Hier volgt een handleiding over hoe de dynamo te demonteren van een Honda CRX.
De werking van de dynamo kan simpel gecontroleerd worden door de laadspanning te meten. Meet met een multimeter de spanning met draaiende motor. Dit moet ongeveer rond de 14,3 Volt liggen.
In de dynamo zit ook de spanningsregelaar. Deze zorgt ervoor dat de boordspanning constant blijft. Word deze minder dan is dit goed te zien aan dat de koplampen bij een stationair draaiende motor een stuk minder fel branden dan bij een hoger toerental.
Een nieuwe dynamo kost rond de € 150. Ook kan hij meestal nog gereviseerd worden, dit kost rond de € 60. Echter zijn vaak de lamellen van de rotor zover afgesleten dat ze niet meer vlak afgedraaid kunnen worden en verval je dus op een nieuwe. De meeste bedrijven hebben een soort ruilsysteem als je een nieuwe of een gereviseerde dynamo koopt dan moet je je oude inleveren. Verder kan het nog voorkomen dat de koolborstels op zijn, deze kosten nieuw € 5.
Er zijn diverse merken maar ik had een Denso van het type CHA51.
De CRX ED9 heeft een multiriem ('V-snaar') met nummer 38346 en kost rond de € 15 en dient vervangen te worden als de huidige riem uitgedroogd of gerafeld is.
Om de dynamo uit de motorruimte te krijgen zijn er globaal genomen 4 manieren, waarvan 2 (die met de link) hieronder beschreven zijn.;
- De aandrijfas loshalen.
- De hoofdremcilinder loshalen.
- De koelslangen aan de achterkant van het blok loshalen.
- Motorsteun loshalen en blok iets wegkantelen.
Ik persoonlijk vind de 1e manier de makkelijkste. Dit omdat bij de 2e manier (zie foto's onderaan) de remleidingen in de verdrukking kunnen komen en bij de 3e manier je er erg lastig bij kan. Maar Kies zelf de manier die jou het makkelijkst lijkt, of misschien kun je dingen combineren. Als je bijvoorbeeld ook je homokineet wil vervangen kies je dus voor manier 1.
Let er bij het monteren van de riem nog even op dat hij op de juiste spanning staat, te strak geeft extra lagerbelasting en te los gaat hij slippen.
De aandrijfas loshalen
Deze handleiding beschrijft dus één manier waarop dit kan gebeuren maar wil dus niet zeggen dat het de enige manier is, het is net wat jij makkelijk vind. De laatste optie hoorde ik later pas en heb ik dus niet geprobeerd maar schijnt goed te werken.
- Draai de asmoer los (zie foto).
Het losdraaien van de asmoer is makkelijker met het wiel eraan.
- Maak de massa kabel van de accu los.
- Demonteer de bovenste bout van de dynamo (zie foto).
De bovenste bout van de dynamo.
- Krik de auto op en plaats de voorkant op bokken.
- Demonteer de stekker en WHT-draad van de dynamo (zie foto+afbeelding).
De kabelboom en de stekker.
Schematische weergave van de dynamo bedrading.
- Draai de onderste doorgaande bout van de dynamo los. (zie foto en afbeelding).
De onderste bout van de dynamo.
Schematische weergave van de dynamo bevestiging.
- Demonteer de achterste bout van de dynamosteun (Zie foto).
De achterste bout van de dynamosteun.
- Draai de wielmoeren los en verwijder het wiel.
- Verwijder de naafmoer.
- Verwijder de splitpen en de moer van de fuseekogel (zie foto).
De splitpen van de fuseekogel verwijderen.
- Verwijder de fuseekogel met een geschikte trekker uit de draagarm.
Heb je geen geschikte trekker tot je beschikking, sla dan voorzichtig een wigvormig stuk staal tussen de onderste draagarm en het daarboven stalen gedeelte van het ‘huis’ van de fusee. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de fuseekogel loskomt door 2 flinke klappen op de onderste draagarm te geven, maar dit is mij nooit gelukt, en geeft ook beschadigingen die niet nodig zijn.
