Remklauwen achterzijde - Revisie

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de achterremklauw volledig uit elkaar te nemen. Dit had in mijn geval als doel het verhelpen van het probleem dat de handrem bleef hangen.

Hieronder is een afbeelding te zien van hoe de achterrem in elkaar zit, deze komt goed van pas bij deze handleiding.

 

De remzuiger.

De remzuiger.

De remzuiger.
De remzuiger.

Een overzicht van de achterremklauw met op de achtergrond de assteun.
Een overzicht van de achterremklauw met op de achtergrond de assteun.

Het demonteren van het remzadelschild, boutje 1.
Het demonteren van het remzadelschild, boutje 1.

Het demonteren van het remzadelschild, boutje 2.
Het demonteren van het remzadelschild, boutje 2.

Vervolgens werd de oorzaak van het probleem al duidelijk bij mij (zie foto), de veer die het armpje van het handremmechanisme terug brengt was los en deed daarom zijn werk niet meer. Omdat ik toch zeker wilde zijn dat de rest wel in orde was ben ik toch verder gegaan met demonteren.

Het uitstekende uiteinde van de veer hoort achter de pen (met bolvormige kop) te zitten.
Het uitstekende uiteinde van de veer hoort achter de pen (met bolvormige kop) te zitten.

De borgveer van de vork aan de handremkabel.
De borgveer van de vork aan de handremkabel.

De vork los van de hefboom.
De vork los van de hefboom.

De 2 bouten van de kabelsteun.
De 2 bouten van de kabelsteun.

De achterste remslang ophangpunt.
De achterste remslang ophangpunt.

De voorste remslang ophangpunt (binnenkant draagarm).
De voorste remslang ophangpunt (binnenkant draagarm).

De banjobout van de remslang losdraaien.
De banjobout van de remslang losdraaien.

Remvloeistof is een agressieve vloeistof en bijt uit in auto lak, zorg ervoor dat het daar dus niet op komt.

Gebruik een bout en moer met 2 pakkingringen om de slangkoppeling af te dichten en zo het leeglopen van de leiding te voorkomen (zie foto). (staat geen druk achter maar blijft anders druppelen).

Het afdichten van de remslangkoppeling.
Het afdichten van de remslangkoppeling.

De remklauw verwijdert.
De remklauw verwijdert.

De losse klauw.
De losse klauw.
(De bovenste zwarte stift zit er nog aan omdat het boutje niet los wilde, maar blijft normaal achter in de zadel)

De moer van de handremhefboom.
De moer van de handremhefboom.

De hefboom verwijdert.
De hefboom verwijdert.

Het demonteren van de zuiger.
Het demonteren van de zuiger.

De onderdelen staan onder spanning door de aanwezige veer in de zuiger. Let er bij het loshalen van de borgveer op dat de onderdelen niet wegspringen.

Het uit elkaar halen van de onderdelen in de zuiger is niet noodzakelijk maar wel makkelijker met schoonmaken.

Doe dit voorzichtig zodat je hem weer kan gebruiken, bij eventuele beschadiging al dan niet door demontage, deze vervangen voor een nieuw exemplaar (bij de dealer te verkrijgen).

De onderdelen zitten door de veer onder spanning, denk er dus om dat ze niet wegschieten.

Speciaal gereedschap van Honda, makkelijk als je het hebt maar kan dus ook zonder.
Speciaal gereedschap van Honda, makkelijk als je het hebt maar kan dus ook zonder.
1. Remveerspanner (Honda 07HAE-SG00100)
2. Borgringrang (Honda 07914-SA50001)

Zonder speciaal gereedschap lukt het dus ook.
Zonder speciaal gereedschap lukt het dus ook.

De stelbout demonteren.
De stelbout demonteren.

De zuigerafdichting (zwarte ring).
De zuigerafdichting (zwarte ring).

De nu nog achter gebleven mofzuiger zit geklemd door de O-ring. Houdt de klauw met de cilinderopening naar beneden gericht. Door nu tijdelijk de stelbout op zijn plaats te brengen en het handrem mechanisme heen en weer te draaien, zal de mofzuiger uiteindelijk uit de cilinder vallen.

