deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Koelvoeistof

E-mail Afdrukken

 

Hier volgt een handleiding over het vervangen van de koelvloeistof.
De totale inhoud van het totale systeem (inclusief expansievat) is bij alle modellen ongeveer 5,5 liter.

Aftappen

  • Zet de verwarmingsregeling op zijn warmst.

Dit is omdat het verwarmingscircuit in hetzelfde circuit zit als die van de radiateur. Daarom zit hier dus ook koelvloeistof in die eruit moet.

  • Verwijder bij koude motor de radiateurdop.
  • Verwijder de aftapplug onderaan de radiateur (zie afbeelding)

Het koelsysteem.
Het koelsysteem.

Het is makkelijker om de onderste kap eerst te verwijderen, dit ivm het makkelijker kunnen opvangen van de vloeistof. Ook is het mogelijk om de onderste slang van de radiateur los te maken, alleen kom je daar slecht bij als de koelfan nog gemonteerd is. Voor meer info over het demonteren hiervan zie de handleiding radiateur.

Het is ook mogelijk om de bout in het blok los te draaien en daar de koelvloeistof af te tappen (zie foto).

Een ander manier van koelvloeistof aftappen is dmv de Drain bolt.
Een ander manier van koelvloeistof aftappen is dmv de Drain bolt.

  • Verwijder het expansievat en maak het leeg.

Het expansievat kun je er zo uitpakken (naar boven toe). Maak hem goed schoon want er wil nog wel eens wat vuil in zitten.

Het expansievat gedemonteerd.
Het expansievat gedemonteerd.

Vullen en ontluchten

Om de kans op achtergebleven vuil te verkleinen is het verstandig om in ieder geval de radiateur door te spoelen. Dit kan bijvoorbeeld met een tuinslang. Omdat het circuit voorzien is van een pomp kan het gedeelde van de motor niet doorgespoeld worden met bijvoorbeeld een tuinslang. Wat je wel kan doen is de tuinslang in de in en uitlaat slang houden, dan zijn die in ieder geval schoon. Wil je toch de rest ook doorspoelen dan kan je het systeem de 1e keer bijvoorbeeld vullen met gewoon water, dan even laten lopen en dan dat weer aftappen en er bij de 2e keer pas koelvloeistof in doen.

  • Plaats het expansievat weer terug (zie foto).

Het expansievat weer terug op zijn plaats.
Het expansievat weer terug op zijn plaats.

  • Breng de aftapplug weer aan (vernieuw de O-ring).
  • Controleer de slangklemmen en zet deze waar nodig weer goed vast.
  • Controleer alle slangen op beschadiging en vernieuw ze zonodig.
  • Vul het expansievat tot net onder het MAX streepje (zie foto).

Het expansievat vullen.
Het expansievat vullen.

  • Draai de ontluchtbout in de waterinlaat los (zie foto en figuur aan het begin van deze handleiding).

(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).
(in het midden van de foto) de ontluchtingsbout (verlicht).

  • Vul de radiateur met koelvloeistof tot er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsbout stromen.

Leg uit voorzorg een doekje onder de ontluchtingsbout (dit is een bout met een gaatje in de kop) om de vloeistof op te vangen.

  • Draai de ontluchtingsbout dicht als het systeem gevuld is.
  • Start de motor met de radiateur dop verwijdert en laat de motor warm draaien.

De motor is op bedrijfstemperatuur (warm dus) als de koelfan 2x is aangeslagen.

Knijp tijdens het wachten voorzichtig in de bovenste radiatorslang om zo de luchtbellen naar buiten te drijven. Het vloeistof niveau zal stijgen naarmate de temperatuur oploopt.

Let er op dat er geen lucht bellen meer omhoog komen voordat je de motor uitzet.

  • Vul als nodig de vloeistof aan tot net onder de vulhals.
  • Breng de radiateurdop aan en start de motor opnieuw en controleer het systeem op lekkage.
Je bent hier: Startpagina