Hier volgt een handleiding over hoe de achterremklauw volledig uit elkaar te nemen. Dit had in mijn geval als doel het verhelpen van het probleem dat de handrem bleef hangen.
Hieronder is een afbeelding te zien van hoe de achterrem in elkaar zit, deze komt goed van pas bij deze handleiding.
De remzuiger.
- Draai de wielmoeren een slag los.
- Krik de auto op.
- Plaats een assteun onder het binnenste scharnierpunt van de achterste draagarm (zie foto).
- Verwijder de wielbouten en het wiel.
Een overzicht van de achterremklauw met op de achtergrond de assteun.
- Demonteer het remzadelschild door de 2 boutjes los te draaien(zie foto's).
Het demonteren van het remzadelschild, boutje 1.
Het demonteren van het remzadelschild, boutje 2.
Vervolgens werd de oorzaak van het probleem al duidelijk bij mij (zie foto), de veer die het armpje van het handremmechanisme terug brengt was los en deed daarom zijn werk niet meer. Omdat ik toch zeker wilde zijn dat de rest wel in orde was ben ik toch verder gegaan met demonteren.
Het uitstekende uiteinde van de veer hoort achter de pen (met bolvormige kop) te zitten.
- Verwijder de borgveer en de borgpen van de handremkabelvork (zie foto).
De borgveer van de vork aan de handremkabel.
- Maak de vork los van de hefboom op het remzadel (zie foto).
De vork los van de hefboom.
- Draai de bouten van de kabelsteun los (zie foto) of verwijder de borgveer achter het uiteinde van de buitenkabel (heb gekozen voor het eerste want leek me makkelijker ivm. het verwijderen van de rest van de onderdelen).
De 2 bouten van de kabelsteun.
- Demonteer de 2 ophangpunten van de remslang (zie foto's).
De achterste remslang ophangpunt.
De voorste remslang ophangpunt (binnenkant draagarm).
- Draai de banjobout van remslang los (zie foto).
De banjobout van de remslang losdraaien.
- Sluit de remslang af om morsen te voorkomen.
Remvloeistof is een agressieve vloeistof en bijt uit in auto lak, zorg ervoor dat het daar dus niet op komt.
Gebruik een bout en moer met 2 pakkingringen om de slangkoppeling af te dichten en zo het leeglopen van de leiding te voorkomen (zie foto). (staat geen druk achter maar blijft anders druppelen).
Het afdichten van de remslangkoppeling.
- Verwijder de 2 bouten van de remzadel.
- Verwijder de remklauw (zie foto).
De remklauw verwijdert.
De losse klauw.
(De bovenste zwarte stift zit er nog aan omdat het boutje niet los wilde, maar blijft normaal achter in de zadel)
- Verwijder de veer van het handremmechanisme.
- Demonteer de moer van de handrem hefboom (zie foto).
De moer van de handremhefboom.
- Verwijder de hefboom (zie foto).
De hefboom verwijdert.
- Demonteer de zuiger door hem linksom te draaien (zie foto).
Het demonteren van de zuiger.
- Demonteer eventueel de onderdelen uit de zuiger door de borgveer te verwijderen.
De onderdelen staan onder spanning door de aanwezige veer in de zuiger. Let er bij het loshalen van de borgveer op dat de onderdelen niet wegspringen.
Het uit elkaar halen van de onderdelen in de zuiger is niet noodzakelijk maar wel makkelijker met schoonmaken.
- Verwijder de stofhoes.
Doe dit voorzichtig zodat je hem weer kan gebruiken, bij eventuele beschadiging al dan niet door demontage, deze vervangen voor een nieuw exemplaar (bij de dealer te verkrijgen).
- Verwijder met een lange punttang (of speciale tang met hulpstuk van Honda (zie schets)) de borgring.
De onderdelen zitten door de veer onder spanning, denk er dus om dat ze niet wegschieten.
Speciaal gereedschap van Honda, makkelijk als je het hebt maar kan dus ook zonder.
1. Remveerspanner (Honda 07HAE-SG00100)
2. Borgringrang (Honda 07914-SA50001)
Zonder speciaal gereedschap lukt het dus ook.
- Neem de stelbout uit de behuizing (zie foto).
De stelbout demonteren.
- Verwijder de zuigerafdichting (zie foto).
De zuigerafdichting (zwarte ring).
- Demonteer de mofzuiger.
De nu nog achter gebleven mofzuiger zit geklemd door de O-ring. Houdt de klauw met de cilinderopening naar beneden gericht. Door nu tijdelijk de stelbout op zijn plaats te brengen en het handrem mechanisme heen en weer te draaien, zal de mofzuiger uiteindelijk uit de cilinder vallen.
- Verwijder de handrem nok en stang (zie foto).
De passing van de handrem nok.
- Maak de boel goed schoon, evt met een Dremel als hulp (zie foto).
Schoonmaken met een dremel. (foto: crx_dude).
- Demonteer ook de onderdelen in de zuiger om ze goed schoon te kunnen maken.
