Hier volgt een handleiding om de compressie van een motor te testen.
De test is bedoeld voor de volgende motoren: D16A8/A9, D16Z5 en B16A.
Om een indruk te krijgen van de conditie van een motor kun je een compressietest uitvoeren. Als er weinig slijtage of vervuiling is zal de druk in de cilinders hoog zijn. Naarmate er meer slijtage of vervuiling is zal de druk lager uitvallen. Een compressie meter is onderandere te koop bij Brezan en kost rond de € 25,-
Een compressie meter bij de Brezan voor € 23,30 excl. korting en excl. BTW.
Het motor type vind je links naast het uitlaat spruitstuk.
De compressie meter.
Neem de volgende punten in acht:
- Zorg er altijd voor dat de motor op bedrijfstemperatuur is.
- Zorg dat de accu goed is opgeladen. (toerental tijdens het testen dient 250 omw/per min te zijn).
- Zorg dat je luchtfilter schoon is, of de demonteer de aanvoerslang.
-
Roken tijdens het testen is niet aan te raden omdat er nog gewoon brandstof word ingespoten.
Voer vervolgens de onderstaande stappen uit om de compressie te meten:
- Demonteer alle bougies.
- Haal de voeding van de ontsteking los. Dit doe je door de ronde stekker naast de vierkante, naast de verdeler kap los te maken (zie foto).
Druk de pen in en trek de stekker naar onderen.
- Draai de tester handvast in het meest rechter bougie gat (als je voor de auto staat).
Draai hem handvast, meer is niet nodig omdat het rubber zal afdichten, bovendien kun je je tester beschadigen.
- Trap het gaspedaal volledig in.
- Draai het contact om en laat de startmotor draaien.
- Blijf starten tot de meter van de tester niet meer stijgt. (het is dus handig om dit met zijn tweeën te doen).
- Lees het resultaat af van de meter en schrijf het op.
- Haal de druk van de meter door op het gele knopje te drukken.
- Herhaal deze stappen voor alle cilinders.
Als je alle cilinders gehad hebt, heb je een goede indruk van de compressie.
Nominale druk = 12,7 bar (185 psi)
Minimale grens = 9,3 bar (135 psi)
Maximaal onderling verschil = 1,9 bar (28 psi)
Een normale waarde is een waarde rond de 13 bar (ondanks dat de nominale waarde volgens Honda lager ligt). Is de druk te laag dan kun je overwegen de test te herhalen maar dan door eerst een klein druppeltje motorolie in de zuigers te laten vallen. Hierdoor dicht de olie tijdelijk de eventuele ruimte op tussen zuigerwand en zuigerveer. Is bij deze test de druk wel goed dan is de kans dat de zuigerveren versleten zijn. Is de druk nogsteeds te laag dan is de kans groot dat de klepzittingen vervuild zijn waardoor de klep niet goed meer afdicht en zo de lucht uit de cilinder kan ontsnappen.
Wanneer de waarde van 1 cilinder onder de 9,3 bar uitkomt is er sprake van hevige slijtage en is de kans dat de motor gereviseerd of vervangen moet worden erg groot.
Als het testen gereed is;
- Plaats de bougies weer terug
- Sluit de stekker van de ontsteking weer aan.
- Sluit eventueel de luchtfilter slang weer aan.
Deze handleiding werd mogelijk gemaakt door Crx_dude