Stuurhuis busje

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe het stuurhuisbusje van een Honda CRX te vervangen.

Een versleten stuurhuisbus veroorzaakt speling tussen de stuurstang en stuurhuis. Dit geeft vooral bij het rijden over een klinkerweg een hinderlijk klapperend geluid wat onder het dashboardkastje vandaan komt. Ook geeft het trillingen in het stuur en veroorzaakt het tijdens het rijden een minder strakke wegligging (slingeren).

De speling is te voelen door de stuurstang aan de passagierskant goed beet te pakken en vervolgens op en neer te bewegen. Voelt met speling (ook al is hij klein) en is een of meer van de eerdergenoemde klachten aanwezig dan is het aan te raden het stuurhuisbusje te vervangen.

Nummer 9 = Stuurhuisbus
Bestelnummer: 53430-SH3-000
Prijs: ± € 6

Nummer 21= Borgring
Bestelnummer: 53536-SB2-000
Prijs: ± € 2

Bovenstaand zijn de bestelnummers van de Honda dealer. Daar zijn deze onderdelen dus te koop.

Draai de stofhoes klem los.
Draai de stofhoes klem los.

Schuif de stofhoes naar achteren.
Schuif de stofhoes naar achteren.

De lipjes van de borgring opzij gebogen.
De lipjes van de borgring opzij gebogen.

Omdat de ruimte relatief klein is en er dus geen goede slag gemaakt kan worden met een normale steeksleutel is het makkelijk om gebruik te maken van een korte of afgebroken steeksleutel.

Half gereedschap is goed werk.... of was het nou andersom...
Half gereedschap is goed werk.... of was het nou andersom...

De stuurkogel met stuurstang gedemonteerd.
De stuurkogel met stuurstang gedemonteerd.

De stuurstang in het stuurhuis.
De stuurstang in het stuurhuis.

Het naar binnen buigen van de twee stuurhuisbus nokjes.
Het naar binnen buigen van de twee stuurhuisbus nokjes.

Als de nokjes ver genoeg naar binnen zijn gedrukt kan je het busje in zijn geheel een stukje draaien, dit voorkomt dat de nokjes achter de gaatjes, waar ze in geklemd zaten, blijven hangen.

Buig een haakje aan een stukje stevig ijzerdraad en haak deze achter een van de nokjes. Trek aan het ijzerdraad en vraag iemand anders om het stuur langzaam naar links te laten draaien (zie foto).

Een stukje ijzerdraad achter een van de nokjes gehaakt.
Een stukje ijzerdraad achter een van de nokjes gehaakt.

Het oude en nieuwe stuurhuisbusje.
Het oude en nieuwe stuurhuisbusje.

De oude stuurhuisbus was ongeveer 0,3 mm uitgesleten. Dit veroorzaakte bij mij het eerdergenoemde klapperen maar was bijna niet als speling te voelen. Na vervangen van het busje was het klapperen weg en was ook het rijgedrag bij rechtuit rijden een stuk minder zoekerig.

Gebruik een pijpsleutel om het busje gelijkmatig in het stuurhuis te duwen.

Een pijpsleutel om het busje in het stuurhuis te krijgen.
Een pijpsleutel om het busje in het stuurhuis te krijgen.

De nokjes van het stuurhuisbusje dienen goed in de gaten aan de zijkant van het stuurhuis te vallen. Controleer dit goed!

Het nieuwe stuurhuisbusje op zijn plaats.
Het nieuwe stuurhuisbusje op zijn plaats.