Koppeling

Afdrukken

Hier volgt een beknopte handleiding om koppeling te vervangen van een Honda CRX. Deze handleiding is gemaakt door Jeroen (alias Klubbhead) en aangevuld door mij.
Er zijn 2 soorten koppelingsplaten het verschil zit hem in het aantal spievertandingen op de prise-as. 21 spiebanen is ED9 MKI (D16A9) en 20 spiebanen is de MKII (D16Z5). Voor meer informatie hierover zie hier.

Een schematische weergave van de koppeling.
Een schematische weergave van de koppeling.

De te vervangen onderdelen zijn:

- Koppelingsplaten
- Drukgroep
- Nieuwe oliekeerring (krukas)(Niet verplicht, wel aan te raden)
- Toplager (Niet verplicht, wel aan te raden)
 

Eventueel is het ook mogelijk een lichter vliegwiel te plaatsen, hiermee spaar je dan de montage kosten uit van het aanbrengen van een lichter vliegwiel. Het grootste voordelen van een lichter vliegwiel is dat er minder roterende massa in het blok zit, hierdoor zal de motor makkelijker op toeren kunnen komen en zal je dus verschil merken bij het optrekken. Er komen dus geen extra pk's vrij maar kan wel voordelen opleveren bij een sprintje vanuit stilstand.

De materiaal kosten bedragen ongeveer €220 (exclusief vliegwiel) aan origineel Honda materiaal, zonder korting maar wel inclusief BTW.

Versnellingsbak uitbouwen.

Let op!: Demonteer de tandwielhouder van de snelheidsmeter niet.

De versnellingsbak uitbouwen.
De versnellingsbak uitbouwen.

De versnellingsbak uitbouwen.
De versnellingsbak uitbouwen.

Steunen aan de versnellingsbak.
Steunen aan de versnellingsbak.

Controleer de rubbers van de steunen meteen goed.

Het vliegwiel gedemonteerd.
Het vliegwiel gedemonteerd.

Koppeling uitbouwen.

De oude en de nieuwe koppeling naast elkaar.
De oude en de nieuwe koppeling naast elkaar.

Druklager uitbouwen.

Het druklager verwijderen.
Het druklager verwijderen.

Wat van de losse onderdelen die losgehaald zijn.
Wat van de losse onderdelen die losgehaald zijn.

Vliegwiel, koppeling en druklager inbouwen.

Het schijnt bij sommige modellen zo te zijn dat het druklager niet symmetrisch is en er op 2 manieren op kan terwijl er maar 1 manier de juiste is.

 Besteed voldoende aandacht aan het centreren omdat dit van groot belang is bij het voorkomen van trillingen en dergelijke.

Versnellingsbak inbouwen.

Dit gaat gemakkelijker met 2 man anders til je je een breuk, FORCEER NIKS als de bak eenmaal lijkt te zitten. Er zitten een aantal van die passteuntje’s op het blok waar de bak precies in moet vallen. Let hier zeer goed op dat deze goed op zijn plaats zitten, doe dit secuur en niet overhaast…

Het vervangen van de koppeling is zeker zo'n 8 uur werk als er 1 man sleutelt en 1 man een extra handje helpt.

Jeroen bedankt zijn zwager die de man met verstand van zaken was, en ik bedank dus op mijn beurt weer Jeroen voor het leveren van de nodige info en foto's.