deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ontstekingsmodule

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de ontstekingsmodule van een Honda CRX te vervangen.

De ontstekingsmodule is een onderdeel van de ontstekingsunit. De ontstekingsmodule bevat een aantal weerstanden waarvan de weerstand na verloop van tijd af gaat wijken. Dit kan oorzaak zijn van diverse problemen. Onderandere: een slechte ontsteking wat vooral te merken is met een warme motor (bij warmte neemt de elektrische weerstand meestal toe), een slingerende toerenteller (toerental motor blijft wel gewoon constant), inhouden, stotteren bij optrekken en slecht starten.

De ontstekingsmodule is uiteraard te koop bij de dealer (best.nr. 06302-PT2-000) en kost daar rond de € 80. Ook is er hier een imitatie ontstekingsmodule te koop voor € 46. Daarnaast kan ook de bobine nagemeten worden. Dit geeft een soort gelijk probleem, let er wel op dat een waarde (zie afbeelding) die binnen de toleranties ligt niet altijd wil zeggen dat hij ook nog goed is.

De weerstandswaarden van de bobine.
De weerstandswaarden van de bobine.

  • Demonteer de verdelerkap dmv de 3 schroeven los te draaien (zie foto).

De verdelerkap gedemonteerd.
De verdelerkap gedemonteerd.

  • Demonteer de twee stekkers (trek bij elke stekker hiervoor eerst het lipje omhoog alvorens de stekker uit elkaar te trekken) (zie foto)

De twee stekkers gedemonteerd.
De twee stekkers gedemonteerd.

  • Demonteer de gehele ontstekingsunit door de 3 bouten los te draaien.
  • Demonteer het zwarte beschermkapje (eerst voorste pootjes omhoog, dan het geheel naar voren schuiven).

Het zwarte beschermingskapje.
Het zwarte beschermingskapje.

  • Demonteer de 4 stekkerverbindingen.
  • Demonteer het kabelklemmetje aan de ontstekingsmodule (zie foto).

Het kabelklemmetje aan de ontstekingsmodule.
Het kabelklemmetje aan de ontstekingsmodule.

  • Demonteer de twee boutjes van de ontstekingsmodule (zie foto).

De twee bevestigingsboutjes van de ontstekingsmodule.
De twee bevestigingsboutjes van de ontstekingsmodule.

  • Demonteer de ontstekingsmodule van zijn voetje (zie foto).

De twee schroeven waarmee hij aan het voetje vast zit.
De twee schroeven waarmee hij aan het voetje vast zit.

 

De nieuwe (links) en oude (rechts) ontstekingsmodule en het montage voetje (onder).
De nieuwe (links) en oude (rechts) ontstekingsmodule en het montage voetje (onder).

  • Monteer de nieuwe ontstekingsmodule op het voetje (zie foto).

De nieuwe ontstekingsmodule op het voetje gemonteerd.
De nieuwe ontstekingsmodule op het voetje gemonteerd.

  • Breng verder de nieuwe ontstekingsmodule aan in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven is.

Maak het rotoras-uiteinde goed schoon voordat de ontstekingsunit terug geplaatst wordt.

Het uiteinde van de rotoras.
Het uiteinde van de rotoras.

 De nieuwe ontstekingsmodule op zijn plaats.
De nieuwe ontstekingsmodule op zijn plaats.

  • Stel als laatste de ontsteking af met behulp van een stroboscoop lamp (zie foto). Voor meer informatie over het afstellen zie hier.

Een stroboscooplamp timer.
Een stroboscooplamp timer.

De ontstekingsmodule van een D15B2 uit een Civic EG is uitwisselbaar met die van de CRX. Zeer waarschijnlij nog veel meer maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.


De ontstekingsmodule van een D15B2 uit een EG (rechts).

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Ontstekingsmodule