeenkomen met de positie van de rotor in de verdeelkap (zie foto).

 

De rotor op cilinder 1 positie.
De rotor op cilinder 1 positie.

De rotor weer op zijn plaats.
De rotor weer op zijn plaats.

Het aanbrengen van de O-ring afdichting.
Het aanbrengen van de O-ring afdichting.

Het terugplaatsen van de ontsteking in zijn huis.
Het terugplaatsen van de ontsteking in zijn huis.

De rotor op de as van de ontsteking.
De rotor op de as van de ontsteking.

 Controleer of de as soepel draait. Er zit elke 1/4 slag een zwaar punt. Dit is normaal en wordt veroorzaakt door het magnetisch veld van de spoelen ten opzichte van de rotors op de as.
Monteer nu de ontsteking terug op de motor en stel hem af met behulp van een stroboscoop lamp. Zie handleiding ontstekingsunit

Deze handleiding is gemaakt door Mendel (MyPearl), mijn dank hiervoor.