Dit is een stukje info over de elektrische turbo's die op diverse verkoop sites te koop aangeboden worden voor absurde bedragen. Deze tekst is bedoeld om potentiële kopers ervan op de hoogt te brengen dat dit product niet gaat presteren wat de verkoper hem heeft beloofd, ik durf zelfs te beweren dat 95% van deze 12 volt afzuigers zelfs vermogensverlies geeft.
Deze tekst is gebaseerd op simpele autotechnische theorieën. Snap je niks van deze theorieën bedenk je dan maar eens waarom autofabrikanten duizenden euro's uitgeven aan research en ontwikkeling van turbo's en chargers op hun nieuwe auto's in plaats van gebruik te maken van dit elektrische waaiertje. Als dit echt 10% vermogens winst op zou leveren op een dergelijke simpele manier dan was dit natuurlijk het eerste wat ze deden.
Een van de vele elektrische turbo's.
Het eerste wat al opvalt aan de verkoop praatjes op sites en in advertenties is dat er nooit direct bewijs gegeven word. Er worden altijd vage termen en theorieën aan de hand gehaald in plaats van dat er bijvoorbeeld een echte betrouwbare testbank uitdraai gepresenteerd wordt. Als verkoper van een product zou ik toch proberen om zo duidelijk mogelijk te zijn hierin. Dit geeft natuurlijk al aan dat ze zelf ook wel op de hoogte zijn dat de beloofde winst niet gehaald wordt. Ze staan dus niet achter hun product, maar proberen misbruik te maken van de niet technisch onderlegde tuner. Deze tuner moet vaak honderden euro's voor een dergelijk ding neerleggen, terwijl het ding misschien 10 euro kost om te produceren.
De meeste van deze elektrische turbo's zijn afkomstig uit de scheepvaart, hierbij worden ze gebruikt als ventilators om het motorruim te ventileren en zo te voorkomen dat er geen verse lucht meer benedendeks komt (zie hier). Het gekke is dat ze hier vaak een fractie van de prijs zijn van wat een verkoper op bijv eBay of marktplaats aanbied. (klik hier, vergelijk ook eens de modellen met de eerder genoemde 'boot ventilators', komen wel erg veel overeen alleen de prijs dus niet).
Extra luchttoevoer
Als eerste verkoop praatje wordt vaak genoemd dat het door de extra aangezogen lucht een lichte overdruk ontstaat. Meer lucht is indirect gelijk aan meer vermogen, dat hebben ze wel goed begrepen. Echter is dit kleine motortje niet in staat om de grote honger naar lucht van de motor te bevredigen.
Neem een kleine 1,6 l motor. Stel deze motor draait 5000 omw/min, omdat het een 4-takt motor is omvat 1 volledig traject (aanzuigen, comprimeren, expanderen, uitdrijven) 2 omwentelingen en dus zijn er bij 5000 omw/min 2500 verbrandingen (meer info hierover). Bij 5000 omw/min is er dus 2500 x 1,6 liter is 4000 liter lucht per minuut nodig. Om een bepaalde hoeveelheid brandstof volledig te verbranden is een bepaalde hoeveelheid zuurstof (en dus lucht) nodig, deze verhouding heet een stoichiometrische verhouding. Bij een benzine motor ontstaat een stoichiometrische verbranding bij een verhouding van 1 deel brandstof op 14,7 delen lucht. Om een goede verbranding mogelijk te maken van die 2500 liter lucht/brandstof mengsel was er dus 3745 liter lucht nodig. Dit betekend dat een 1,6 liter motor bij 5000 omw/min 3745 liter lucht per minuut nodig heeft.
Je hoeft geen groot denk wonder te zijn om in te kunnen schatten dat een waaiertje met een elektromotor geen 3745 liter per minuut lucht kan verplaatsen. Want om dus meer lucht in de cilinders te krijgen moet er dus meer dan die 3745 liter in. Om dit te bewijzen is er een stukje stromingsleer nodig, omdat dit voor de meeste mensen oninteressant is en te ingewikkeld laat ik dit hier achterwege, wil je toch dat ik dit uitreken laat het me dan weten.