Er zijn 2 soorten fuseekogeltrekkers (zie foto). Een tweedelige (schaar) trekker en een ééndelige. Voordeel van de tweedelige is dat hij ook haaks op de draagarm gezet kan worden en dus het hele remmen gebeuren kan blijven zitten. Nadeel van de tweedelige is dat hij een stuk duurder is dan de ééndelige. Omdat je hem niet vaak gebruikt (en dus zonde van mijn geld vind) en de remschijf en schild loshalen niet super veel werk is heb ik de ééndelige gekocht.
De wigvormige fuseetrekker.
Hieronder volgt een kleine uitleg over de bijkomende werkzaamheden als je gebruik maakt van een ééndelige trekker.
- Demonteer de remklauw.
Voor meer uitleg zie de handleiding over de remschijf voorzijde.
- Verwijder de schroefjes van het remschild met een griptang (zie foto) of haakse schroevendraaier.
Het remschild loshalen.
Dit is omdat er een kruiskop in zit maar er geen normale schroevendraaier gebruikt kan worden omdat de wielnaaf ervoor zit. Vervang bij het weer in elkaar zetten de schroeven voor boutjes en de volgende keer heb je er geen last meer van.
- De enkelvoudige fuseetrekker past er nu op en de fusee kan losgetrokken worden van de onderste draagarm.
De enkelvoudige trekker.
- Kantel het fuseestuk naar buiten en demonteer de as uit de voorwielnaaf (zie foto).
Het fuseestuk wegkantelen.
- Maak de klemband van de binnenste homokineet los en trek de as uit de binnenste homokineet OF trek de homokineet in zijn geheel uit de tussenas (kan vaak alleen behoorlijk klem zitten, vandaar dat ik koos voor de homokineet uit elkaar te halen).
Let er op dat de koppeling weer exact op dezelfde manier in elkaar komt te zitten (dus lagerrollen op dezelfde plaats om de tripode en op dezelfde plaats in het huis). Dit is beter omdat de onderdelen van de homokineet op elkaar ingesleten zijn.
Plaats ook de rollen weer op de juiste manier terug (met kraag naar buiten toe).
- Draai de voorste bout van de dynamobeugel los.
De voorste bout van de dynamo beugel.
- Demonteer de dynamo door het gat wat nu ontstaan is.
De dynamo past nu na wat draaiwerk door het ontstane gat.
De oude en nieuwe dynamo.
Breng de nieuwe dynamo weer aan in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven staat.
De hoofdremcilinder loshalen.
Hieronder staat beschreven hoe de dynamo uit het motorruim gehaald kan worden door de hoofdremcilinder los te halen. Het eerste gedeelte van de onderstaande stappen is gelijk aan de manier hierboven.
- Maak de massa kabel van de accu los.
- Demonteer de bovenste bout van de dynamo (zie foto).
De bovenste bout van de dynamo.
- Krik de auto op en plaats de voorkant op bokken.
- Demonteer de stekker en WHT-draad van de dynamo (zie foto+afbeelding).
De kabelboom en de stekker.
Schematische weergave van de dynamo bedrading.
- Draai de onderste doorgaande bout van de dynamo los. (zie foto en afbeelding).
De onderste bout van de dynamo.
Schematische weergave van de dynamo bevestiging.
- Demonteer de achterste bout van de dynamosteun (Zie foto).
De achterste bout van de dynamosteun.
- Schroef de HRC los en duw hem iets aan de kant (zie foto).
De HRC gedemonteerd. *
- De dynamo kan nu uit de motorruimte gehaald worden door hem omhoog te werken langs de HRC (zie foto).
De dynamo past er nu precies langs. *
- Monteer de dynamo weer in omgekeerde volgorde.
* Met dank aan Burning Tyre voor de foto's.