deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Draagarmbussen

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de binnenste draagarmbussen van de voorste draagarm van een Honda CRX te vervangen.

  • Draai de wielmoeren een kwartslag los.
  • Krik de auto op en zet hem op steunen.
  • Verwijder het wiel.
  • Demonteer de bout van de dempervork (zie foto).

Het losdraaien van de dempervorkbout.
Het losdraaien van de dempervorkbout.

  • Draai de twee bouten van de reactiestang los (zie foto)

De twee bouten van de reactiestang.
De twee bouten van de reactiestang.

  • Krik de draagarm op bij de fuseekogel (zie foto), tot net voordat de auto wordt opgetild..
  • Draai de moer van de stabillisatiestang los. Hou de bout tegen met een steeksleutel, anders beschadigd het rubber (zie foto)

Het gebruik van de krik is noodzakelijk omdat als de auto aan 1 zijde is opgekrikt, er nog spanning op de stabilisatiestang staat. Deze zou anders bij het losdraaien met grote kracht omhoogspringen.

Het loshalen van de stabilisatiestang.
Het loshalen van de stabilisatiestang.

  • Haal de krik weer weg, en verwijder de splitpen van de fuseekogel (zie foto).

Het verwijderen van de splitpen van de fuseekogel.
Het verwijderen van de splitpen van de fuseekogel.

  • Demonteer de onderste draagarm uit de fuseekogel met een fuseekogeltrekker.

Er zijn meerdere mogelijkheden om de fuseekogel los te krijgen. Het kan zonder fuseekogel trekker door gebruik te maken van een hamer en evt. een stalen wig. Omdat het vaak erg vast zit is het echter veel makkelijker om een trekker te gebruiken. Er zijn twee modellen trekkers. Model 1 (zie onderstaande foto) is het makkelijkst maar ook het duurst (± € 80).


Vork model trekker.

Model 2 is iets moelijker in het gebruik omdat hiervoor de remschijf, remklauw en remzadelschild los moeten. Voordeel is dat dit model goedkoper is(± € 30).


Brugmodel trekker.

Omdat er een gat in het draadeind van de fusee zit voor een splitpen, is de kans groot dat de fuseekogeltrekker dit draadeind plat drukt. Het beste is het dus om de moer wel los te draaien maar er niet helemaal af te halen. Hierdoor voorkomt de moer dat het draadeind plat gedrukt kan worden.

Voor meer uitleg over het loshalen van de fuseekogel zie de handleiding binnenste homokineet.

  • Draai de bout van het scharnierpunt van de onderste draagarm los (zie foto).

De bout van de onderste draagarm.
De bout van de onderste draagarm.

De draagarm is nu los (zie foto).

De losse draagarm.
De losse draagarm.

Het nieuwe en het oude rubber.
Het nieuwe en het oude rubber.

  • Klem de binnenste bus in de werkbank en spuit het rubber in met kruipolie.
  • Draai nu de draagarm in de rondte, en verwijder zo de binnenste bus (zie foto).

De binnenste bus verwijdert.
De binnenste bus verwijdert.

Lukt dit niet op deze manier dan kan er nog bruter geweld ingezet worden en kan het rubber en met een brander worden uitgebrand. Let er hierbij op dat de draagarm niet te heet word.

  • Sla nu een schroevendraaier tussen de buitenste bus en het rubber (zie foto). Doe dit meerdere keren en uiteindelijk zal het rubber loslaten van de buitenste bus en kan het worden verwijdert.

Het verwijderen van het rubber.
Het verwijderen van het rubber.

  • Zaag nu met een ijzerzaag de buitenste bus voorzichtig in. Let hierbij op dat hij niet helemaal door word gezaagd omdat de passing dan beschadigd raakt. Doe dit een keer of twee op verschillende plekken.
  • Breek met een schroevendraaier de zaagsnede nu open en de bus komt los.

De resultaten na wat hak en sloopwerk. De bus in onderdelen uit elkaar.
De resultaten na wat hak en sloopwerk. De bus in onderdelen uit elkaar.

  • Maak de passing van de draagarm nu goed schoon en schuur hem eventueel licht op met schuurlinnen.
  • Smeer de passing in met vet.
  • Pers met een hulpstukje de bus in de draagarm.

Het hulpstukje heb ik zelf gemaakt op de draaibank. Dit zijn in feite gewoon twee cilinders die in elkaar passen. Met de grootte van het ophangingsrubber.

Voor het eerste stuk is maar een gedeelte van het pershulpstuk nodig.
Voor het eerste stuk is maar een gedeelte van het pershulpstuk nodig.

Alles kan nu weer gemonteerd worden in omgekeerde volgorde als hierboven staat beschreven.

Let hierbij op dat alle bouten en moeren die een rubber klemmen pas vastgedraaid mogen worden als de auto op de grond staat. (dit kan natuurlijk ook worden nagebootst door de draagarm op te krikken).

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Onderstel Draagarmbussen