Ook deze delen zitten er onder spanning in en kunnen dus wegspringen, voorkom dit!
- Maak nu alle onderdelen zeer grondig schoon, doe dit met nieuwe remvloeistof of spiritus (geen wasbenzine of terpentine want daar drogen de rubbers van uit).
Alle onderdelen vuil.
Alle onderdelen schoongemaakt.
Maak ook de groeven van de zuigerafdichting en stofrubber goed schoon (zie foto).
De groeven van de afdichtingen.
- Breng alle onderdelen weer in de zuiger.
Plaats alle onderdelen in de juiste volgorde en druk dan met een passend buisje de veer in (zie foto). De borgveer zal nu automatisch in zijn groef springen. Controleer dit ook of hij daadwerkelijk goed zit!
Onderdelen in de zuiger terug plaatsen.
- Plaats de stofafdichting van de handremnok.
- Plaats de nok met molycote vet of speciaal remcilinder vet in zijn passinggat. Let op dat de uitsparing voor het stangetje goed zit.
- Plaats het stangetje (nr. 22 in overzichtstekening).
- Breng de zuigermof weer op zijn plaats, breng waar nodig speciaal remcilinder vet aan (absoluut geen gewoon vet gebruiken dus!). Vergeet de O-ring niet!
Het remcilindervet is een speciaal vet en is te koop bij een automaterialenzaak. Dit vet is nodig omdat het in contact komt met remvloeistof en mag dus niet oplossen hierin of een reactie mee aangaan.
De twee pennen van de zuigermof moeten precies in de gaatjes vallen, om dit te kunnen controleren meet dan met een schuifmaat de diepte van de buitenste rand tot de 1e groef van de cilinderwand (zie foto), deze afstand moet rond de 42 mm liggen. (hoogte cilinderwand - hoogte zuigermof = 42mm) Het kan zijn dat de zuigermof aangedrukt moet worden omdat de O-ring in zijn passing gedrukt moet worden.
- Monteer de zuigerafdichting op zijn plaats (met speciaal remcilinder vet)(zie foto).
De diepte ligging van de zuigermof meten en de zuigerafdichting op zijn plaats.
- Monteer de stelbout en bijbehorende onderdelen (zie overzicht tekening).
- Breng de veerring weer aan op de juiste plaats.
- Monteer de stofafdichting ode zuiger (zie foto) (ook weer met speciaal remcilinder vet).
De stofafdichting moet absoluut goed op zijn plaats zitten, is dit niet het geval dan komt er vocht en vuil bij de zuiger en gaat deze oxideren en zit hij binnen de kortste keren vast.
Stofhoes remzuiger
Bestelnummer: 43214-SD2-931
Prijs: € 5,62
De stofafdichting. (foto: crx_dude).
Controleer de zuiger op de aanwezigheid van oxidatie (roest) verwijder dit door hem te polijsten of beter, vervang hem voor een nieuwe.
Losse achterremzuiger
Bestelnummer 43215-sh3-931
Prijs € 27.76 ex btw. (€ 33.03 incl. btw.)
De zuiger opschuren lijkt een mooie en goedkope oplossing, maar de zuiger is beschermt tegen corrosie door een laagje chroom. Door de zuiger op te schuren word de roest wel verwijdert maar ook een groot deel van de chroomlaag (welke dus al beschadigd was door putcorrosie en dus door die beschadigingen al was gaan oxideren) hierdoor zal de zuiger dus heel snel weer gaan roesten omdat de bescherming weg is. Een nieuwe zuiger kost nog geen €30 dus is niet echt de moeite om meteen van alle ellende af te zijn door een nieuwe te kopen.
- Monteer de zuiger door eerst de stofafdichting in de groef te drukken (Zie foto).
De stofafdichting en zuiger op zijn plaats. (foto: crx_dude).
- Draai de zuiger weer terug tot hij helemaal in de klauw zit.
De zuiger op zijn plaats. (foto: crx_dude).
- Breng de onderdelen van de handrem weer op zijn plaats.
De hefboom en moer.
- Plaats de veer.
De handremveer op zijn plaats.
- Verwijder de klauwgeleiders uit de zadel en maak ze schoon.
- Plaats de geleiders weer terug met molycote vet.
Maak ook de geleiders schoon.
- Plaats de klauw terug in de zadel.
Het nokje op de remblok moet precies in een groef in de kop van de zuiger vallen (zie tekening), draai de zuiger dus zo dat het nokje op zijn plaats zit. Dit is te controleren door met een zaklamp in de uitsparing van de klauw te schijnen, hierdoor kan je het nokje zien (zie foto).
Door de opening is het nokje te zien.
- Bevestig de ophangpunten van de remslang weer.
- Sluit de remslang weer aan (maak gebruik van een nieuwe afdichtring!).
- Ontlucht het remsysteem (handleiding volgt nog).
- Monteer het remzadel schild.
- Monteer het wiel.
- Trap voor het wegrijden een paar keer flink op het rempedaal.