Hier volgt een uitleg over de werking van het Honda VTEC systeem.
VTEC staat voor Variable valve Timing and lift Electronic Control. Dit betekend dat de kleppen een variabele timing en lifthoogte hebben. Dit systeem zorgt voor een positieve bijdrage aan het vermogen en aan het brandstofverbruik.
Er zijn diverse soorten VTEC systemen op de markt, onder andere de nieuwe Porsche boxter heeft ook een soort gelijk VTEC systeem als Honda. Alleen was Honda de eerste die het succesvol toepaste, en de rest heeft het dus een beetje afgekeken.
De meeste CRX-en hebben 4 kleppen per cilinder. Deze worden bediend door een dubbele nokkenas (DOHC). Bij de VTEC is er een extra nokje per 2 kleppen. Deze draait gewoon mee met de nokkenas maar wordt pas gebruikt als de motor boven de 5200 toeren komt (en op temperatuur is en genoeg olie druk heeft) De twee nokken zijn dus de lage toeren nokken en de middelste nok is de hoge toeren nok.
Op het plaatje zijn 3 nokken schematisch weergegeven. De middelste is de hogetoeren-nok en de buitenste de lage. De hogetoeren-nok bedient een loper welke bij lage toeren gewoon loos op en neer beweegt.
Boven de 5200 toeren wordt er door middel van oliedruk een stalen stift door de klepstoters en de loper gestoken. Hierdoor zorgt de loper ervoor dat de kleppen bediend worden door het nokkenprofiel van de hogetoeren-nok. Voordeel van het VTEC systeem is dat de positieve eigenschappen van 2 nokkenprofielen gecombineerd kunnen worden in 1 motor. Dit levert efficiëntie op.
VTEC uit en kleppen dicht.
VTEC uit en kleppen Open.
VTEC aan en kleppen open.
Klik hier voor een video van het VTEC systeem
Soorten VTEC
SOHC VTEC | = alleen VTEC op inlaat |
DOHC VTEC | = VTEC op in en uitlaat |
VTEC-E | = zelfde als DOHC VTEC maar dan sluit 1 inlaatklep bij lage toeren. |
3 stage VTEC | = Combinatie van VTEC-E en DOHC VTEC. |
Schematische tekening van het VTEC systeem (afbeelding: http://www.leecao.com)
De meest ontwikkelde motor, en het parade paardje van Honda, is de nieuwe Honda Roadster, de S2000. Deze haalt 240 Pk uit een 2 liter motor, en heeft een maximum toerenbereik van 9000 omw/min.
Honda heeft nu een 3 stappen VTEC systeem ontwikkelt. Hierbij word uit een 1500 cc motor een vermogen van 128 pk gehaald. Dit is vandaag de dag de meest efficiënte motor die er bestaat, met efficiënt wordt dan bedoeld dat er het meeste vermogen uit de minste brandstof word gehaald.
Een stukje informatie van Honda zelf over het VTEC systeem in PDF formaat is hier te downloaden.
VTEC-tik
Bij de eerste series VTEC motoren is er een grote kans dat er na ongeveer 120.000 km een tik in de motor te horen is. Deze tik klinkt alsof er een handje knikkers op het kleppendeksel ligt.
Een filmpje waarbij de VTEC-tik duidelijk te horen is.
Deze tik wordt veroorzaakt door de Lost Motion Assemblies (LMA), dit onderdeel van het VTEC systeem bevat een veer. Er bestaat dus een mogelijkheid dat deze veer na een bepaalde tijd iets korter word door vervorming (vorm van metaal vermoeiing). Hierdoor ontstaat er iets speling tussen de veer en de LMA. Door deze ruimte kan de veer iets op en neer bewegen en ontstaat er bij draaiende motor de welbekende tik.
Afgezien van het geluid heeft de VTEC-tik geen ernstige gevolgen voor de motor of zijn levensduur. Wil men de tik toch verhelpen dan zullen er andere LMA's geïnstalleerd moeten worden. Deze kunnen dan het beste vervangen worden voor LMA's uit een latere generatie VTEC motoren (B16A2). Bij deze motoren is het probleem verholpen door een aanpassing van de LMA's. Daarnaast kan er ook een LMA uit een Type-R motor gebruikt worden echter is dit niet noodzakelijk als er geen grote aanpassingen aan de motor gedaan zijn of worden.
In totaal zitten er 8 LMA's in een blok, de kosten rond de € 30 per stuk.
Close-up lost motion assembly (boven).
Links originele LMA, rechts Type-R LMA.
De LMA in het blok (groene pijl). (foto: www.hondatuningmagazine.com)
Verschillende VTEC series zijn te herkennen aan de volgende punten.
B16A1 | ||
DOHC groot | VTEC klein op kleppendeksel (1e generatie) | met tik |
DOHC klein | VTEC groot op kleppendeksel (2e generatie) | zonder tik |
Laatste B16A1 | ||
DOHC groot | Honda klein (na januari 1991) | zonder tik |
B16A2 | ||
DOHC groot | VTEC groot | zonder tik |
De B16A2 heeft:
- Een verbeterde flow
- Een groter inlaatspruitstuk
- Nokkenassen met wat meer lift (zijn uitwisselbaar)
- Verbeterde lost motionsprings (VTEC-tik)