De passing van de handrem nok.
De passing van de handrem nok.

Schoonmaken met een dremel.
Schoonmaken met een dremel. (foto: crx_dude).

Ook deze delen zitten er onder spanning in en kunnen dus wegspringen, voorkom dit!

Alle onderdelen vuil.
Alle onderdelen vuil.

Alle onderdelen schoongemaakt.
Alle onderdelen schoongemaakt.

Maak ook de groeven van de zuigerafdichting en stofrubber goed schoon (zie foto).

De groeven van de afdichtingen.
De groeven van de afdichtingen.

Plaats alle onderdelen in de juiste volgorde en druk dan met een passend buisje de veer in (zie foto). De borgveer zal nu automatisch in zijn groef springen. Controleer dit ook of hij daadwerkelijk goed zit!

Onderdelen in de zuiger terug plaatsen.
Onderdelen in de zuiger terug plaatsen.

Het remcilindervet is een speciaal vet en is te koop bij een automaterialenzaak. Dit vet is nodig omdat het in contact komt met remvloeistof en mag dus niet oplossen hierin of een reactie mee aangaan.
De twee pennen van de zuigermof moeten precies in de gaatjes vallen, om dit te kunnen controleren meet dan met een schuifmaat de diepte van de buitenste rand tot de 1e groef van de cilinderwand (zie foto), deze afstand moet rond de 42 mm liggen. (hoogte cilinderwand - hoogte zuigermof = 42mm) Het kan zijn dat de zuigermof aangedrukt moet worden omdat de O-ring in zijn passing gedrukt moet worden.

De diepte ligging van de zuigermof meten en de zuigerafdichting op zijn plaats.
De diepte ligging van de zuigermof meten en de zuigerafdichting op zijn plaats.

De stofafdichting moet absoluut goed op zijn plaats zitten, is dit niet het geval dan komt er vocht en vuil bij de zuiger en gaat deze oxideren en zit hij binnen de kortste keren vast.

Stofhoes remzuiger
Bestelnummer: 43214-SD2-931
Prijs: € 5,62

De stofafdichting.
De stofafdichting. (foto: crx_dude).

Controleer de zuiger op de aanwezigheid van oxidatie (roest) verwijder dit door hem te polijsten of beter, vervang hem voor een nieuwe.
Losse achterremzuiger
Bestelnummer 43215-sh3-931
Prijs € 27.76 ex btw. (€ 33.03 incl. btw.)

De zuiger opschuren lijkt een mooie en goedkope oplossing, maar de zuiger is beschermt tegen corrosie door een laagje chroom. Door de zuiger op te schuren word de roest wel verwijdert maar ook een groot deel van de chroomlaag (welke dus al beschadigd was door putcorrosie en dus door die beschadigingen al was gaan oxideren) hierdoor zal de zuiger dus heel snel weer gaan roesten omdat de bescherming weg is. Een nieuwe zuiger kost nog geen €30 dus is niet echt de moeite om meteen van alle ellende af te zijn door een nieuwe te kopen.

De stofafdichting en zuiger op zijn plaats.
De stofafdichting en zuiger op zijn plaats. (foto: crx_dude).

De zuiger op zijn plaats.
De zuiger op zijn plaats. (foto: crx_dude).

De hefboom en moer.
De hefboom en moer.

De handremveer op zijn plaats.
De handremveer op zijn plaats.

Maak ook de geleiders schoon.
Maak ook de geleiders schoon.

Het nokje op de remblok moet precies in een groef in de kop van de zuiger vallen (zie tekening), draai de zuiger dus zo dat het nokje op zijn plaats zit. Dit is te controleren door met een zaklamp in de uitsparing van de klauw te schijnen, hierdoor kan je het nokje zien (zie foto).

Door de opening is het nokje te zien.

Door de opening is het nokje te zien.
Door de opening is het nokje te zien.