deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Brandstofhoofdrelais

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de contact punten van het brandstofhoofdrelais van een Honda CRX schoon te maken.

Het brandstofhoofdrelais bevind zich op een haast onmogelijke plek, namelijk helemaal links onder het dashboard in een omsloten hoekje. Het verwijderen van het relais vergt dan ook wat acrobatiek en geduld.

Een niet goed werkend brandstof relais kan voor verschillende problemen zorgen. Het meest voorkomende probleem is dat de motor slecht wil starten wanneer hij kort daarvoor is uitgezet (bijvoorbeeld na getankt te hebben) of dat hij bij koude motor slecht wil starten en vlak na het aanslaan even op 3 of minder cilinders loopt. Als je echter het contact kort omdraait (startmotor draait dus heel even) en vervolgens gewoon start, slaat de motor wel goed aan.

Dit probleem is te verhelpen door het brandstofhoofdrelais te repareren of beter nog door hem te vervangen. Een nieuw brandstofhoofdrelais kost rond de € 80 en is alleen bij de dealer te verkrijgen.

Elektrisch schema van het brandstof relais

  • Verwijder de klep van de zekeringen kast onder het dashboard.
  • Draai het boutje (zie foto) van de beugel van het brandstofhoofdrelais los.

Het boutje van het relais bevind zich naast het coin bakje.
Het boutje van het relais bevind zich naast het coin bakje.

  • Verwijder het coin bakje (zie foto) (let op de volgorde, je kunt nu namelijk je bloed weer even naar beneden laten stromen.alt )

Het Coin bakje zit met 3 schroeven vast (1 onder 2 boven).
Het Coin bakje zit met 3 schroeven vast (1 onder 2 boven).

  • Haal nu het relais door de ontstane opening onder het dashboard vandaan (zie foto).

Het brandstofhoofdrelais.
Het brandstofhoofdrelais.

  • Demonteer de stekker.
  • Open het relais door de zwarte deksel te verwijderen.

Open het relais voorzichtig met een schroevendraaier.
Open het relais voorzichtig met een schroevendraaier.

Het relais zonder huis.
Het relais zonder huis.

Het probleem kan eigenlijk door 2 dingen veroorzaakt worden. Omdat het relais toch open is en hij eindelijk onder het dashboard vandaan is, is het verstandig om ze allebei even na te kijken. Het eerste waar naar gekeken kan worden is of de contacten van het relais niet verbrand of vuil zijn. Het tweede is de solderingen aan de onderkant van het relais, deze willen nog wel eens scheuren waardoor ze geen goed contact meer maken.

  • Soldeer de buitenste 7 pootjes los. Gebruik hiervoor een desoldeerpomp (tinzuiger)(zie foto) of de-soldeerdraad.

Een desoldeerpomp of ook wel tinzuiger genaamd.
Een desoldeerpomp of ook wel tinzuiger genaamd.
(te koop in de betere hobbyelektronica winkel)

  • Verwijder het bruine plastic voetje.

De solderingen aan de onderkant van het relais.
De solderingen aan de onderkant van het relais.

  • Controleer de contactpuntjes van beide relais en maak ze zo nodig schoon.

Het beste is om geen schuurpapier te gebruiken voor het schoonmaken van de contactpunten. Hiermee verwijder je namelijk het geharde laagje op de puntjes. Beter is om het te reinigen met een papiertje gedrenkt in contactspray. Als de contactpunten echter verbrand zijn dan zal toch schuurpapier gebruikt moeten worden. Nadeel hiervan is dan dat de contactpunten snel weer verbranden.

Het vuile contact van het relais
De contactpuntjes.

Het relais schoonmaken
Het reinigen.

  • Soldeer het voetje weer onder het relais.
  • Controleer de solderingen op scheurtjes en soldeer ze zonodig overnieuw.
  • Breng de deksel, de stekker en het relais weer op de juiste plaats aan.

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Brandstofhoofdrelais