Rijtesten.nl - laatste testen
Pure rijervaring
-
Mobilize Duo en Bento 45 Neo en 80 Evo
Elektrisch vervoer is inmiddels niet meer weg te denken uit stadscentra en ver daarbuiten. De noodzaak wordt steeds groter, want gemeenten ontvouwen aan de lopende band meer plannen om voertuigen met brandstofmotor te weren. Een merk als Renault besloot al vroeg daarop in te spelen, met de Zoe als één van de eerste EV's in massaproductie. Er waren ook minder geslaagde projecten in de race naar vooruitgang, want daarnaast kwam het merk met batterijwisselstations én de Twizy voor het kleinere werk. En juist die laatste krijgt nu opvolging, in de vorm van de Duo en Bento. Die eerste is (je zou het niet verwachten met zo'n naam) geschikt voor het vervoeren van twee personen, terwijl de Bento er is voor alle logistieke leveringen in de stad. Er is alleen iets geks aan de hand, want anders dan bij de Twizy prijkt er geen Renault-logo op deze stadsrakkers. Wat is de gedachte daarachter en nog belangrijker: hoe bruikbaar zijn deze microkarren? Wij zochten het uit in één van de drukste Europese steden, Rome.
-
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
Door het gesubsidieerde succes van de plug-in hybride kreeg dat type auto al snel een foute naam. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 bleken niet aan te slepen, maar werden lang niet allemaal braaf dagelijks geladen. En daar zit precies het pijnpunt van dit type auto: als je zo zuinig mogelijk wilt rijden, ben je veel meer met opladen bezig dan wanneer je een EV zou kiezen. En alle klinkende prestaties zijn mooi, maar gelden alleen gecombineerd met een draaiende brandstofmotor. Puur elektrisch zijn die PHEV's vaak helemaal niet zo vlot, wat de rijervaring dus ook beperkt. Maar dan is er Toyota, dat natuurlijk heer en meester is op hybridegebied. Plug-ins biedt het merk veel minder, maar daar komt langzamerhand verandering in. We reden eerder al met de C-HR en nu is het tijd voor een grotere SUV: de welbekende RAV4. Met klinkende cijfers en een vanafprijs die lager ligt dan bijna alle versies zonder stekker moet dit toch een auto zijn die je niet kunt weerstaan?
-
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Stel je eens voor: je wilt als autofabrikant één van de meest betaalbare vierwielaangedreven auto's op de markt brengen en dat onder de aandacht brengen met een speciale editie. 4WD's worden natuurlijk veel in het buitengebied gebruikt, dus dan past een samenwerking met een kledingmerk voor de outdoor specialist uiteraard goed in dat plaatje. Jeep kiest daarom voor een samenwerking met The North Face en introduceert de Avenger 4xe The North Face Edition. Deze B-segment terreinauto is nu uitgerust met vierwielaandrijving en wordt ook nog eens flink stoerder aangekleed. Maar dat de samenwerking verder gaat dan een paar badges en stickers, blijkt wel bij de introductie op een bijzondere plek: de Mont Blanc.
-
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Als er één auto is waar reikhalzend naar uitgekeken werd, dan is het wel de elektrische reïncarnatie van de Renault 5. De R5 geldt als iconisch automodel uit de jaren 70 van de vorige eeuw en zowel autoliefhebbers als totale leken reageerden enthousiast op de aankondiging van Renault dat dit model als grote inspiratiebron geldt voor een nieuwe EV in het B-segment. Er moest immers een opvolger komen voor de succesvolle, maar niet echt sexy Renault Zoe. Amper drie jaar nadat we de eerste conceptversie voorgeschoteld kregen is het nu al tijd om met het eindproduct van de retroliefhebberij op stap te gaan. Maakt de Renault 5 E-Tech de muurhoge verwachtingen waar, of komt de hatchback niet verder dan een goed smoelend koetswerk?
-
Alfa-Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio
Het merk Alfa Romeo moest zich opnieuw uitvinden na de samensmelting van FCA met Stellantis. Binnen de groep behoort het merk tot de premiumhoek en in dat segment ligt de nadruk op cross-overs en SUV's. Niet zo verwonderlijk dus dat de nieuwste Alfa's tot die categorie behoren. Hatchbacks als de MiTo en Giulietta zijn allang verdwenen en de volgende eliminatie zit eraan te komen: binnenkort stopt het merk met haar illustere sedan, de Giulia. Voor de aantallen speelt het model inmiddels geen rol meer, maar het is toch reden genoeg om nog één keer met deze mooie Alfa Romeo op stap te gaan. En al helemaal in de vorm waarin de auto oorspronkelijk ontworpen is; de Quadrifoglio. In zijn gespierde gedaante zag de Giulia het levenslicht, om pas daarna naar minder krachtige uitvoeringen te worden veranderd. Moet je nog snel naar de showroom rennen om een Giulia te bestellen of gaan we niets missen aan dit uitzwaaiende model? (Carbon) spoiler alert: dat laatste is zeker niet het geval.
