Wiellager - voorzijde

Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de voorste wiellager van een Honda CRX te vervangen.

Schematisch overzicht van de de voorwielophanging

De voorwielophanging.
De voorwielophanging.

De voorwielophanging zonder remschijf.
De voorwielophanging zonder remschijf.

Voor meer uitleg over het loshalen van de fuseekogel zie de handleiding binnenste homokineet.

De fusee los van de auto.
De fusee los van de auto.

De fusee onder de persbank.
De fusee onder de persbank.

Als je geen pers tot je beschikking hebt kan je even navraag doen bij een leverancier van imitatie auto onderdelen (zoals Lausalec, Hekla, Gamo, Leo de Groot, Brezan enzovoorts) deze hebben vaak een pers in hun werkplaats. Je kan dan de volledige draag arm/fusee brengen en dan persen zij het er voor je in (zij hebben ook de nieuwe lagers veelal van nipparts).

De borgring van het wiellager.
De borgring van het wiellager.

Het wiellager gedemonteerd.
Het wiellager gedemonteerd.

Als het loopwiel niet los wil van de naaf dan kan je hem ook doorslijpen.

Ook met de juiste trekker wil hij er niet van af.
Ook met de juiste trekker wil hij er niet van af.

De ingeslepen lagerschaal.
De ingeslepen lagerschaal.

Let op: wees er zeker van dat het lager er recht in gaat, anders gaat het mis.

Het oude en het nieuwe lager.
Het oude en het nieuwe lager.

Het nieuwe lager in de fusee.
Het nieuwe lager in de fusee.

Controleer of de zelfborgende moeren nog wel goed zijn zo niet, vervang ze dan. Gebruik de juiste aanhaal momenten (zie figuur boven aan deze pagina).

Deze handleiding werd mede mogelijk gemaakt door Bjoenny