Brandstofdrukregelaar

Afdrukken

Bij een auto met injectie wordt de benzine ingespoten, bij dit type motor is er in tegenstelling tot een motor met carburateur, geen onderdruk nodig om de brandstof te vernevelen en in de cilinders te krijgen maar is er juist een overdruk nodig. Deze overdruk wordt dus door de brandstofpomp geleverd en werkt een injector als een elektrisch bedienbare 'kraan' . De injector word door elektronica aangestuurd (door ECU).

Een verschijningsvorm van de brandstofdrukregelaar.
Een verschijningsvorm van de brandstofdrukregelaar.

Een brandstof druk regelaar kan de druk verhogen maar met alleen meer brandstof ben je er niet, er is immers zuurstof nodig voor een verbranding. En omdat de ECU meet/weet/brekend hoeveel lucht er voor handen is past hij daar de hoeveelheid brandstof op aan om zo de meest optimale verbranding (stoichiometrisch) te verkrijgen.

Dit doet hij door de injector ('kraan') langer open te zetten als er meer lucht (door gas geven) voor handen is. Is de druk die voor de injector staat groter dan zou hij als je niet verder kijkt naar de rest van het proces in theorie meer brandstof inspuiten. Dit heeft echter weer tot gevolg dat de ontbrekende hoeveelheid lucht zorgt voor een te rijk mengsel, welke weer word opgemerkt door de ECU en vervolgens past die de hoeveelheid ingespoten benzine weer aan door de injectie tijd te verkorten.

Er zijn mensen die zeggen dat door de verhoogde brandstofdruk de injector een verbeterd vernevel patroon zou geven echter wordt dit bijna altijd getracht te bevestigen door een stukje tekst welke van een site is gehaald die vaak dit soort brandstof drukregelaars verkopen, en dat kan geen toeval wezen is mijn conclusie.

Kortom, een brandstofdruk regelaar geeft naar mijn idee bij een standaard motor geen extra pk’s, en heeft alleen echt zin en nut bij de aanwezigheid van een turbo.