deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ontstekingsunit

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding hoe de ontstekingsunit te vervangen van een Honda CRX.

Al een geruime tijd had mijn toerenteller een beetje last van de bibberitus, en af en toe sputterde de motor bij hoge toeren. Ook vandaag was het weer zo ver en het leek wel of het sputteren steeds erger werd. Alleen vandaag was ik het zat en besloot dus er wat aan te doen. Meteen naar de sloop gereden en daar voor € 50 een nieuwe (gebruikte dus) ontsteking gekocht, en even later meteen ingebouwd. Wat je ook kan doen is een losse ontstekingsmodule kopen, Zie hier voor meer info. Om er zeker van te zijn dat hij echt niet goed meer is kan je hem nameten aan de hand van de volgende afbeelding.

 

De weerstanden van de ontstekingsmodule.
De weerstanden van de ontstekingsmodule.

De hier beschreven handleiding is voor een D16A9 motor. Maar het principe is veelal hetzelfde dus ook voor andere motoren kan deze handleiding gebruikt worden.

De nieuwe ontsteking.
De nieuwe ontsteking.

De nieuwe ontsteking open. Eerst even goed schoonmaken dus.
De nieuwe ontsteking open. Eerst even goed schoonmaken dus.

De nieuwe ontsteking, schoon en wel.
De nieuwe ontsteking, schoon en wel.

  • Draai de 3 bouten van de ontstekingsunit los.(zie foto's)

Het achterste boutje.
Het achterste boutje.

Het onderste boutje.
Het onderste boutje.

  • Haal de 2 stekkers aan de achterzijde van de unit los. (lipjes indrukken en dan uit elkaar trekken)
  • Verwijder de ontstekingsunit door hem naar links uit het blok te bewegen.

De ontsteking losgehaald van de motor.
De ontsteking losgehaald van de motor.

  • Breng de nieuwe ontstekingsunit aan. Draai de bouten nog niet helemaal vast en zet de bouten zo dat ze ongeveer in het midden van de sleufgaten zitten. Let bij het aanbrengen van de unit op de markering aan de as van de ontstekingsunit. Het makkelijkste is om de as van de nieuwe ontsteking zo te draaien dat hij precies hetzelfde is zoals je de oude eruit gehaald hebt.
  • Sluit de bougie kabels weer aan. De volgorde is 1 - 3 - 4 - 2. Het merkteken (© ) staat bij cilinder 1 en dan met de wijzers van de klok mee volgt nummer 3 enzovoorts.
  • Verwijder het plastic kapje van de stekker aan de rechterkant van de motor. (zie foto(bij een MKII (='89+) bevind deze stekker zich achter het dashboardkastje (blauwe stekker)) en verbind de 2 draden met elkaar door middel van een ijzerdraadje.

Dit is omdat hierdoor de vervroeging word uitgeschakeld. Hierdoor is het stellen nauwkeuriger en makkelijker te doen.

De blauwe pijl geeft aan waar de stekker zich bevind.
De blauwe pijl geeft aan waar de stekker zich bevind.

  • Nu dient de ontsteking afgesteld te worden. Dit gebeurt door middel van een stroboscooplamp (zie foto) en eventueel een vervroegingsmeter.

Het best is het om de ontsteking af te stellen met een warme motor, dit is echter niet noodzakelijk maar een koude motor loopt iets harder stationair. Let dus op dat de motor op het gewenste afstel toerental van +/- 800 RPM draait voordat de ontsteking wordt afgesteld.

De stroboscooplamp.
De stroboscooplamp.

  • Stel de ontsteking door de stroboscoop lamp op de krukaspoelie te richten en te kijken naar de streepjes op de krukaspoelie en het merkteken op de distributiekap (zie foto). Er staan 4 streepjes op de krukaspoelie, de 1e is het streepje van het BDP, de daarop volgende 3 staan op gelijke afstand van elkaar en de middelste hiervan is rood gekleurd (moet je heel goed kijken maar hij was ooit rood dit is het afstelmerkteken. )dit is het afstelmerkteken.

De pijlen geven aan waar de merktekens zich bevinden.
De pijlen geven aan waar de merktekens zich bevinden. (dit is op de foto slecht te zien maar dat komt omdat de motor draait dus dat kan kloppenalt )

  • Start de motor en stel de ontsteking af.
  • Draai de 3 bouten vast als de ontsteking goed staat.
  • Controleer nog 1 keer de juistheid van het ontstekingstijdstip en ook of de vervroeging werkt. (door gas te geven zie je de merktekens naar achteren bewegen als de vervroeging werkt)
  • Verwijder het draadje uit de stekker en breng het beschermkapje weer aan.
Je bent hier: Startpagina