Koelvoeistof

Afdrukken

 

Hier volgt een handleiding over het vervangen van de koelvloeistof.
De totale inhoud van het totale systeem (inclusief expansievat) is bij alle modellen ongeveer 5,5 liter.

Aftappen

Dit is omdat het verwarmingscircuit in hetzelfde circuit zit als die van de radiateur. Daarom zit hier dus ook koelvloeistof in die eruit moet.

Het koelsysteem.
Het koelsysteem.

Het is makkelijker om de onderste kap eerst te verwijderen, dit ivm het makkelijker kunnen opvangen van de vloeistof. Ook is het mogelijk om de onderste slang van de radiateur los te maken, alleen kom je daar slecht bij als de koelfan nog gemonteerd is. Voor meer info over het demonteren hiervan zie de handleiding radiateur.

Het is ook mogelijk om de bout in het blok los te draaien en daar de koelvloeistof af te tappen (zie foto).

Een ander manier van koelvloeistof aftappen is dmv de Drain bolt.
Een ander manier van koelvloeistof aftappen is dmv de Drain bolt.

Het expansievat kun je er zo uitpakken (naar boven toe). Maak hem goed schoon want er wil nog wel eens wat vuil in zitten.

Het expansievat gedemonteerd.
Het expansievat gedemonteerd.

Vullen en ontluchten

Om de kans op achtergebleven vuil te verkleinen is het verstandig om in ieder geval de radiateur door te spoelen. Dit kan bijvoorbeeld met een tuinslang. Omdat het circuit voorzien is van een pomp kan het gedeelde van de motor niet doorgespoeld worden met bijvoorbeeld een tuinslang. Wat je wel kan doen is de tuinslang in de in en uitlaat slang houden, dan zijn die in ieder geval schoon. Wil je toch de rest ook doorspoelen dan kan je het systeem de 1e keer bijvoorbeeld vullen met gewoon water, dan even laten lopen en dan dat weer aftappen en er bij de 2e keer pas koelvloeistof in doen.

Het expansievat weer terug op zijn plaats.
Het expansievat weer terug op zijn plaats.

Het expansievat vullen.
Het expansievat vullen.

(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).
(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).

Leg uit voorzorg een doekje onder de ontluchtingsbout (dit is een bout met een gaatje in de kop) om de vloeistof op te vangen.

De motor is op bedrijfstemperatuur (warm dus) als de koelfan 2x is aangeslagen.

Knijp tijdens het wachten voorzichtig in de bovenste radiatorslang om zo de luchtbellen naar buiten te drijven. Het vloeistof niveau zal stijgen naarmate de temperatuur oploopt.

Let er op dat er geen lucht bellen meer omhoog komen voordat je de motor uitzet.