Gebruik een multimeter om de accu spanning te meten. Plaats hierbij de meetpennen op de polen van de accu zonder dat de motor draait. De gemeten accu spanning moet rond de 12 volt liggen.
Gebruik een multimeter om de dynamo spanning te meten. Plaats hierbij de meetpennen op de polen van de accu terwijl de motor stationair draait. De gemeten accu spanning moet rond de 14,2 volt liggen.
Is de laadspanning lager dan de 14,2 volt dan is waarschijnlijk de dynamo aan revisie/vervanging toe. De dynamo kan je laten reviseren bij een gespecialiseerd bedrijf en kost tussen de €100 en €200.Loopt de accu vanzelf leeg, is de laadspanning en de accu zelf in orde dan zijn er mogelijk zogenaamde sluimer verbruikers aanwezig. Deze zijn ook met een multimeter met stroom meet mogelijkheden (stand op Ampère) te meten.
Gebruik een slangenklem om de meetpen op de accu vast te klemmen. Gebruik iets ronds dat redelijk krap in de accuklem past en steek de meetpen tussen de speling tussen die twee. Hierdoor hoef je de meetpennen niet steeds vast te houden en heb je je handen vrij.
Het totaal aan stroom verbuik mag niet meer zijn dan ongeveer 0,25 A. Er zijn altijd wel wat verbruikers aanwezig, denk aan de voeding voor radio, ECU, alarm enz.. Is het verbruik veel hoger dan is er waarschijnlijk iets mis.
Om te beginnen kun je dan een voor een de hoofdzekeringen loshalen. Daalt het verbruik bij het loshalen van een bepaalde verzekering dan zit de verbruiker in die groep. Weet je de groep dan kun je eventueel nog de sub-zekeringen er een voor een uithalen om vast te kunnen stellen in welke subgroep de verbruiker zit.
Om de verbruikers per groep te kunnen vaststellen kun je het beste in het betreffende werkplaatshandboek kijken. Deze zijn te vinden in de download sectie.