Kleppenstellen

Afdrukken

Hier volgt een handleiding hoe de kleppen van een Honda CRX motor te stellen.
Kleppenstellen kost bij een garage ongeveer € 50, en € 65 bij een dealer.

D16A9 en D16Z5 is de speling:
1=Inlaat: 0,13-0,17mm
2=Uitlaat 0,15-0,19mm

B16A1 en de B16A2 is de speling:
1=Inlaat 0,15-0,19mm
2=Uitlaat 0,17-0,21mm

D16Z6 en de D16Z9 is de speling:
1=Inlaat 0,18-0,22mm
2=Uitlaat 0,23-0,27mm

SOHC motoren is de klepspeling:
1=Inlaat 0,17-0,22mm
2=Uitlaat 0,22-0,27mm

Schematische weergave van de nokkenassen.
Schematische weergave van de nokkenassen (getekend door Paulito).

Het opgegeven tolerantie bereik is in de praktijk niet exact na te meten. Dit komt doordat de voelermaatjes steeds met een stap van 0,05 mm dikker worden. Dus er is alleen voelermaatje 0,10 - 0,15 - 0,20 en 0,25 tot onze beschikking. Dus bij een opgegeven spelingsbereik van 0,13-0,17 (speling moet dus liggen tussen de 0,13 en de 0,17 mm) past voelermaatje 0,10 er niet tussen, 0,15 wel en 0,20 weer niet.

Het stellen van de klepspeling moet gebeuren bij een koude motor. In- en uitlaatkleppen worden op dezelfde manier afgesteld.

De ontstekingsvolgorde is 1 – 3 – 4 – 2 en cilinder nummer 1 bevindt zich aan de distributie zijde (als je voor de auto staat de meest rechtse dus)

De motor met de bougie doppen eruit.
De motor met de bougie doppen eruit.

Let op dat er niets in de nu ontstane ruimte valt want dat is er lastig weer uit te halen.

Let op dat de “ringetjes” niet vallen.

Dit doe je door met een sleutel (ratel) de krukaspoelie zo te draaien dat de up-pijltjes omhoog wijzen en de groeven op de rand van de distributieriemwielen horizontaal staan.

De nokkenaswielen (verduidelijkt met wit).
De nokkenaswielen (verduidelijkt met wit).

Het stervormige gat waar de dop van de ratel door past om de krukaspoelie te draaien.
Het stervormige gat waar de dop van de ratel door past om de krukaspoelie te draaien.

Om het draaien makkelijker te maken kan je de bougies losdraaien, laat voor de zekerheid de bougies er gewoon in zitten zodat er niks in de cilinder kan vallen, het gaat er alleen maar om dat de cilinder geen druk opbouwt dus de lucht hoeft alleen maar uit de cilinder te kunnen.

De Motor zonder kleppendeksel.
De Motor zonder kleppendeksel.

Detail foto van de tuimelaars nokken en stelschroeven.
Detail foto van de tuimelaars nokken en stelschroeven.

Stel de klepspeling af door met een voelermaat de ruimte tussen de nok en de tuimelaar te meten. Valt deze binnen de hierboven beschreven tolerantie dan is hij dus goed en kan er naar de volgende cilinder worden gekeken. Is de speling te groot draai dan de borgmoer los en verdraai de stelschroef tot de voelermaat zonder veel weerstand heen en weer geschoven kan worden.

De distributieriemwielen verdraaien nu dus 90 graden (kwart slag) linksom. De up-tekens wijzen nu dus naar voren.

De distributieriemwielen verdraaien nu dus weer 90 graden linksom. De up-tekens op de distributieriemwielen wijzen nu naar beneden.

De distributieriemwielen verdraaien nu dus weer 90 graden linksom. De up-tekens op de distributieriemwielen wijzen naar achteren.

Als alles gecontroleerd is (allemaal de juiste speling, borgmoeren allemaal vast enz.) kan het kleppendeksel weer aangebracht worden. Veeg voor de zekerheid de pakking en het pakkingvlak schoon. Draai nu als laatste de moeren vanuit het midden vast en monteer de carterontluchtingsslang en de distributiekap.