Hier volgt een handleiding over hoe de distributieriem van een Honda CRX te vervangen.
Speciale voorzorgsmaatregelen.
- Maak de massakabel van de accu los.
- Verdraai de krukas of nokkenas NIET wanneer de distributieriem is verwijderd.
- Draai de bougies los (haal ze er niet helemaal uit om te voorkomen dat er wat in de cilinders kan vallen), hierdoor is het gemakkelijker de krukas te kunnen draaien.
- Draai de motor uitsluitend in normale draairichting (tenzij anders vermeld).
De normale draairichting van de krukas is linksom (tegen de klok in dus).
- Draai de motor NIET via de nokkenas of via een tandwiel.
- Houd alle aanhaalmomenten aan (zie afbeelding).
In deze gehele handleiding word naar onderstaande afbeelding verwezen. De cijfers tussen blokhaken, bijvoorbeeld [1] verwijzen naar het aangegeven onderdeel in de afbeelding.
Het distributie systeem van een B16A1 met bijbehorende aanhaalmomenten.
De distributieriem verwijderen
- Draai de krukas naar het BDP op cilinder nummer1. Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen [1] en [2].
Cilinder 1 is de meest rechtse als je voor de auto staat.
- Verwijder de onderstaande onderdelen:
- De binnenbekleding van de wielkuip aan de linker voorzijde van de auto.
- De hulpdrijfriemen.
- De linker rubber-motorsteun.
- Het deksel van de bougiekabels (alleen bij B16 motoren) en de bougiekabels zelf (zie de handleiding Bougiekabels voor meer info).
- Het kleppendeksel (zie de handleiding Kleppendeksel polijsten voor meer info).
- Middelste distributieriemkap [5].
- Controleer of de "UP"-merktekens op de nokkenastandwielen naar boven wijzen [3].
- Verwijder de onderstaande onderdelen:
- Krukaspoeliebout [9].
-
Het komt erg vaak voor dat deze bout heel erg vast zit en niet met een gewone sleutel (of vaak zelfs een kleine luchthamer) los te krijgen is. Het makkelijkste is om dan langs een bedrijf te rijden dat een zeer zware luchthamer heeft (bijvoorbeeld een loonbedrijf). Deze willen hem vaak wel voor je losdraaien. Als het losdraaien gelukt is kun je hem met een gewone sleutel weer aandraaien en terugrijden naar je eigen sleutelplek.
- Krukaspoelie [6].
- Onderste distriburieriemkap [4].
- Draai de spannerbout iets los [7]. Duw de spanner weg van de riem en haal de bout aan.
- Verwijder de distributieriem.
Let er op dat alle markeringen in 1 lijn staan (in de afbeelding is een B16A1 weergegeven).
De nieuwe distributieriem monteren
- Monteer tijdelijk het onderste deel van de distributieriemkap en de krukaspoelie [4] en [6].
- Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen [1] en [2].
- Controleer of het "UP"-merkteken op de nokkenastandwielen naar boven wijst [3] en corrigeer dit wanneer dit niet het geval is.
- Blokkeer de nokkenassen om te voorkomen dat deze verdraaien. Je kunt hiervoor speciale borgpennen (Gereedschap nr. 07744-0010400) voor kopen die je in de nokkenassen [8] kunt steken maar er past ook past precies een boortje van 5.5 of 6mm in (gebruik wel de achterkant van de boor).
- Monteer een nieuwe distributieriem.
- Verwijder de borgpennen [8].
- Draai de spannerbout iets los, het spanmechanisme zorgt nu dat de riem op de juiste spanning staat, en draai de spanner bout weer vast [7].
- Draai de krukas vier omwentelingen linksom. Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen [1], [2] en [3].
- Draai de spannerbout iets los [7].
- Draai de krukas linksom drie tanden op het nokkenastandwiel, de riem komt nu bij de spanner slapper te staan waardoor de riem beter gespannen kan worden.
- Haal de spannerbout aan [7]. Aanhaalmoment: 55Nm.
- Draai de krukas bijna twee volledige omwentelingen linksom.
- Controleer of de distributiemerktekens overenstemmen [1], [2] en [3].
- Monteer de onderdelen in de omgekeerde volgorde van hoe deze gedemonteerd zijn.
- Haal de krukaspoeliebout aan [9].
Aanhaalmoment krukaspoelie: 120Nm voor bouwjaar 1988 t/m 1991, en 180Nm voor bouwjaar 1992 en hoger.