-
Mazda CX-80 2.5l E-Skyactiv PHEV Takumi
Met de Mazda CX-60 heeft het Japanse merk sinds jaren weer een flinke SUV in het gamma. Hoewel de auto qua binnenruimte niet eens heel veel groter is dan een CX-5 zorgen de luxe afwerking en krachtige aandrijflijn er voor dat je direct doorhebt dat dit het vlaggenschip van Mazda moet zijn. Tot nu dan, want blijkbaar kan het nog veel groter. Het merk introduceert de CX-80, die in ons land enkel met dezelfde plug-in hybride aandrijflijn wordt geleverd als zijn iets kleinere broer. Bij onze eerste kennismaking met die PHEV bleek dat de techniek, die Mazda normaliter tot in de puntjes op orde heeft, toch nog wat te wensen over liet. We zijn inmiddels alweer een paar jaar verder, dus hoog tijd om erachter te komen of de kinderziektes uit het geheel zijn. En of het doorsparen voor de CX-80 werkelijk loont.
-
Toyota Proace Max Electric L3H2
Als het gaat om bedrijfswagens, dan hoefde je lange tijd niet bij Toyota aan te kloppen. Er was jarenlang een Hiace in Europa beschikbaar, maar daar pakte de wereldfabrikant niet echt op door. De eisen rondom motoren, uitrusting en gebruik bleken ver af te liggen van de wereldwijde norm, dus het Japanse concern besloot dat het anders moest. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als een andere producent dat allang heeft gedaan? In dit geval is die andere fabrikant Stellantis, dat met het Pro-label in ieder segment onder vele merknamen bedrijfswagens aanbiedt. Toyota sloot een overeenkomst met de groep, zodat het in licentie ook eigen bedrijfswagens kon uitbrengen. Dat werd de Proace, die later ook als kleinere City beschikbaar kwam. Nu is de familie compleet, want met de Max levert Toyota ook in het grootste segment een besteller. En mooi voor de Nederlandse markt: hij is vanaf de marktintroductie begin 2025 direct als elektrische versie te verkrijgen.
-
Lexus LBX 1.5 HEV Cool
Hoewel Lexus alweer meerdere decennia in Europa actief is, blijft het moeilijk voor het Japanse merk om flinke verkoopaantallen neer te zetten. De CT200h geldt als meest succesvolle model van het merk, daarvan werden er alleen in Nederland al meer dan 10.000 verkocht. Gek genoeg kwam er van dat model geen opvolger en werd het weer een stuk stiller in de showrooms van het luxemerk. Tot nu dan, want er is weer een Lexus die een stuk bereikbaarder is. De LBX wordt geïntroduceerd als breakthrough cross-over waarmee Lexus voor eens en altijd vaste voet aan de grond van het Europese continent wil krijgen. De compacte cross-over werd dan ook speciaal voor Europa ontwikkeld, al deelt de auto veel techniek met de Toyota Yaris Cross. Uiteraard wordt er een luxesausje over de auto gegoten om het verschil duidelijk te maken. Of dat lukt lees je in deze autotest.
-
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Het is alweer bijna tien jaar geleden dat DS binnen de PSA-groep een zelfstandig merk werd. Hoewel werd gefluisterd dat het toch vooral grote ambitie van het topmanagement was om een premium-merk neer te zetten, mocht DS ook na het samengaan met Fiat en consorten gewoon doorgaan. Sindsdien maakt het chique Franse merk deel uit van de Stellantis premium merken, net als bijvoorbeeld Alfa Romeo en Lancia. Toch is er werk aan de winkel: de opperbaas van Stellantis heeft aangegeven dat er geen zielige vogeltjes onder de merken mogen zijn. Ieder merk moet zijn broek kunnen ophouden en bijdragen aan de winst van de groep. Hoe het ervoor staat met DS durven we niet te zeggen, de verkoopaantallen zijn redelijk stabiel, maar niet denderend in de afgelopen jaren. De DS 7 is het eerste model dat na de verworven zelfstandigheid werd uitgebracht en inmiddels al werd gefacelift. De SUV weet ten opzichte van de goedkopere DS 3 en DS 4 prima verkoopcijfers neer te zetten en met de introductie van plug-in hybride aandrijflijnen komt de auto ook qua uitstoot goed weg. Maar is een lichte opfrisbeurt genoeg om in de spotlights te blijven staan? Wij zoeken het uit.
-
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Dacht je dat er echt geen cross-over meer bij kon in het overvolle C-segment? Renault denkt daar anders over en presenteert ons doodleuk een nieuwe toevoeging aan de familie. Maar biedt Renault niet al veel keuze met de Arkana, Austral en Captur? Jawel, maar nog niet één die extra de nadruk legt op binnenruimte. De Symbioz, want daar hebben we het over, moet een echte familiewagen zijn die de Megane Estate snel moet doen vergeten. Want stationwagens zijn uit en cross-overs blijven onverminderd populair. De Symbioz is niet volledig elektrisch, daar zijn de Megane en Scenic e-Tech voor. Maar de auto biedt wel altijd een hybride aandrijflijn, zonder stekker. Een motorisering die we inmiddels wel kennen, maar die in de Symbioz verder verfijnd is en voor een comfortabele ervaring moet zorgen. In deze autotest lees je hoe dat uitpakt.