deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Koppeling

E-mail Afdrukken

Hier volgt een beknopte handleiding om koppeling te vervangen van een Honda CRX. Deze handleiding is gemaakt door Jeroen (alias Klubbhead) en aangevuld door mij.
Er zijn 2 soorten koppelingsplaten het verschil zit hem in het aantal spievertandingen op de prise-as. 21 spiebanen is ED9 MKI (D16A9) en 20 spiebanen is de MKII (D16Z5). Voor meer informatie hierover zie hier.

Een schematische weergave van de koppeling.
Een schematische weergave van de koppeling.

De te vervangen onderdelen zijn:

- Koppelingsplaten
- Drukgroep
- Nieuwe oliekeerring (krukas)(Niet verplicht, wel aan te raden)
- Toplager (Niet verplicht, wel aan te raden)
 

Eventueel is het ook mogelijk een lichter vliegwiel te plaatsen, hiermee spaar je dan de montage kosten uit van het aanbrengen van een lichter vliegwiel. Het grootste voordelen van een lichter vliegwiel is dat er minder roterende massa in het blok zit, hierdoor zal de motor makkelijker op toeren kunnen komen en zal je dus verschil merken bij het optrekken. Er komen dus geen extra pk's vrij maar kan wel voordelen opleveren bij een sprintje vanuit stilstand.

De materiaal kosten bedragen ongeveer €220 (exclusief vliegwiel) aan origineel Honda materiaal, zonder korting maar wel inclusief BTW.

Versnellingsbak uitbouwen.

  • Neem de accu kabels los en verwijder de accu.
  • Verwijder de 3 bevestigingsbouten en de bout aan de zijkant uit de steunplaat van de accu.
  • Bouw het luchtfilterhuis uit (voor tips zie handleiding luchtfilter).
  • Maak de kabels van de startmotor en de massakabel van de versnellingsbak los.
  • Maak de snelheidsmeterkabel los.

Let op!: Demonteer de tandwielhouder van de snelheidsmeter niet.

  • Maak de stekker van de achteruitrijschakelaar los.
  • Maak de koppelingskabel los bij de koppelingsarm.

De versnellingsbak uitbouwen.
De versnellingsbak uitbouwen.

  • Tap de versnellingsbak olie af (zie handleiding).
  • Verwijder de stroomverdeler.
  • Verwijder de startmotor (zie afbeelding hierboven).
  • Verwijder het scherm in de rechter wielkast.
  • Verwijder het voorste gedeelte van de uitlaat (10).
  • Maak aan beide zijden de fuseekogel los van de wieldraagarm (14+15).
  • Verwijder aan de rechterzijde (passagierskant) de reactiestang (8).
  • Verwijder de rechter aandrijfas.
  • Verwijder de tussenas of de linker aandrijfas.

De versnellingsbak uitbouwen.
De versnellingsbak uitbouwen.

  • Verwijder de steun van het voorste gedeelte van de uitlaatpijp (1).
  • Maak de schakelstang en de torsiestang los van het koppelingshuis.
  • Hang de motor in een takel en til hem een stukje op.

Steunen aan de versnellingsbak.
Steunen aan de versnellingsbak.

  • Plaats een krik onder de versnellingsbak en krik de versnellingsbak een stukje op.
  • Verwijder de bouten van de voorste versnellingsbaksteun.
  • Verwijder de bouten van de achterste versnellingsbaksteun.
  • Verwijder de bouten en de moer van de zijophanging van de versnellingsbak.

Controleer de rubbers van de steunen meteen goed.

  • Verwijder de 5 ophangbouten van de versnellingsbak en verwijder de versnellingsbak.
  • Demonteer eventueel het vliegwiel (zie foto).

Het vliegwiel gedemonteerd.
Het vliegwiel gedemonteerd.

  • Vervang voor de zekerheid de krukas keerring.

Koppeling uitbouwen.

  • Markeer de stand van de drukgroep ten opzichte van het vliegwiel.
  • Draai de bouten van de drukgroep kruiselings en gelijkmatig los.
  • Verwijder de drukgroep en de koppelingsplaat.

De oude en de nieuwe koppeling naast elkaar.
De oude en de nieuwe koppeling naast elkaar.

Druklager uitbouwen.

  • Verwijder de bevestigingsbout.
  • Verwijder de koppelingsarm met het druklager.
  • Verwijder het druklager van de koppelingsarm door de klem te verwijderen uit de gaten in het druklager (zie afbeelding)

Het druklager verwijderen.
Het druklager verwijderen.

  • Controleer het druklager op speling door het met de hand rond te draaien. Let erop dat het druklager met vet is gevuld. Maak dit dus niet schoon in een oplosmiddel.
  • Vervang voor de zekerheid ook de klemveer van het druklager deze kost rond de € 2. (Is alleen origineel Honda te verkrijgen. D16A9 en D16Z5 bestelnummer 22851-PB6-910, voor B16A1 bestelnummer 22851-PS1-000)
  • Maak alle onderdelen goed schoon.

Wat van de losse onderdelen die losgehaald zijn.
Wat van de losse onderdelen die losgehaald zijn.

Vliegwiel, koppeling en druklager inbouwen.

  • Monteer het vliegwiel (aanhaalmomenten 120 Nm).
  • Schuur de raakvlakken van de koppelingsplaat op het vliegwiel en op de drukgroep licht op met schuurpapier.
  • Meer wat molybdeenvet op de spiebanen van de ingaande as en op de raakpunten van het druklager met de drukgroep en de koppelingshefboom.
  • Bouw de koppelingsplaat, de drukgroep en het druklager in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen in.

Het schijnt bij sommige modellen zo te zijn dat het druklager niet symmetrisch is en er op 2 manieren op kan terwijl er maar 1 manier de juiste is.

  • Centreer de koppelingsplaat met een centreerpen, of eventueel met een ander voorwerp.

 Besteed voldoende aandacht aan het centreren omdat dit van groot belang is bij het voorkomen van trillingen en dergelijke.

  • Zet de drukgroepbouten kruiselings en gelijkmatig vast met een moment van 26 Nm.

Versnellingsbak inbouwen.

  • Krik de versnellingsbak op tot motorhoogte.
  • Controleer of beide paspennen (14 mm) in het koppelingshuis gemonteerd zijn.
  • Breng de versnellingsbak ophangbouten aan en zet deze met 68 Nm vast.

Dit gaat gemakkelijker met 2 man anders til je je een breuk, FORCEER NIKS als de bak eenmaal lijkt te zitten. Er zitten een aantal van die passteuntje’s op het blok waar de bak precies in moet vallen. Let hier zeer goed op dat deze goed op zijn plaats zitten, doe dit secuur en niet overhaast…

  • Bevestig de achterste versnellingsbaksteun.
  • Bevestig de voorste versnellingsbaksteun en de zijophanging.
  • De rest van het inbouwen van de versnellingsbak gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. (Voor de juiste aanhaalmomenten zie figuur).
  • Vul de bak meteen met nieuwe olie (hetzelfde als de motorolie dus gewoon 10W40).

Het vervangen van de koppeling is zeker zo'n 8 uur werk als er 1 man sleutelt en 1 man een extra handje helpt.

Jeroen bedankt zijn zwager die de man met verstand van zaken was, en ik bedank dus op mijn beurt weer Jeroen voor het leveren van de nodige info en foto's.

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Koppeling