deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Remblokken achterzijde

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de remblokken van de achterwielen van een Honda CRX te vervangen.

  • Draai de wielmoeren een slag los.
  • Krik de achterzijde van de auto op en plaats hem op bokken.

Gebruik altijd ter ondersteuning een driepoot of ander soort bok om ongelukken te voorkomen.

  • Verwijder het wiel.
  • Verwijder het remzadelschild (zie foto's)

Het bovenste boutje van het remzadelschild.
Het bovenste boutje van het remzadelschild.

Het achterste boutje van het remzadelschild.
Het achterste boutje van het remzadelschild.

  • Demonteer de 2 bouten van de remzadel (zie foto).

Een van de 2 bouten van de remzadel.
Een van de 2 bouten van de remzadel.

  • Verwijder de remzadel van de steun (zie foto) en bindt hem eventueel vast met een touwtje.

De remzadel van de remzadelsteun.
De remzadel van de remzadelsteun.

  • Draai de remzuiger naar binnen met een grote schroevendraaier (zie foto).

Controleer de staat van de zuiger en verwijder eventueel vuil.

Zit er roest onder de stofafdichting vervang de remzuiger dan voor een nieuwe. Het schoonmaken en polijsten van de zuiger is ook een optie maar omdat de zuiger verchroomd is, geeft de aanwezigheid van roest aan dat de chroomlaag plaatselijk niet meer aanwezig is. Dit heeft tot gevolg dat polijsten een tijdelijke oplossing is. Niet vervangen heeft vrijwel zeker het vastzitten van de zuiger tot gevolg.

Onderdeel nummers en prijs voor zowel de EE8 als de ED9 (originele onderdelen).

Remzuiger - 43215-SH3-931 - € 29,42
Stofhoes zuiger - 43214-SD2-931 - € 6,05
Afdichtingring - 45209-166-006 - € 3,24

Het revisiesetje compleet.
Het revisiesetje compleet.

Zie voor meer informatie voor het plaatsen van de zuiger de handleiding achterremmen.

Let er bij het terugdraaien van de zuiger goed op dat de stofafdichting niet scheurt en op zijn plaats blijft zitten. Maak eventueel de groef waar de stofafdichting in zit schoon en smeer er wat vet aan.

Het terug draaien van de zuiger met een schroevendraaier.
Het terug draaien van de zuiger met een schroevendraaier.

Gaat het draaien te zwaar kan eventueel de schroevendraaier haaks op de zuiger gebruikt worden om de zuiger naar binnen te draaien (zie foto).

De schroevendraaier haaks op de zuiger om een groter moment uit te kunnen oefenen.
De schroevendraaier haaks op de zuiger om een groter moment uit te kunnen oefenen.

  • Verwijder de remblokken uit de remblokhouders.

De oude en nieuwe remblokken.
De oude en nieuwe remblokken.

Op de bovenste foto is ook tevens de slijtage indicator aan de meest linker remblok te zien. Deze was bij de oude remblokken niet aanwezig waardoor deze volledig op waren. De slijtage indicator is erg nuttig omdat als de remblokken aan vervanging toe zijn de slijtage indicator de remschijf raakt. Hierdoor ontstaat een irritante piep tijdens het licht remmen, dit geeft daardoor tijdig aan dat de remblokken op zijn.

  • Monteer de nieuwe remblokken met wat Molykote vet (of gelijkwaardig) op de achterzijden van de remblokken (zie foto).

Voorkom dat er vet op het remmateriaal komt. Ook vette vingers geven een nadelige invloed op de remwerking van de blokken.

De nieuwe remblokken op hun plaats.
De nieuwe remblokken op hun plaats.

Draai de zuiger nu zo dat het nokje aan de remblok precies in één van de gleuven in de kop van de zuiger valt (zie afbeelding)

De juiste positie van het nokje is te controleren via de achterkant van de remzadel.

De juiste positie van het nokje is te controleren via de achterkant van de remzadel.
De juiste positie van het nokje is te controleren via de achterkant van de remzadel.

  • Monteer het geheel weer in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven staat.

Trap het rempedaal een paar keer stevig in voordat je wegrijdt.

Je bent hier: Handleidingen Onderstel Remblokken achterzijde