Daar komt bij dat ALS een elektrische turbo zou werken dan is er meer nodig dan alleen een waaiertje met elektromotor. Stel dat hij genoeg lucht zou verplaatsen dan zou er een lichte overdruk ontstaan in het luchtinlaatspruitstuk en gaat bij een motor met injectie systeem het management systeem in storing. Dit omdat de ECU (Electronic Control Unit) de waarden die de MAP sensor (Inlaat luchtdruk meter) geeft bij een overdruk niet begrijpt en dus een foutcode geeft. Bij het plaatsen van een echte turbo (eentje aangedreven door de uitlaatgassen) of bij een charger (pomp aangedreven door de krukas van de motor) op een non-turbo motor is dan ook een zogenoemde missing link nodig. De missing link is een 1-weg klep die voorkomt dat de MAP-sensor overdruk kan meten waardoor de ECU geen foutcode meer geeft. Beter is natuurlijk om de ECU te 'chippen', dat wil zeggen dat de brandstof tabellen aangepast worden naar de nieuwe 'overdruk' situatie.
Verder zijn er nog leveranciers die beweren dat een dergelijke elektrische turbo 'boost' zou geven. Boost is een overdruk en overdruk kan alleen maar ontstaan in een gesloten systeem. Het is dus onmogelijk om 2 tot 3 psi overdruk (wat er beweert wordt) te creëren in een open buis, daarbij kan een ventilator never-nooit geen druk opbouwen.
Luchtwervelingen
Het tweede verkoop argument wat gebruikt word is het wervelingprincipe. Door de lucht te laten wervelen zou er meer vermogen vrijkomen. Dit verkoop praatje is afgeleid van de theorie dat luchtwervelingen IN de cilinder zorgen voor een betere menging met de ingespoten brandstof. Hierdoor word de kans vergroot dat er naast elk brandstof molecuul een zuurstof molecuul is om zo de verbranding te optimaliseren. Deze werveling heeft dus alleen nut als het zicht op die manier kan mengen met de ingespoten brandstof. Dit is dus alleen van toepassing IN de cilinders aangezien daar de brandstof pas wordt ingespoten. Daarom zijn veel zuigers aan de bovenkant niet vlak zijn maar hebben een lichte punt, om zo de via de kleppen aangevoerde lucht te laten wervelen.
Het effect heeft dus alleen nut als dit tornado effect plaatsvindt in de verbrandingskamer van de motor. De aangezogen lucht laten wervelen heeft geen zin omdat het eerst tot stilstand komt voor de kleppen. Hiermee komt ook de werveling (als die air injector dat al veroorzaakt, wat ik al betwijfel) tot stilstand. Daarnaast moet de werveling ook nog eens een bocht van 90° maken om vanuit het gasklephuis in de luchtinlaten te komen, dit remt de werveling al behoorlijk af. Dus ook met een 'tornado' effect win je geen 10% vermogen.
Ook bij dit argument durf ik zelfs te beweren dat er vermogen verloren gaat. Door een turbulente luchtstroming moet de lucht een langere afstand afleggen om van A naar B te komen. Een langere afstand betekend dat het ook langer langs de wand van het aanzuigtraject loopt. Omdat de wand altijd oneffenheden en een ruwheid heeft (hoe klein ook) geeft dit een weerstand. Een langere afgelegde weg langs de wand betekend dus meer weerstand en dus uiteindelijk minder vermogen.
In- en uitschakeling
Naast de bovenstaande punten is er ook nog het feit dat de elektrische turbo gewoon aan en uitgeschakeld word door middel van een schakelaar. Dit betekend dat als de motor lage toeren draait dat de elektrische turbo net zo hard draait als bij volgas. Bij lage toerentallen is er minder lucht nodig, is de opbrengst van de elektrische turbo nu groot genoeg om meer lucht aan te voeren dan dat de motor nodig heeft, bestaat er de kans dat de motor rare verschijnselen kan gaan vertonen. Bijvoorbeeld toerental schommelingen of zelfs een te arm mengsel, dit laatste kan ernstige schade aan de motor als gevolg hebben.
Eindadvies
Het kopen van een elektrische turbo is misschien leuk op je tuningslijstje voor de Noobs maar de echte tuner weet dat het slecht besteed geld is. Als tuner kan je je geld vele malen beter besteden.
Verder zijn er in Amerika ook al meerdere website's (bijv deze) voor opgericht om de mensen daar (want daar komt het ding vandaan) te behoeden voor het kopen van zon ding. Verder zijn er sites als deze waar bevindingen van kopers op staan. Kortom dit plastic dingetje verkopen is complete geldklopperij.
Er zijn echter zeer zware elektrische turbo's met motoren die zo'n 60A vragen, deze turbo's zijn in staat om een lichte overdruk te geven, hiermee zijn misschien een paar pk's te winnen maar bevat daarnaast dus nog wel de eerder genoemde nadelen en zijn naar mijn idee nogsteeds zonde van je geld. (zie hier voor een voorbeeld, kijk ook naar de prijs...., en hier voor de bevindingen van een dergelijk systeem)