deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ontstekingsrotor

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe een ontstekingsrotor van een Honda CRX te vervangen.

De rotor kan door ingebrande plekjes en oxidatie aan vervanging toe zijn (zie foto). Een rotor die aan vervanging toe is veroorzaakt een stationair onregelmatig lopende motor of slaat tijdens het rijden soms over ('hikken'). Een nieuwe rotor is te koop bij een automaterialen zaak en kost rond de € 6.
Het schijnt dat er in de loop der tijd een verandering aan de rotor en de kap is gedaan. Hierdoor kan je niet alleen de kap vervangen of alleen de rotor maar dienen beide nieuw geplaatst te worden. Dit dus om te voorkomen dat de rotor in een verdelerkap geplaatst word die niet op elkaar afgestemd zijn. Maar juist omdat de rotor en kap met elkaar verbonden zijn zijn ze dus ook allebei tegelijk versleten en is het dus ook logisch om ze tegelijk te vervangen. Een verdelerkap kost overigens ook niet alles, ongeveer € 15 voor een imitatie.

  • Schroef de 3 boutjes van de verdelerkap los en verwijder de kap.

Door de eerste bougie-kabelklem los te halen is er net voldoende ruimte om de bougiekabels in de verdelerkap te laten zitten.

  • Demonteer het beschermkapje (Zie foto).

Door het beschermkapje eerst naar achteren te duwen en vervolgens richting de accu te trekken, kan het kapje vervolgens door deze iets te draaien losgemaakt worden van de ontsteking. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om bij de rotor te komen.

Het beschermkapje.
Het beschermkapje.

Het beschermkapje eraf.
Het beschermkapje eraf.

  • Draai vervolgens het schroefje (inbus) van de rotor eruit om deze te kunnen demonteren (zie foto).

Het schroefje van de rotor.
Het schroefje van de rotor.

Zit het schroefje aan de onderkant of kom je er niet goed bij, zet de auto dan in zijn 4e versnelling en duw de auto naar voor of naar achteren, de rotor draait dan en hierdoor komt het schroefje beter in positie.

  • Demonteer de rotor.

De oude en nieuwe rotor naast elkaar.
De oude en nieuwe rotor naast elkaar.

De vorm van de nieuwe rotor is wel anders maar de werking is hetzelfde.

  • Plaats de nieuwe rotor in omgekeerde volgorde als hierboven staat beschreven.

De nieuwe rotor op zijn plaats.
De nieuwe rotor op zijn plaats.

Gebruik voor de borging van het schroefje van de rotor een veerring of een kartelring, dit om te voorkomen dat het schroefje lostrilt met vervelende gevolgen.

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Ontstekingsrotor