Bougiekabels

Afdrukken

Hier volgt een korte handleiding over hoe de bougiekabels te vervangen van een Honda CRX.
Als de bougiekabels niet helemaal meer in orde zijn kunnen ze gaan 'lekken'. Dit betekend dat door uitdroging de isolatie niet goed meer isoleert. Dit kan resulteren in een onregelmatig stationair lopende motor of hij kan inhouden.
Om te testen of de kabels lekken kun je met draaiende motor water op de kabels sproeien met een plantenspuit. Water heeft een lagere elektrische weerstand dan lucht en dus ontstaan de vonken makkelijker. Als je dit dus in het donker doet en de kabels zijn lek, dan zie je dus kleine vonkjes van de kabel naar het kleppendeksel (of ander metalen voorwerp).

 

Ook kan het voorkomen dat de weerstand van de kabel niet meer binnen de toleranties valt. De weerstand van de kabel mag niet meer zijn dan 25 kOhm bij 20°C.
Verder kunnen ook de contacten geoxideerd zijn, vaak is dan ook de beste oplossing om nieuwe aan te schaffen want schoonmaken helpt maar voor een kort periode.
Bougiekabels van een B serie (VTEC) motor passen NIET op een D serie (non-VTEC) en omgekeerd. Dit omdat de kop van een B serie hoger is en dus de bougiedoppen langer zijn.
Originele bougiekabels voldoen prima, echter zijn er merken als Moroso (en vele anderen) die een betere en snellere vonk beloven. Theoretisch is dit goed mogelijk maar verwacht geen wonderen. Ook zijn er kabels die een eigen interne spanningsopslag hebben (condensator) en dus nog sneller en heftigere vonk kunnen geven. Deze kabels zijn echter nog erg prijzig.

 

De kabels in de ontstekingsrotor.
De kabels in de ontstekingsrotor.

De Bougiedop.
De Bougiedop.

Bougiekabel aansluitvolgorde rotorkap.
Bougiekabel aansluitvolgorde rotorkap.

Bougiekabel aansluitvolgorde blok.
Bougiekabel aansluitvolgorde blok.

De kabels aan de rotorkap.
De kabels aan de rotorkap.

Het totale overzicht.
Het totale overzicht.